دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
کد خبر: 342186

اگر سایر فعالیت‌های پرتحرک (مانند دویدن یا تنیس) منجر به آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد به زانو، لگن یا مچ پا شده است، ممکن است به شما گفته شود شنا را امتحان کنید. دکتر جیمز کوتر، استاد ورزش و فیزیولوژی محیطی در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، می‌گوید: «شنا یک گزینه عالی برای افرادی است که مشکلات مفصلی دارند و شکل دیگری از ورزش را برای هر کسی که به آب مناسب دسترسی دارد، فراهم می‌کند.

9 فایده شنا برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری در هلث صرف نظر از سطح تناسب اندام شما، شنا مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد.

این مزایا به محض پریدن به داخل استخر شروع می‌شود و از زمانی که استخر را ترک می‌کنید بیشتر می‌شود.

اندرو پاور، متخصص سلامت آب در Swim England،می گوید: «خواص منحصر به فرد آب فواید فیزیکی فوری دارد، مانند تعدیل درد.تحقیقات نه تنها کوتاه مدت بلکه بلندمدت را نیز نشان داده است. مزایایی برای سلامت روان، با مزایای بلندمدت از جمله کاهش بالقوه خطر مرگ زودهنگام، حمایت از پیری سالم، و دادن راه دیگری برای ورزش به افرادی که فعالیت در خشکی برایشان دشوار است.

چقدر باید شنا کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید؟ پاور می‌گوید هر شنا (یا سایر فعالیت‌های بدنی) بهتر از هیچ‌کاری است، اما هر چه بیشتر شنا کنید از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد.

دستورالعمل‌های فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها (PDF) به بزرگسالان توصیه می‌کند حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط هر هفته انجام دهند، به علاوه دو بار در هفته ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات را انجام دهند.

اگر می‌خواهید از شنا به عنوان ورزش خود استفاده کنید، سعی کنید تا 30 دقیقه سه بار در هفته شنا کنید و از روزهای دیگر هفته برای انجام سایر ورزش‌ها مانند تمرین مقاومتی و پیاده روی استفاده کنید.

اما اگر در شنا تازه کار هستید، آهسته شروع کنید. . اگر خیلی سریع انجام دهید، ممکن است آسیب ببینید . سه علامتی که باید مراقب آن باشید که نشان می‌دهد شما یک آسیب احتمالی در مقابل درد طبیعی بعد از ورزش دارید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دردی که بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد
  • دردی که حاد و ناگهانی است
  • دردی که ضربان دار یا تپشی است

1. شنا باعث میشود طولانی تر زندگی کنید

مطالعات نشان می دهد که ورزش منظم، از جمله شنا، ممکن است طول عمر شما را افزایش دهد. بر اساس گزارشی که در سال 2017 توسط Swim England انجام شد، شناگران در مقایسه با افرادی که شنا نمی کنند، 28 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس و 41 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قرار داشتند.

2. شنا می تواند به لاغری شما کمک کند

شنا یک تمرین برای کل بدن است.شنا همه بدن را درگیر می‌کند، از بازوها، شانه‌ها و پاها گرفته تا مرکز بدن و پشت. این بدان معناست که شما از مزایای متابولیک زیادی برای قلب خود بهره مند می شوید.

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، یک فرد 155 پوندی در یک ساعت می تواند حدود 432 کالری را با شنا در مقابل حدود 266 کالری با سرعت متوسط بسوزاند. مطالعه ای که در سال 2021 در BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation منتشر شد، نشان داد که 16 هفته شنا منجر به کاهش قابل توجه چربی بدن و BMI شد.

3. شنا سلامت قلب را تقویت می کند

مانند سایر اشکال ورزش هوازی، شنا می تواند آمادگی قلبی عروقی شما را بهبود بخشد. برایان جی کراباک، MD، استاد بالینی توانبخشی، ارتوپدی و پزشکی ورزشی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «شنا به قلب اجازه می‌دهد قوی‌تر شود و ریه‌ها در استفاده از اکسیژن کارآمدتر شوند. پزشک تیم شنای ایالات متحده آمریکا.

تحقیقات نشان می دهد که شنا با بهبود فشار خون، فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت قلب و عروق مرتبط است.

4. شنا ریه های شما را تقویت می کند

اگر برای شما بیماری ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه تشخیص داده شده است، ممکن است دوست داشته باشید که بشنوید که تقویت ریه ها یکی از بزرگترین قواید شنا هستند.

شنا ماهیچه‌های درگیر با تنفس را تمرین می‌دهد، به این معنی که می‌تواند حجم ریه را افزایش دهد و به تکنیک تنفس کمک کند. به علاوه، اگر آسم دارید، استخر یک محیط ورزشی ایده آل را فراهم می کند، زیرا مرطوب، گرم و معمولاً محیطی با گرده کم است.

اما اگر یک بیماری ریوی یا بیماری دیگری دارید که می‌تواند در توانایی شما برای ورزش اختلال ایجاد کند، قبل از شروع روتین شنا با پزشک خود مشورت کنید.

5. شنا قدرت مغز را تقویت کند

ورزش به طور کلی با بهبود شناخت مرتبط است، اما هنگامی که محققان فواید خاص شنا را بر روی شناخت مطالعه کردند، به یک مزیت منحصر به فرد پی بردند.

در یک مطالعه کوچک ، شرکت‌کنندگانی که 20 دقیقه شنا با شدت متوسط انجام دادند، اطلاعات بصری را پردازش کردند و در تست‌های شناختی که درست قبل و بلافاصله بعد از شنا انجام شد، سریع‌تر پاسخ دادند.

اگرچه این یک تأثیر کوچک است (به طور متوسط حدود 4 درصد)، این واقعیت که تمرین تنها پس از یک بار تفاوت قابل‌اندازه‌گیری ایجاد کرد، قابل توجه است. مطالعه دیگری شنا را با بهبود حافظه کوتاه مدت و بلندمدت در موش ها مرتبط دانست.

هر دو مطالعه تا حدودی مقدماتی هستند (با توجه به اندازه و اینکه مطالعه دوم یک مطالعه حیوانی بود)، اما محققان هر دو به این نتیجه رسیدند که داده‌ها نشان می‌دهند که مطالعه بیشتر ضروری است.

6. تمرین در آب شما را در روحیه بهتری قرار می دهد

همه ورزش ها می توانند یک تقویت کننده خلق و خو باشند. اما مطالعه ای که در سال 2003 در مجله روانشناسی منتشر شد، نشان داد که یک جلسه شنا حتی بیشتر از یک جلسه رقص هوازی خلق و خوی را بهبود می بخشد (پیشرفت های مشابهی در خلق و خوی با یوگا و حرکت فلدنکرایس، تمرین آگاهی بدن، در جمعیت مرتبط بود.).

به دلیل ترشح مواد شیمیایی شادی در مغز، به ویژه اندورفین دوپامین و سروتونین، شنای منظم می تواند استرس را کاهش دهد، اضطراب را کاهش دهد و با افسردگی مقابله کند.

7. شنا ممکن است به خواب شما کمک کند

بهبود خواب مزیت پایبندی به تقریباً هر برنامه ورزشی است و این شامل شنا می شود.ورزش به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن و بازیابی ریتم طبیعی شبانه روزی شما کمک می کند.

بر اساس نظرسنجی خواب در آمریکا در سال 2013 بنیاد ملی خواب (PDF)، که بر خواب و ورزش متمرکز بود، افرادی که در تمرینات هوازی شرکت کردند، خواب بهتری را گزارش کردند. 76 تا 83 درصد از کسانی که ورزش سبک، متوسط یا شدید انجام دادند، در مقایسه با 56 درصد از افرادی که ورزش نمی کردند، کیفیت خواب بسیار خوب یا نسبتاً خوبی را گزارش کردند. در این نظرسنجی، شنا به عنوان یک نوع فعالیت هوازی شدید طبقه بندی شد. علاوه بر این، ورزشکاران زمان بیشتری را در خواب عمیق ترمیمی سپری می کنند.

8. شنا به کاهش درد مزمن کمک می کند

شرایطی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا اغلب با کاهش تحرک و در بسیاری از موارد درد کوتاه مدت یا طولانی مدت همراه است. اینجاست که شنا می تواند به شما کمک کند. نشان داده شده است که طیف وسیعی از فعالیت های آبی (از جمله شنا) به افراد مبتلا به شرایط اسکلتی عضلانی کمک می کند تا عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی را بهبود بخشند.

یک مطالعه نشان داد که در افراد مبتلا به آرتروز، یک برنامه سه ماهه شنا (شرکت کنندگان سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه شنا کردند) منجر به کاهش درد و سفتی، و همچنین بهبود قدرت عضلانی.

د شناور بودن آب مقاومت را افزایش می‌دهد (تمرینات آبی را چالش‌برانگیز می‌کند)، اما در عین حال تاثیر کم دارد. و اگر سفتی یا درد مفاصل دارید این ایده آل است. اگر فیبرومیالژیا یا درد شدیدتری دارید، فیزیوتراپی در آب را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند.

9. شنا برای سلامت استخوان مفید است

تقریباً 54 میلیون آمریکایی پوکی استخوان یا توده استخوانی کم دارند که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد .در حالی که تمرینات مقاومتی و فعالیت های پرتحرک همیشه استاندارد طلایی برای بهبود تراکم استخوان بوده است، شنا (اگر به اندازه کافی آن را انجام دهید) ممکن است به شما کمک کند.

بررسی منتشر شده در سال 2020 در BioMed Research International نشان داد که سه تا شش ساعت شنا در هفته باعث بهبود تراکم استخوان در زنان یائسه، به ویژه در میان شناگران طولانی مدت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha