عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه دولت نباید با به فراموشی سپردن و دفع الوقت کردن بار ثابت نگه داشتن قیمت داروها را بر روی دوش صنعت بگذارد، تاکید کرد:« با مسوولین نظام از ریاست جمهوری ، رییس مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و فرهنگستان علوم پزشکی نامه نگاری کردیم و همه راه ها را رفتیم ولی تا امروز نتیجه ای برای رفع مشکلات صنایع داروسازی نگرفته ایم.»

وقت کشی دولت برای اصلاح قیمت دارو

 دکتر محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به اینکه خبرها و شنیده ها حکایت از گرانی دارو دارد و گفته می شود از هر ده قلم دارو هفت قلم گران شده است، امابا این وجود صنایع دارویی هنوز هم با مشکل مواجه هستند،  گفت:« این خبر صحت ندارد. در سال 1400 به دلیل اینکه ارز ترجیحی تخصیص یافته به وزارت بهداشت برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کافی نبود، وزارت بهداشت به ناچار ارز بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی را از ارز ترجیحی به ارز نیمایی تغییر داد و طبیعتا وقتی ارز دارو و تجهیزات پزشکی، ارز نیمایی باشد باید قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نیز اصلاح می شد و تعدادی از اقلام دارویی مشمول این تغییر قیمت شدند. »

وی در ادامه گفت:« اجزای تشکیل دهنده دارو در حوزه تولید داخل، یک بخش دارو مواد اولیه آن است که مشمول ارز 4200 تومانی است که این حدود 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده دارو را تشکیل می دهد. در حوزه تولیدات مواد اولیه دارویی در داخل کشور هم مسئله به همین شکل است آنجا هم ماده حدواسط( اینترمدیت) مشمول ارز 4200 تومانی بود بقیه اجزای تشکیل دهنده آنها ارز ترجیجی می گیرند که مشمول تغییر قیمت بودند. ما با تورم در بخش های مختلف مواجه بودیم بجز 30 الی 35 درصد قیمت تمام شده دارو بقیه هزینه ها مطابق ارز نیمایی و همچنین تابع شرایط تورمی کشور بود در نتیجه تاثیرش را در قیمت تمام شده دارو به جای گذاشت بخصوص در شش ماهه دوم سال گذشته قیمت های بسیاری از اقلام افزایش پیدا کرد اقلامی که تشکیل دهنده قیمت تمام شده دارو بود.»


رییس فدراسیون اقتصاد سلامت اتاق ایران، افزود:«در سال 1401 هم اتفاقی که افتاد این بود که دستمزد کارگران افزایش چشمگیری داشت که این افزایش در هزینه ها به صورت مستقیم و حتی بر هزینه های سربار هم تاثیر گذاشت و باعث شد قیمت بسیاری از اقلامی که مصرف کننده آن صنایع داروسازی بودند هم افزایش پیدا کند. به عنوان مثال یک در  چاپخانه افزایش دستمزد کارگران، تاثیرش را در قیمت تمام شده کالایش به جای گذاشت که مستقیما بر قیمت داروهای تولیدی تاثیر داشت. همچنین افزایش دستمزد کارگران در افزایش قیمت بقیه کالاها از مواد پتروشیمی گرفته تا اقلام دیگر و مواد جانبی و بسته بندی در صنعت داروسازی تاثیرات جدی را در سال 1401 به جای گذاشت و از طرف دیگر افزایش هزینه سربار صنایع داروسازی از جمله آب، برق و گاز و بسیاری از موارد دیگر که در قیمت تمام شده دارو تاثیر دارند نیز افزایش پیدا کرد.»

تعطیلی کمیسیون قیمت گذاری دارو!

وی خاطرنشان کرد:« در سال گذشته و امسال به دلیل ثابت ماندن قیمت دارو و قیمت فروش شرکت های داروسازی به شرکت های پخش، عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده تولید به شدت جا به جا شده است. در طول هفت، هشت ماه گذشته، کمیسیون قیمت گذاری دارو که یک کمیسیون قانونی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است به نحوی تعطیل شده است و عملا در اصلاح قیمت دارو نقش جدی ای نداشته است.»
وی گفت:« اگر شاهد افزایش قیمت برخی اقلام دارویی هستید داروهایی هستند که از نظام ارز ترجیحی به ارز نیمایی انتقال پیدا کرده اند بنابراین این را نمی توان به حساب گران شدن دارو گذاشت. اگر همچنان درباره اصلاح قیمت دارو سکوت کنیم و کاری برای آن انجام ندهیم آسیب جدی به صنعت داروسازی وارد می شود.»

وی تاکید کرد:«صنعت داروسازی در کشور ما یک صنعت پویا است و بعد از پیروزی انقلاب و در تمامی اعصار به کشور خدمت کرده است و صنعتی است که باید پویایی آن را حفظ کنیم. این صنعت در طی سنوات گذشته در شرایط بسیار سخت اقتصادی کشور مثل دوران جنگ توسعه پیدا کرده است و بهترین ابزار را برای تولید به کار گرفته است. در حال حاضر صنعت داروسازی نمی تواند با این وضعیت ادامه دهد، نمی تواند ماشین آلات و تاسیسات را بازسازی کند ،اینها در میان مدت و بلند مدت به کشور آسیب وارد می کند.»

جبران ضرر و زیان برخی دستگاه های دیگر بر دوش صنعت دارو


وی در ادامه گفت:« ما در سندیکا و NGO فرادستی نگران این هستیم صنعت داروسازی از حالت شکوفایی و پویایی خارج شود که این برای کشور خوب نیست. ما صنعتی داریم که می تواند محصولاتش را به تمامی دنیا صادر کند و کمابیش هم در حال حاضر صادرات صورت می گیرد. منطقی نیست که این صنعت جبران ضرر و زیان برخی دستگاه های دیگر را بدهد. ما دلمان نمی خواهد پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا کند اما دستگاه های حاکمیتی بایستی توسط بیمه ها افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی را جبران کند و به صنعت داروسازی برای ثابت ماندن قیمت ها فشار وارد نکنند.»


وی خاطرنشان کرد:«ما دلمان نمی خواهد بیماران با توجه به گرفتاری هایی که دارند با مشکل قیمت دارو هم مواجه شوند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند:« ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد». این وظیفه حاکمیت است و وظیفه صنعت داروسازی نیست. وظیفه صنعت داروسازی این است که داروهای با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کند و از آن طرف دستگاه های بیمه ای و دولت باید مردم را حمایت کنند اما ما الان مدام داریم این فشار را به صنعت داروسازی انتقال می دهیم و مطمئن هستم داشته هایمان را داریم مستهلک می کنیم که برای کشور خوب نیست و آثار آن را یکی دو سال آینده می بینیم و صنعت توانایی اش را در تولید از دست خواهد داد در آن زمان ما باید هزینه جدی در کشور متحمل شویم برای اینکه از خارج از کشور دارو وارد کنیم.»


وی افزود:« در سال گذشته شاهد کمبود سرم در کشور بودیم که مجبور به واردات آن با چندین برابر قیمت تولید داخل شدیم و از آن طرف هم این سرم ها کیفیت مناسبی نداشتند و از بازار جمع آوری شدند. این مسائل باید برای ما درس عبرتی باشد.»

وقت کشی دولت برای اصلاح قیمت دارو


وی تاکید کرد:« ما جلوی توسعه صنعت داروسازی را می گیریم به این وسیله که صنعت را از سودآوری می اندازیم و طبیعی است صاحب سرمایه ای که آمده منابع و زندگیش را برای صنعت داروسازی گذاشته است انتظار دارد از کارش سود ببرد و این کار مباحی است و کار حرامی نیست. چرا ما باید این انتظار مباح را از صاحبان صنایع داروسازی بگیریم؟ حداقل سودی که یک سرمایه گذار در صنعت دارو به دست می آورد باید بیش از نرخ بهره بانکی باشد، وقتی بانک 22 درصد بهره می دهد صاحب صنعت داروسازی اگر تولید دارو برایش سودآوری نداشته باشد سرمایه اش را در بانک می گذارد و سودش را بدون دردسر می گیرد. صنعت داروسازی دارد از جیب می خورد و این غلط است. دولت نباید به گونه ای با به فراموشی سپردن و دفع الوقت کردن بار ثابت نگه داشتن قیمت داروها را بر روی دوش صنعت بگذارد.»

بی جواب ماندن نامه نگاری ها با مسوولین

وی گفت:« با مسوولین نظام از ریاست جمهوری ، رییس مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و فرهنگستان علوم پزشکی نامه نگاری کردیم و همه راه ها را رفتیم ولی تا امروز نتیجه ای برای رفع مشکلات صنایع داروسازی نگرفته ایم خواهش می کنم مسوولین امر به درخواست صنایع داروسازی توجه داشته باشند.»


وی افزود:« دستگاه های امنیتی و نظارتی در جریان هستند و با آن ها جلسه و سمینار برگزار کردیم تا ادبیات کاملا اقتصادی را منتقل کنیم و نهایتا این کار را کردیم و آنها هم نظرشان در زمینه افزایش قیمت دارو با ما یکی است اما باید تصمیمی بالاتر از آنها گرفته شود که امیدواریم انجام شود. نگرانی ما این است که برخی از خطوط دارو به دلایل مشکلات اقتصادی از حوزه تولید خارج شود و این آسیبی به نظام دارویی کشور ایجاد می کند و ممکن است مردم در این میان آسیب ببینند. »


وی گفت:«از مقام ریاست جمهوری درخواست می کنیم به مشکلات صنایع داروسازی توجه کنند. وزارت بهداشت بایستی به طور جدی وارد میدان شود. ما خدمت آقای وزیر رسیدیم و مستدلات خود را در زمینه افزایش قیمت دارو ارائه کردیم. معاونت دارویی نظر صنایع داروسازی را پذیرا است. به نظر می آید باید هرچه سریع تر مشکلات صنایع داروسازی در زمینه قیمت دارو برطرف شود از طرف دیگر اگر بیمه ها نیاز به کمک دولت دارند باید دولت به نحوی بدهی آنها را پرداخت کند تا آنها هم بتوانند بیماران را حمایت کنند و پرداخت از جیب بیماران افزایش پیدا نکند.»


وی در پایان گفت:«ما تغییر نرخ ارز را در آینده داریم و ارز ترجیحی تبدیل به ارز نیمایی خواهد شد که این مسئله شوک قیمتی جدیدی را به دنبال خواهد داشت که اگر این ما به التفاوت به نحوی جبران نشود و به بیمه ها پرداخت نشود مردم در این میان آسیب می بینند البته نظر من این است که تغییر نرخ ارز حتما باید با برنامه ریزی مناسب باید اتفاق بیفتد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha