بامداد شنبه ۱۱تیرماه دو زلزله بزرگ به قدرت ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر منطقه غرب هرمزگان را لرزاند و شمار مصدومان زمین‌لرزه دیروز غرب هرمزگان به ۱۱۱نفر افزایش یافت. از این شمار 101نفر با دریافت خدمات درمانی از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

تسلای غم هرمزگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، ۱۰نفر از مصدومان در بیمارستان‌های بندرلنگه و بندرعباس بستری هستند که حال هیچ‌کدام وخیم نیست. پنج نفر فوت شدند. ۳۸۴واحد مسکونی در این مناطق آسیب دیدند که برخی از آن‌ها به‌طور صددرصد تخریب شدند. به‌دنبال این زمین‌لرزه‌ها، وزیر کشور و وزیر بهداشت جهت بررسی وضعیت مردم و مناطق زلزله‌زده به استان هرمزگان سفر کردند و تیم‌های حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان‌ساخت موسوم به تیم محب در این مناطق مستقر شدند.

همچنین دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از اسکان اضطراری بیش از ۶۵۰۰نفر در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان خبر داد و گفت: ۱۵۱۷خانوار در محل‌های تعیین‌شده اسکان اضطراری داده شده و تمامی اقلام موردنیاز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: روانشناسان کنار خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست دادند و افراد متاثر از حادثه زلزله هرمزگان مستقر شده و کمک‌های اولیه روانشناختی را ارائه می‌کنند.او درباره اقدامات روانی اجتماعی استان هرمزگان تا این لحظه افزود: روز اول دو تیم از بندرخمیر و بندرلنگه به منطقه اعزام شدند؛ درمجموع تاکنون هشت تیم از محلات، جمعیت همیاران سلامت روان و تیم استانی به منطقه اعزام شدند.


وی با اشاره به استقرار تیم ارائه خدمات حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایا و حوادث بهزیستی موسوم به تیم «محب» در کنار زلزله‌زدگان هرمزگانی گفت: تیم‌های محب اعزام‌شده به‌همراه تیم ارزیاب، ارزیابی نیازهای اولیه و شناسایی مشکلات را انجام داده‌اند. اکنون اولویت با کمک‌های امداد و نجات و اسکان افراد است و فشارهای روانی ناشی از شرایط محیطی(گرما) نیز مزیدبرعلت است؛ جلسات آموزشی و آماده‌سازی تیم‌های تکمیلی فردا (دوشنبه) در استان هرمزگان برگزار خواهد شد.


در استقرار تیم حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان‌ساخت موسوم به تیم محب متشکل از مددکاران و روانشناسان، خدمات مشاوره ارائه شده و پایگاه‌هایی برای ارائه خدمات ایجاد می‌شوند. خدمات تیم‌های محب سازمان بهزیستی در بلایای طبیعی و انسان‌ساخت و در محل حادثه ارائه شده و ضمن ارتباط‌گیری با مخاطبان متاثر از حادثه کمک‌های روانی و اجتماعی را هدایت می‌کنند.


استقرار ۱۸تیم عملیاتی در مناطق متاثر از زلزله


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از اسکان اضطراری بیش از ۶۵۰۰نفر در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان خبر داد و گفت: ۱۵۱۷خانوار در محل‌های تعیین‌شده اسکان اضطراری داده شده و تمامی اقلام موردنیاز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.یعقوب سلیمانی درخصوص اقدامات هلال‌احمر در زمین‌لرزه هرمزگان گفت: اعزام تیم‌های ارزیاب از شهرستان‌های بندرلنگه و بندرعباس جهت ارزیابی، فراخوان اعضای سامانه مدیریت پاسخگویی اضطراری سازمان و استان هرمزگان و استان‌های معین، تشکیل جلسه پاسخ اضطراری به حوادث و سوانح در محل EOC سازمان امداد و نجات و استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر و اعلام آماده‌باش کامل به استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر ازجمله نخستین اقداماتی بود که پس از وقوع زمین‌لرزه انجام شد.


وی افزود: برقراری ارتباط بی‌سیم با مناطق آسیب‌دیده به‌علت قطعی تلفن‌همراه، برقراری ارتباط با مسوولان محلی و خانه‌های هلال در نقاط روستایی ازسوی جمعیت هلال‌احمر، فراخوان مسوولان خانه‌های هلال جهت ارزیابی روستاها ازسوی جمعیت هلال‌احمر و هماهنگی اعزام سه فروند بالگرد برای انتقال تیم‌ها ازجمله اقداماتی بود که در همان دقایق اولیه وقوع زمین‌لرزه انجام شد.


این مقام مسوول در جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: هماهنگی ارسال اقلام امدادی و زیستی از شعب جنوب استان فارس به مناطق آسیب‌دیده، اعزام دو تیم سگ‌های زنده‌یاب از استان فارس و دو تیم آن است استان هرمزگان، استقرار ۱۸تیم عملیاتی در مناطق متاثر از زلزله، ارسال اقلام اسکان اضطراری از ستاد استان به منطقه تحت آسیب، اعزام تیم‌های حمایت روانی، برپایی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج‌فارس شهرستان بندرعباس و هماهنگی ارسال اقلام امدادی از استان‌های معین نیز بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه انجام شد.


سلیمانی ادامه داد: درمجموع ۲۶تیم از استان هرمزگان، ۱۱تیم از استان فارس و دو تیم از استان بوشهر به کانون زمین‌لرزه اعزام شدند و همچنین تا این لحظه دوهزار دستگاه چادر، چهارهزار تخته موکت، ۷۵۰۰تخته پتو، ۲۶۲۰بسته غذایی ۷۲ساعته، یک دستگاه چادر راپ هال، پنج‌هزار کیلوگرم نایلون پوششی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: ۱۵۱۷خانوار که شامل ۶۵۴۸نفر می‌شدند در محل‌های تعیین‌شده اسکان اضطراری داده شده و تمامی اقلام موردنیاز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. هلال‌احمر تا آخرین لحظه در کنار متاثرین از زلزله خواهد بود تا تمامی نیازهای آن‌ها را برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha