رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امکان تحصیل هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز استثنایی در مناطق محروم و صعب العبور در مدارس عادی مناطق با توانمندی معلمان فراهم شده است.

امکان تحصیل ۱۷۰۰ دانش‌آموز استثنایی مناطق محروم در مدارس عادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی بیش از ۱۴۱هزار دانش‌آموز را در قالب هفت گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اوتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.

هرچند که خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی به حدود ۱۱ هزار دانش آموز استثنایی در مناطق عشایری، روستایی و کم‌برخوردار ارائه می‌شود اما مهم ترین مسئله این دانش آموزان در این مناطق نبود مدرسه است.

وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایر و همچنین با توجه به کم‌بودن تعداد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مناطق کمتربرخوردار و نبود مدرسه، راه‌های مختلفی را برای تحصیل دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کرده است که بهره گیری از آموزش تخصصی و کلاس‌های انفرادی نمونه‌ای از این اقدامات است.

در این راستا، حمید طریفی حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره فعالیت سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مناطق کمتر برخوردار اظهارکرد: برخی از مناطق عشایری و صعب العبور در کشور وجود دارد که با توجه به دشواری مسیر امکان حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس خاص با فاصله زیاد فراهم نمی‌شود.

وی افزود: همچنین اینکه امکان ایجاد مدرسه خاص در یک منطقه صعب العبور برای یک دانش آموز فراهم نمی‌شود، اما یک دانش آموز هم برای ما اهمیت بسیاری دارد و خود را متعهد می دانیم که شرایط تحصیل را برای دانش آموز مهیا کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس عادی در دورافتاده ترین روستاهای صعب العبور کشور هم احداث شده‌اند، عنوان کرد: حتی در کشور مدارسی وجود دارند که فقط یک دانش‌آموز در آنها تحصیل می کند، بنابراین شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی با توانمندسازی معلمان صورت می گیرد.

طریفی حسینی عنوان کرد: شرایط حضور دانش آموزان سیستان و بلوچستان در این مدارس عادی فراهم شده است، این دانش آموزان برنامه درسی خود را می خوانند اما معلم توانمند شده که آموزش‌های لازم را به دانش آموزان ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ دانش‌آموز هم در کشور وجود دارد که دارای مشکلات جسمی حرکتی شدید هستند و امکان جا به جایی آنها سخت است، بنابراین سازمان آموزش و پرورش استثنایی شرایط آموزش در منزل را برای این فرزندان مهیا کرده است تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود.

۴۲۷ پایگاه سیار برای سنجش دانش‌آموزان روستایی و عشایری

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: سال گذشته بیش از ۹۹ درصد دانش آموزان ۶ ساله بدو ورود به دبستان در شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و کمتر برخوردار مورد سنجش قرار گرفتند.

طریفی حسینی افزود: ۴۲۷ پایگاه سیار سنجش در کشور وجود دارد که دانش‌آموزان در طول دوره تابستان با مراجعه به این پایگاه‌ها سنجش می‌شوند تا دانش آموزان در گروه استثنایی هم شناسایی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha