محمدرضا قینی در بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران گفت: این کنگره پس از حدود ۲ سال به علت شیوع ویروس کرونا که قبلا مجازی برگزار می‌شد، قرار است حضوری برگزار شود.

تمام داروهای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب در ایران موجود هستند/ کرونا سکته‌های مغزی را افزایش داد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس بیست و نهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی گفت: میزان مبتلایان به ویروس کرونا روزانه رو به افزایش است و تمام افراد در همه رده سنی درگیر آن می‌شوند. از آن جایی که وقوع پیک هفتم سریع است؛ باید مراقب بود.

قینی گفت: ۲ بخش کووید و نورولوژی در ارتباط با سکته مغزی قرار می‌گیرند. عوارض بالینی و سکته‌های مغزی جرء عوارض برجسته کووید هستند و قرار است که در این کنگره مورد بحث قرار بگیرد.

رئیس بیست و نهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی گفت: وقتی کرونا شایع شد، خیلی از بیمارستان‌های دنیا گزارش کرده اند که سکته مغزی و قلبی کاهش یافته است؛ اما بعدا متوجه شدند که چنین نظریه‌ای وجود ندارد.

قینی گفت: کرونا نقش پیشگیری کننده از سکته‌ها را نداشت و با فعال کردن سیستم انعقادی بدن شرایط ایجاد سکته در افراد را ایجاد خواهد کرد. درمان، سکته‌ها را به تعویق می‌اندازد.

او گفت: طبق پروتکل بهداشتی جهانی باید تمام افراد جامعه واکسینه شوند. برخی واکسن‌ها در افراد جوان سیستم ایمنی را درگیر می‌کنند و لخته‌های خون به خصوص در مغز را افزایش می‌دهند که این تزریق این مورد برای افراد به ویژه خانم‌ها ممنوع است.

رئیس بیست و نهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی گفت: از ۳۴ میلیون نفر در انگلستان که این نوع واکسن را تزریق کرده اند حدود ۳۱۴ نفر دچار لخته مغزی شده اند و اگر واکسن نمی‌زدند، قطعا مرگ و میر آن‌ها بیش از تعداد گزارش شده می‌شد. در چنین شرایطی که واکسن وجود ندارد، به هیچ عنوان منع تزریق واکسن را تایید نمی‌کنیم.

قینی گفت: افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و ... ممکن است که استرس و کمی خوابی در آن‌ها سکته ایجاد کند. ثابت شده است که کم خوابی و ایست تنفسی خواب، افت حافظه را به همراه خواهند داشت.

او گفت: ایران جزء کشورهایی بود که قبل از کرونا در هر ۱۰۰ هزار نفر سالیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر سکته مغزی داشت. در خراسان رضوی بررسی شد که سن سکته‌های مغزی در ایران کمتر از جهان است؛ اما باید در تمام کشور مورد بررسی قرار بگیرد و در طول دو سال اخیر میزان سکته‌های مغزی افرایش یافته است.

قینی گفت: کم شدن آب بدن و غلط شدن جریان خون و افزایش لختگی خون باعث افزایش سکته در گرما می‌شود. بروز سکته در قسمت خاصی از مغز به علت عوارض پیشینه و سابقه باز می گردد.

او گفت: درمان سکته مغزی دو قسمت است. یکی افرادی که پس از سکته وارد بیمارستان می‌شوند و یکی هم مرحله‌ای است که رگ بسته شده است. بهترین زمان وقتی است که فرد ۳ ساعت پس از سکته به دکتر مراجعه می‌کند. بیمارستان‌هایی که مرکز درمان سکته مغزی هستند، داروی مورد نیاز را موجود دارند.

قینی گفت: پس از سکته نیاز به دارو و قرص افزایش می‌یابد که ساده‌ترین داروی آن آسپرین است. جدیدا در برند داروها دچار مشکل شده ایم و برخی افراد می‌خواهند داروهای خارجی مصرف کنند. هم اکنون در حیطه سکته مغزی دارویی نداریم که موجود نباشد.

او گفت: ملیت تمام سخنرانان کنگره ایرانی است. در ایران دارویی برای درمان پارکینسون یا حتی کند کردن روند آن نداریم، اما طبق نظر بنده این بیماری در کشور خوش خیم‌تر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha