سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 340690

مطالعات نشان داده است که دود سیگار استنشاقی، چه خودتان سیگار بکشید و چه در محیط آن را تنفس کنید، برای سلامت کلی از جمله سلامت پوست مضر است.

ضرری که دود سیگار برای پوست دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ازfuturism، تأثیراتی که نیکوتین می‌تواند بر پوست ما داشته باشد ممکن است حتی بدتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنیم! بر اساس گفته‌های تیمی از زیست‌شناسان دانشگاه ریورساید (UC Riverside)، این ماده سرطان‌زا برای آسیب رساندن به سلامت جسمی، لازم نیست حتماً وارد ریه‌ها شود؛ تماس پوست با دود سیگار یکی دیگر از خطراتی است که نیکوتین با خود به همراه دارد؛ بودن در مکان‌هایی در طول ۲۴ ساعت گذشته، دود سیگار در آنها وجود داشته، باعث آسیب دیدن پوست می‌شود.

تحقیقات منتشرشده در مجله Atmosphere، نشان می‌دهد که ما با تماس با هر گونه باقیمانده مملو از نیکوتین در سیگار [و حتی نمونه‌های الکترونیکی آن]، در معرض آسیب‌های پوستی هستیم.

یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه UC Riverside در بیانیه‌ای گفت: «ما طی این مطالعات دریافتیم که تماس پوستی با نیکوتین ممکن است بهبود زخم را مختل کند، حساسیت به عفونت‌های پوستی را به دلیل کاهش پاسخ ایمنی افزایش دهد و باعث استرس اکسیداتیو در سلول‌های پوست شود».

این مطالعه به طور خاص به خطرات THS (مخفف دود سطح سوم؛ یعنی دودی که به سطوح اطراف می‌نشیند و می‌چسبد) و مایع درون سیگارهای الکترونیکی، می‌پردازد.

دانشمندان برای بررسی اینکه قرار گرفتن در معرض نیکوتین محیطی، چگونه ممکن است بر پوست انسان تأثیر بگذارد، یک مدل سه بعدی از اپیدرم پوست را ۲۴ ساعت در معرض نیکوتین قرار دادند که برابر با سطوح نیکوتینی است که ممکن است در یک محیط آلوده به THS پیدا شود. به گفته محققان، تنها یک روز قرار گرفتن در معرض نیکوتین می‌تواند باعث آسیب‌های سلولی شود.

برای این منظور، محققان هشدار می‌دهند که کودکان خردسال، مبتلایان به بیماری‌های پوستی و افرادی که در محیط‌های سرشار از نیکوتین کار می‌کنند، در برابر خطرات ناشی از این ماده، آسیب‌پذیر هستند و باید احتیاط کنند.

فروشندگان و حتی مصرف کنندگانی که از سیگارهای الکترونیکی حاوی غلظت بالای نیکوتین استفاده می‌کنند نیز به شدت در معرض خطر آسیب‌های پوستی قرار دارند.

اما خبر خوب این است که: قرار گرفتن در معرض نیکوتین برای مدت‌زمان کوتاه احتمالاً هیچ اثر ماندگاری ایجاد نخواهد کرد. این موضوع به این دلیل است که پوست انسان به طور طبیعی قابلیت ترمیم دارد و پس از تعامل موقت با این مواد می‌تواند بهبود یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha