زلزله مهیبی بامداد دیروز استان هرمزگان را لرزاند. شدت زلزله به قدری بود که در امارات نیز احساس شده است. دو زمین‌لرزه ۵.۹ و ۶.۱ ریشتری در ساعات ۳:۵۴ و ۳:۵۵ یعنی به فاصله یک دقیقه، بامداد ۱۱تیر مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.

روز غم انگیزِ هرمزگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،یک زلزله ۶.۱ریشتری دیگر هم حوالی ساعت ۲بامداد رخ داده است. مرکز هر دو زلزله حوالی کنگ، بندر خمیر و جزیره قشم بوده است و با بندرعباس حدود ۱۱۰کیلومتر فاصله دارد. این زمین‌لرزه‌ها تا لحظه نگارش این گزارش دست‌کم پنج کشته و بیش از 84مصدوم بر جای گذاشته است. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از میان ۸۴فرد مصدوم نیز ۶۴نفر به‌شکل سرپایی خدمات را دریافت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۵نفر همچنان در مراکز درمانی هستند.

در محدوده ۱۵کیلومتری کانون زلزله ۹روستا قرار دارد و حدود ۷۹۰۰نفر ساکن هستند که تعدادی از خانه‌های روستایی مناطق زلزله‌زده، با آسیب‌های جزئی و کلی مواجه شدند. همچنین براساس گزارش‌ها روستای سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه به‌صورت ۱۰۰درصد تخریب شده است. بافت مسکونی آن به‌شدت قدیمی و آسیب‌پذیر بوده است.

به همین دلیل اکثر خانه‌های این روستا در پی این زلزله تخریب‌ شده‌اند و غیرقابل‌سکونت هستند. در همان ابتدای اعلام مرکز زلزله، نیروهای امدادی و مقامات برای ارزیابی خسارات زلزله به این منطقه اعزام شدند. وضعیت اینترنت در این منطقه پایدار نیست و تاکنون برخی اقلام مانند آب، چادر و پتو برای مردم ارسال‌ شده است.

گفتنی است «سایه‌خوش»، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. این روستا در ۴۰کیلومتری جنوب خمیر و ۵۵کیلومتری بندرلنگه قرار داد. «سایه‌خوش» ‌بین راه آسفالت بندرلنگه به بندرعباس واقع‌ شده است.

این روستا بین 1800 تا 2000نفر به‌صورت غیررسمی جمعیت دارد. روستای سایه‌خوش دارای آثار تاریخی زیادی است که قدمتی بسیار تاریخی دارد؛ ازجمله: بند حسن، کاروانسرایی که محل استراحتگاه کاروانان بوده و هنوز هم هست که متاسفانه محل استراحتگاه دام‌ها شده است، برکه سرریخته بندحسن، زیارتگاه و برکه حاجی ملامحمد. پیشه بیشتر مردم این روستا ماهی‌گیری، دامداری. پرورش میگو... کشاورزی و بازرگانی است؛ البته روستاهای مجاور نیز خسارت زیادی دیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: «با ارزیابی انجام‌شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت؛ شامل ریزش و ترک‌خوردگی ۵۰بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.» 
 


هرمزگان روی خط لرزش زمین


البته همچنان هرمزگان روی خط لرزش زمین است. براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به این مرکز از ساعت۲ بامداد تا چهار بعدازظهر دیروز، 49زمین‌لرزه را در حوالی بندرخمیر واقع در استان هرمزگان ثبت شده است.


براساس این گزارش، تعداد سه پس‌لرزه کوچک‌تر از بزرگای سه، 26 پس‌لرزه با بزرگای بین سه و چهار، هشت زمین‌لرزه با بزرگای بین چهار و پنج و همچنین یک زمین‌لرزه بین بزرگای پنج تا ۶ و ۲زمین‌لرزه بین بزرگای ۶ تا ۷ بوده است. استان هرمزگان در هفته‌های اخیر شاهد وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های بسیاری است و در این مدت شاهد بیش از ۱۰۰بار زلزله و پس‌زلزله بوده است.
 


گزارش وزیر کشور از ساماندهی وضعیت زلزله‌زدگان هرمزگان


احمد وحیدی، وزیر کشور که به مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان سفر کرده است، ظهر دیروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اغلب خانه‌ها در روستای سایه‌خوش آسیب دیده‌اند و آمار مصدومان بستری نیز ۱۱نفر است که پنج نفر نیز متاسفانه فوت شده‌اند.وی افزود: مسوولان از همان لحظات اولیه پای کار آمده‌اند و استاندار نیز یک ساعت بعد در منطقه زلزله بوده و اکنون نماینده مجلس، فرمانده سپاه، فرماندهان نیروی انتظامی و دیگر مسوولان امدادی و هلال‌احمر و بهداشت و درمان در منطقه حضور دارند.


به گفته وحیدی، آواربرداری آغاز شده و اولویت با وصل برق و آب است و نیز یکی دیگر از اولویت‌ها تامین وسایل سرمایشی برای چادرهای مردم است.
وزیر کشور بیان داشت: روستاها پراکنده هستند اما خسارت اصلی به روستای سایه‌خوش وارد شده است. هماهنگ شده تا کانکس‌هایی برای منطقه اعزام شود تا مشکل گرما کمتر شود.


وحیدی گفت: ۲۵۰۰ دست غذای گرم نیز در سطح روستا برای ناهار در حال پخش است و به بقیه روستاها نیز سرکشی خواهد شد و در همه استان همه دستگاه‌ها آماده‌باش هستند تا در صورت وجود نیازی در مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم صورت گیرد.


 
پیگیری رییس قوه‌قضاییه درباره حقوق زلزله‌زدگان هرمزگانی


رییس قوه‌قضاییه نیز در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان در تماس با رییس‌کل دادگستری استان هرمزگان به همکاری با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تامین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تاکید کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در تماس با مجتبی قهرمانی، رییس کل دادگستری استان هرمزگان به همکاری با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تامین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تاکید کرد.


قهرمانی پیرو دستور رییس قوه قضاییه به همراه هیاتی از مسوولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد.
رییس‌کل دادگستری استان هرمزگان گفت: بلافاصله  پس از وقوع زلزله بامداد دیروز، با پیگیری حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رییس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسوولان قضایی استان هرمزگان شامل رییس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضایی، در روستاهای سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند.قهرمانی افزود: رییس قوه‌قضاییه دستورهای لازم را برای پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان و نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات میان حادثه‌دیدگان صادر کرد.


رییس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستور ویژه قضایی برای برقراری نظم و امنیت در محل وقوع زلزله اظهار داشت: نیروهای پزشکی قانونی استان هرمزگان نیز با حضور در محل کانونی وقوع زلزله، اقدام به شناسایی اجساد جانباختگان و صدور دستورات لازم برای تحویل پیکرهای متوفیان به خانواده‌های‌شان کردند.
 


پایان عملیات نجات در منطقه زلزله‌زده هرمزگان


رییس جمعیت هلال احمر، با اشاره به زلزله هرمزگان گفت: کل روستای سایه‌خوش ۲۵۰خانوار هستند که ۵۰درصد این روستا آسیب دیده است.
پیرحسین کولیوند با بیان اینکه کار جست‌وجو و نجات در منطقه زلزله‌زده تقریبا تمام شده است، افزود: ۲۲مصدوم سرپایی درمان شدند و همچنین به تعداد کافی چادر، پتو و موکت ارسال شده و روستاهای دیگر نیز ارزیابی شده‌اند و نیازهای آن‌ها نیز مرتفع شده است.


وی ادامه داد: ۵۰درصد خانه‌ها در سایه‌خوش آسیب دیده‌اند و چادرها تحویل هموطنان شده است اما با توجه به شرایط آب‌وهوایی چادرهای گروهی راب هال ارسال شده است، همچنین ضمن هماهنگی با دیگر گروه‌های امدادی قرار بر این شد تا کانکس برای خانواده‌ها تخصیص یابد. کولیوند با اشاره به چادرهای راب هال گفت: این چادرها گروهی هستند و ظرفیت ۲۵۰نفر را دارند و دارای امکانات سرمایشی هستند؛ درحال‌حاضر دو چادر ارسال شده است و علاوه‌بر آن بالگردهای ما در منطقه حاضر هستند و هر نیازی وجود داشته باشد سریعا آن ‌را مرتفع خواهند کرد.

رییس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: کل روستای سایه‌خوش ۲۵۰خانوار هستند و ۵۰درصد آن آسیب دیده است، مناطق اطراف کانون زلزله‌زده نیز کاملا ارزیابی شدند و امکانات به آن‌ها نیز تخصیص می‌یابد. مردم نگران هستند و ممکن است نخواهند به زیر سقف بروند و بر همین اساس ما به تمام این خانواده‌ها چادر تخصیص می‌دهیم.نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان از تماس تلفنی رییس مجلس با وزیر کشور و نیز رییس جمعیت هلال احمر برای پیگیری آخرین وضعیت کمک‌ها به مردم در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان خبر داد.
 


به‌دلیل گرما ،چادر اسکان مناسبی نیست


احمد جباری، نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان با اشاره به اینکه چادرها در راه روستا هستند به «صبح‌نو» گفت: از همان ساعت‌های اولیه بنده ازسوی دکتر قالیباف پیگیر وضعیت مردم این منطقه و نیازهای اساسی آن‌ها شده‌ام. با توجه به گرمای شدید و شرجی بودن هوا در منطقه، مردم زلزله‌زده که محل زندگی‌شان تخریب شده باید هرچه سریع‌تر در کانکس‌های مجهز اسکان داده شوند و چادر که اسکان اضطراری است به‌هیچ‌وجه در این شرایط آب‌وهوایی مناسب نیست.


وی افزود: رییس مجلس از وزیر کشور و رییس جمعیت هلال احمر کشور خواسته اقدامات لازم برای تهیه تعداد معتنابهی کانکس و دپو در مناطق مختلف کشور را انجام دهند تا در شرایط بحرانی، در سریع‌ترین زمان ممکن این کانکس‌ها به مناطقی که دچار حوادث غیرمترقبه می‌شوند ارسال شود و تاکید کرد که مجلس نیز آماده است اقدامات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha