رئیس انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی کشور گفت: برای نخستین بار وبا در استان‌های غربی کشور به دلیل همجواری با عراق شیوع یافته و زائران عتبات عالیات موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

افزایش موارد ابتلا به وبا برای نخستین بار در استان‌های غربی کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر مسعود مردانی افزود: با توجه به شیوع بیماری وبا در کردستان عراق به دلیل تعاملات اقتصادی و غیره این بیماری در کردستان ایران نیز بسیار شایع شده و بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۱۷ نفر به آن مبتلا شده اند.

وی اظهار داشت: وبا یک بیماری عفونی است که هر سال با آغاز فصل گرما شایع می شود و برای اولین بار است که این بیماری در استانهای غربی کشور شیوع پیدا کرده و با توجه به اینکه در عراق وضعیت بهداشت و درمان مناسبی وجود ندارد از زائران ایرانی درخواست می شود موارد بهداشت فردی و اجتماعی را کاملا رعایت کنند تا دچار آن نشوند.

مردانی ادامه داد: ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند، حدود ۹۰ درصد بیماران بدون علامت بوده و بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی، استفراغ بیماران  یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

این پزشک،  مصرف آب آلوده،  شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته، تخم مرغ و غیره در خارج از یخچال و تغذیه کودکان و نوزادان با بطری آلوده به جای شیرمادر را از مواردی بیان کرد که می تواند عامل انتقال بیماری وبا باشد.
 
مردانی تصریح کرد: در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیارزیاد سریعا به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه کنید.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود. در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها و غیره استفاده می شود حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: از سبزیجات و میوه جات شسته شده و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل ازخوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دستها با آب و صابون شسته، باید دستها را بطور مکرر با آب و صابون به طور کامل شسته شود.

مردانی توصیه کرد:  از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری  شود،   از دست فروشها خرید نکنید. ، مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی های دیگر محافظت شود و  از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha