معمولا بسیاری از خانم‌ها به دلیل ترس و اضطراب ناشی از زایمان طبیعی مجبور به انتخاب زایمان سزارین می‌شوند، با وجود اینکه به خوبی از عوارض بعد از زایمان سزارین اطلاع دارند. زایمان باید یک خاطره خوش برای مادران به جای بگذارد، برای داشتن یک زایمان راحت و خاطره‌انگیز همه جوانب را در نظر بگیرید تا در نهایت انتخاب درستی داشته باشید. امروزه به دلیل پیشرفتی که در زمینه پزشکی داشته‌ایم، دیگر نباید ترس از زایمان طبیعی داشته باشید؛ چراکه زایمان طبیعی بدون درد را می‌توانید تجربه کنید.

زایمان طبیعی بدون درد را با اپیدورال تجربه کنید

در واقع نه دردی را حین زایمان طبیعی تجربه می‌کنید و نه دچار عوارضی پس از این نوع زایمان می‌شوید.

بنابراین، انتخاب زایمان طبیعی بدون درد می‌تواند گزینه بسیار خوب و خاطره‌انگیزی برای مادر باشد. سوالی که در این مواقع پیش می‌آید این است که چنین چیزی چگونه امکان‌پذیر است؟

ما در این مقاله توضیحاتی به شما خواهیم داد تا دغدغه شما برای انتخاب زایمان برطرف شود و همچنین چگونگی زایمان طبیعی بدون درد را توضیح می‌دهیم.

منظور از زایمان بدون درد چیست

همانطور که گفتیم زایمان طبیعی برخلاف گذشته که باید متحمل درد می‌شدید، در این روش درد شما به حداقل می‌رسد یا کاملا بی درد می‌شوید.

با تزریق اپیدورال که توسط متخصص بیهوشی انجام می‌شود، تسکین درد را تجربه خواهید کرد. داروی بی‌دردی اپیدورال در قسمت پایین کمر تزریق می‌شود.

داروی بی‌دردی توسط لوله پلاستیکی به نام کاتتر در طول زایمان برای مادر وارد می‌شود تا در هر بار نیاز به دارو، سوزن وارد نکنند، به همین جهت مادر طی زایمان دردی احساس نخواهد کرد.

در واقع به این معنی که در طی زایمان تنها یکبار تزریق می‌شود و در صورت نیاز به دارو، از طریق لوله نازک متصل، دارو وارد می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است شما کاملا بی‌درد نشوید؛ اما درد شما به حداقل میزان خود می‌رسد که کاملا قابل تحمل است.

در اوایل زایمان درد را می‌توان با استفاده از روش‌های طبیعی مانند دوش آب گرم، ماساژ و انجام تمرینات ورزشی کنترل کرد.

زایمان طبیعی بدون درد را با اپیدورال تجربه کنید

بی حسی اپیدورال برای زایمان طبیعی بدون درد چگونه تزریق می‌شود؟

هنگام تزریق از شما خواسته می‌شود که در پوزیشن مشخصی، یعنی در حالت نشسته و با قوس بنشیند.

گاهی ممکن است از مادر خواسته شود که دراز بکشد و به پهلو بخوابد تا سوزن در جای درستی قرار گرفته شود.

برای تزریق ابتدا ناحیه مورد نظر باید ضدعفونی شود، سپس مقداری از داروی اپیدورال تزریق می‌شود. از طریق سوزن، کاتتر وارد فضای اپیدورال می‌شود و سپس سوزن خارج خواهد شد تا بقیه دارو در صورت نیاز در طی زایمان از این طریق به فضای اپیدورال وارد شود.

منظور از فضای اپیدورال، قسمتی بین استخوان ستون فقرات و اطراف اعصاب نخاعی است. وجود کاتتر باعث می‌شود که اپیدورال در فواصل منظمی برای مادر به این فضا وارد شود تا انتهای زایمان دردی نداشته باشد.

در نهایت برای اینکه کاتتر تکان نخورد، از چسبی مخصوص به کاتتر و کمر زده می‌شود تا جابجایی صورت نگیرد. در نهایت مادر پس از 5 دقیقه و نهایت 30 دقیقه اثرات دارو را احساس خواهد کرد.

نکته مهمی‌ که در خصوص تزریق اپیدورال برای زایمان طبیعی بدون درد باید بدانید این است که تزریق این دارو تنها منجر به بی‌دردی شما می‌شود نه بی‌حسی!

در حقیقت شما انقباضات را هنگام زایمان متوجه می‌شوید و قادر به حرکت برای زایمان خواهید بود.

مزایای زایمان طبیعی بدون درد با تزریق اپیدورال

این روش زایمان طبیعی مزایای زیادی را برای خانم‌های باردار دارد که این موارد به شرح زیر است:

  • زایمان بدون درد این امکان را به مادر می‌دهد که زایمان طبیعی با کمترین مداخله را تجربه کند و متحمل عوارض ناشی از زایمان سزارین نشوید.
  • همانطور که از اسم این نوع زایمان مشخص است، کاهش درد یا بی‌دردی این امکان را به مادر می‌دهد تا مادر لحظات خوبی را تجربه کند و تمرکز بر زایمان داشته باشد. این پروسه به آرامش مادر کمک می‌کند و از عوارض و خستگی طی زایمان جلوگیری خواهد کرد.
  • با شل شدن عضلات لگن و واژن، به کودک کمک می‌کند تا به راحتی خارج شود.
  • مدت زمان زایمان به‌دلیل توانایی مادر برای کمک به تسریع روند زایمان، کوتاه می‌شود.
  • فشار خون و ضربان قلب کاملا تحت کنترل است.
  • از آسیب به عضلات لگن که در زایمان طبیعی معمولی ممکن است ایجاد شود، جلوگیری خواهد شد.

زایمان طبیعی بدون درد را با اپیدورال تجربه کنید

آیا تزریق اپیدورال برای تجربه زایمان بدون درد روشی ایمن است؟

متخصصین معتقدند که نه تنها تزریق اپیدورال هیچ خطری برای مادر و نوزاد ندارد، بلکه به تسریع و راحتی زایمان کمک می‌کند. همچنین امکان استراحت کردن به مادر داده می‌شود.

چنین شرایطی منجر به آن می‌شود که بر روند زایمان تمرکز داشته باشند. با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است عوارض جانبی مانند هر روش دیگری وجود داشته باشد؛ اما کاملا توسط متخصص بیهوشی قابل کنترل است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اگر به مشکل دیسک کمر مبتلا هستید ابتدا به فوق تخصص درد مراجعه کنید تا این مشکل درمان شود و بعد اقدام به زایمان طبیعی بدون درد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha