ایمپلنت دندان روشی جایگزین برای دندان‌های از دست‌رفته است که به دو صورت عادی و فوری انجام می‌شود. در حقیقت، زمانی که شما اقدام به کشیدن دندان خود می‌کنید و در همان جلسه بلافاصله پس از آن، عمل کاشت ایمپلنت در فک را انجام داده و عمل ایمپلنت فوری تکمیل می‌شود. از نظر پزشکی ایمپلنت فوری بسیار برتر است چرا که؛ وقتی دندانی آسیب می‌بیند و از بین می‌رود در مدت طولانی شکل استخوان فک دچار دگرگونی شده و تغییر می‌کند.

ایمپلنت دندان جلو به صورت فوری

در ایمپلنت یک روزه ، میزان این تغییرات و تحلیل استخوان فک، کمتر خواهد بود زیرا ایمپلنت در ناحیه‌ای از دهان که دندان وجود ندارد، قرار می‌گیرد. ایمپلنت فوری خود به دو روش متفاوت انجام می‌شود که با توجه ‌به وضعیت دندان شما، یکی از این روش‌ها توسط دندان‌پزشک انتخاب می‌شود.

ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو به صورت فوری

ایمپلنت دندان‌ جلو یک درمان موثر است که دندانپزشک با انجام با استفاده از عمل مخصوص، اقدام به کاشت در دندان‌های جلو بالایی یا پایینی می‌کند. انجام این عمل باعث می‌شود تا دندان‌های شما طبیعی به نظر آیند چرا که؛ ایمپلنت دندان ‌های جلو به ‌نحوی طراحی می‌شود که داخل لثه قرار می‌گیرد و درست شبیه دندان‌های طبیعی شما به نظر می‌رسند.

بعد از پایان پروسه ترمیم، دندان‌های جلو ساخته می‌شوند و در جای خود قرار می‌گیرند. در حقیقت، مراحل ایمپلنت فوری دندان‌های جلو مانند مراحل انجام سایر ایمپلنت‌ها است. تنها تفاوت این ایمپلنت با انواع ایمپلنت‌های دیگر در این است که با هدف شکل‌دهی به دندان‌ها نیاز است تا جلسات بیشتری به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه‌ای که باید برای انجام عمل ایمپلنت دندان جلو به صورت فوری بپردازید نیز تفاوت کمی با هزینه ایمپلنت‌های دیگر دارد. با توجه ‌به اهمیت دندان‌های جلویی فک بالا و پایین در زیبایی، کاشت فوری دندان یکی از برجسته‌ترین روش‌ها برای زیبا دیده شدن است. انجام ایمپلنت فوری دندان جلو مستلزم شرایط مناسبی است. برای انجام این عمل در اطراف دندان باید استخوان آن سلامت باشد و دندان، مستعد هیچ‌گونه عفونتی نباشد. شکل هندسی ریشه دندان و لثه سالم نیز در انجام این عمل مورد توجه قرار می‌گیرد.

با توجه ‌به این ‌که در عمل جراحی ایمپلنت فوری، پزشک متخصص از پودر استخوان و ممبران در مرحله درمانی استفاده می‌کند، در نتیجه هزینه ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت طولانی بیشتر است. پودر استخوان در این عمل به منظور پوشش فضای بین ریشه دندانِ کشیده‌ شده استفاده می‌شود. با استفاده از پودر استخوان، ایمپلنت در ناحیه مورد نظر ثبات پیدا می‌کند. به این نوع ایمپلنت فوری fresh socket می‌گویند.

ایمپلنت دندان جلو به صورت فوری

انجام ایمپلنت فوری دندان

عوامل تعیین‌کننده قیمت ایمپلنت فوری

موارد مهمی در تعیین هزینه ایمپلنت دندان تاثیرگذار هستند. این موارد عبارت‌اند از: مهارت دندانپزشک، تعداد و جنس ایمپلنت، جنس تاج مصنوعی مورد استفاده، روش کاشت، درمان‌های جانبی مثل جراحی لثه، پیوند استخوان و ...

بهتر است به این نکته دقت داشته باشید که کاشت فوری عمل بسیار تخصصی و ویژه می‌باشد، نیاز است تا شما به جهت انجام این عمل به دو متخصص مراجعه کنید. متخصص پروتز و جراح فک و صورت پزشکانی هستند که باید شما را ویزیت نمایند. کشیدن دندان در انجام ایمپلنت موثر است. در صورتی‌ که دندان به‌ صورت معمولی کشیده شود، قسمت‌هایی از استخوان را از بین می‌برد. باتوجه‌به اهمیت این امر، پزشکی که دندان را برای ایمپلنت می‌کشد نباید آسیبی به استخوان‌های قسمت بی‌دندان وارد کند. این کار تخصص یک جراح فک و صورت است.

در حقیقت، انتخاب درست پزشک می‌تواند یک ایمپلنت با کیفیت و سالم را به شما هدیه دهد. عمل ایمپلنت باید توسط متخصص پروتز انجام شود. پس باید برای انجام جراحی و کشیدن دندان در ابتدا به جراح فک و صورت و سپس به جهت روکش ایمپلنت به متخصص پروتز مراجعه کنید.

مزایای ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت دندان فوری مانند سایر ایمپلنت‌ها نیز دارای مزیت‌هایی است که عبارت‌اند از:

  • حفظ استخوان در مدت‌زمان ترمیم از مزایای ایمپلنت فوری است. در روش ایمپلنت فوری از تحلیل رفتن استخوان و از بین‌ رفتن آن جلوگیری می‌شود. چرا که؛ فاصله زیادی بین کشیدن دندان و جای‌گذاری ایمپلنت وجود ندارد.
  • تعداد جلسات درمانی و جراحی‌ها در این روش کاهش می‌یابد.
  • در روش ایمپلنت فوری بیمار درد کمتری را تحمل می‌کند و عوارض کمتری نیز برای او به همراه دارد.
  • در این نوع ایمپلنت، مدت‌زمانی که بیمار به‌صورت بی‌دندان سر می‌کند کوتاه‌تر است.
  • دوره درمان ایمپلنت نیز در این روش کمتر می‌شود.

با توجه ‌به موارد ذکر شده در مورد مزایای ایمپلنت دندان فوری خوب است که عوارض و معایب این نوع ایمپلنت را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

معایب ایمپلنت دندان به صورت فوری

می‌توان گفت معایب ایمپلنت فوری در برابر مزایای آن بسیار کمتر است. در هر صورت در ایمپلنت فوری هزینه اضافی به جهت ساخت قطعه مخصوص ساخت پروتز موقت و قالب‌گیری از دهان و ساخت نمونه دندان مورد نیاز توسط لابراتوار قبل ‌از جلسة جراحی پرداخت می‌شود. همچنین در مرحله قرار دادن ایمپلنت در فک و صورت، امکان آسیب وجود دارد.

فواید انجام ایمپلنت

مراحل انجام ایمپلنت دندان فوری

در مرحله اول با تشخیص پزشک مشخص می‌شود که آیا شما شرایط لازم برای انجام این عمل را دارید یا خیر؟ پس از تایید شرایط شما برای انجام این عمل، از دندان‌ها عکس گرفته شده و به پزشک ارائه می‌شود. متخصص پس از انجام معاینات لازم، دهان شما را بی حس کرده و شما را آماده جراحی می‌کند. با برش لثه روی استخوان مورد نظر را باز می‌کند. پس از آن با استفاده از دریل دندانپزشکی سوراخ کوچکی در استخوان فک ایجاد می‌کند و آن را به‌ مرور بزرگ‌تر می‌کند تا زمانی که ایمپلنت دندان در آن جای گیرد. پس از آن ایمپلنت دندان را که همان پیچ باریک و کوچک است داخل سوراخ جاگذاری می‌کند.

در نهایت، با به دست آوردن قالب‌ از روی لثه و ایمپلنت، روکش دندان مناسب برای شما ساخته می‌شود. پس از طراحی روکش با دستگاه‌های دیجیتال، پزشک آن را بر روی ایمپلنت نصب می‌کند. در پایان کار، پزشک لثه را با بخیه می‌بندد تا اطراف ایمپلنت را بگیرد.

شرایط لازم به جهت کاشت ایمپلنت فوری

برای کاشت ایمپلنت دندان رعایت یکسری شرایط و نکات مهم و ضروری است. برای اینکه از این شرایط اطلاع حاصل کنید، پیشنهاد می‌شود به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • در مرحله اول، نیاز است تا شما از سلامت لثه، دهان و دندان برخوردار باشید.
  • استخوان فک باید در محل کاشت اندازه و حجم کافی داشته باشد.
  • نیاز است تا از سلامت عمومی برخوردار باشید و بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشید. در صورت استفاده از انواع داروها یا داشتن بیماری خاص، حتماً آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  • برای انجام عمل ایمپلنت دندان فوری شما نباید عادت دندان ‌قروچه داشته باشید. نیاز است تا این موضوع را نیز با پزشک در میان بگذارید تا آن را با استفاده از محافظ شبانه برای شما برطرف کند. دندان‌قروچه باعث تخریب دندان و ایمپلنت می‌شود.
  • به ‌خاطر داشته باشید، در صورتی‌که به مواد مخدر اعتیاد دارید، نیاز است تا مدتی قبل از جراحی و مدتی پس از آن از استعمال دخانیات دوری کنید.
  • در صورت کمبود استخوان در محل کاشت، می‌توانید عمل پیوند استخوان را انجام دهید.
  • موقعیت دندان شما در دهان نیز بر انجام این عمل تأثیر گذار است.

ایمپلنت دندان فوری چه مدت ماندگاری دارد؟

به طور معمول مدت ماندگاری ایمپلنت دندان فوری بین 15 تا 20 سال است اما این در صورتی است که بهداشت دهان خود را رعایت کنید. به‌صورت دوره‌ای به جهت چکاپ به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید و توصیه‌ها را در این زمینه جدی بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha