دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 341878

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۹۸ درصد عددی بازار در حوزه دارو از محل تولید داخل تأمین می‌شود، گفت: بر اساس قانون برنامه و بودجه سه میلیارد دلار ارز برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص یافته است و با دستور رئیس جمهور، این ارز تخصیص یافت تا زیرساخت‌ها برای انتقال ارز دارو به بیمه‌ها فراهم شود. 

 قیمت دارو گران نمی شود مگر بدون نسخه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بهرام دارایی افزود: با اصلاح سیاست ارزی قیمت دارو برای بیمار تغییر نمی‌کند و یارانه دارو در هنگام خرید بیمار اعمال می‌شود و این اقدام جدیدی است که در بستر نسخه الکترونیک محقق می‌شود.دارایی در برنامه «صف اول» سیما با بیان اینکه سه هزار و ٣٣۶ کد ژنریک دارو در کشور داریم، اظهار کرد: تمام داروهای وارداتی و تولید داخل در سامانه تیتک شناسه گذاری می‌شوند.

۳۶۰ قلم دارو ۹۵ درصد بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌اند، درگذشته ۵۹۰ قلم دارو تا کد ملی بیمار رهگیری می‌شد که در حال حاضر به ۷۶۴ قلم رسیده و تا پایان امسال به ۱۱۶۴ قلم می‌رسد، همچنین تا قبل از این ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که امسال به بالای ۲۷۵۰ قلم می‌رسد.


وی افزود: البته کمبود دارو عوامل دیگری مانند تحریم هم دارد اما با تخصیص ارز دولتی هزاران میلیارد سوءاستفاده شده و شاهد بیش اظهاری برای دریافت ارز بیشتر و واردات کالای کمتری بودیم، تنها در حوزه مواد اولیه هفت هزار میلیارد سوءاستفاده و گرانفروشی را شناسایی کردیم. پرونده‌های مهمی از سال ٩٧ در این زمینه تشکیل و کیفرخواست‌هایی صادر شده است که بزودی از سوی دستگاه قضا علنی خواهد شد، البته صنعت داروسازی ما نجیب است و نخبگان را به کار می‌گیرد و یک زیست بوم منتخب از نخبگان است.


وی با تأکید براینکه صنعت داروسازی موافق تخصیص ارز دولتی نیست و با ارز دولتی گروگان گرفته شده است، بیان کرد: همانطور که برخی مخالف حذف ارز دولتی هستند، در نسخه نویسی هم همین طور است و برخی امتناع می‌کنند و باید توجه داشت که با نسخه الکترونیک آمار تولید و مصرف و صرفه‌جویی دارویی خواهیم داشت.


دارایی خاطرنشان کرد: بیماران مزمن پس از اصلاح سیاست ارزی می‌توانند با مراجعه به پزشک داروی مورد نیاز خود را تا ویزیت بعدی دریافت کنند و همه این‌ها با نسخه الکترونیک محقق می‌شود و شاهد صرفه‌جویی دارویی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha