دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 342442

محققان در حال کشف رازهایی هستند که چگونه با سلامت کلی مردان مرتبط هستند. در طول مسیر، آنها در حال کشف ارتباط بین تستوسترون پایین و سایر شرایط سلامتی هستند.

تستوسترون پایین نشان دهنده ضعف در سلامت است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی ،محققان در حال بررسی هستند که چگونه تستوسترون پایین با سلامت کلی مردان مرتبط است. در طول مسیر، آنها در حال کشف ارتباط بین تستوسترون پایین و سایر شرایط سلامتی هستند.

دیابت، سندرم متابولیک و چاقی همگی با کمبود تستوسترون مرتبط هستند. تستوسترون پایین برای ایجاد این مشکلات سلامتی شناخته نشده است و جایگزینی تستوسترون راه حل آن نیست. با این حال، ارتباط بین تستوسترون پایین و سایر شرایط پزشکی جالب است و ارزش بررسی دارد.

آیا تستوسترون پایین نشان دهنده سلامت ضعیف است؟

در سال های اخیر، محققان متوجه ارتباط کلی بین تستوسترون پایین و سایر شرایط پزشکی شده اند. یک مطالعه نشان داد که در 2100 مرد بالای 45 سال، احتمال کاهش تستوسترون عبارت بود از:

  • 2.4 برابر بیشتر برای مردان چاق
  • 2.1 برابر بیشتر برای مردان مبتلا به دیابت
  • 1.8 برابر برای مردان مبتلا به فشار خون بالا

کارشناسان پیشنهاد نمی کنند که تستوسترون پایین باعث این شرایط می شود. در واقع، ممکن است برعکس باشد. یعنی مردانی که مشکلات پزشکی دارند یا از سلامت عمومی ضعیفی برخوردارند ممکن است دچار تستوسترون پایین شوند.

تحقیقات در مورد رابطه بین تستوسترون پایین و چندین بیماری دیگر در حال انجام است.

تستوسترون پایین نشان دهنده ضعف در سلامت است؟

دیابت و تستوسترون پایین

ارتباط بین دیابت و تستوسترون پایین به خوبی ثابت شده است. مردان مبتلا به دیابت بیشتر احتمال دارد که تستوسترون پایینی داشته باشند. و مردانی که تستوسترون پایینی دارند بیشتر در آینده به دیابت مبتلا می شوند. تستوسترون به بافت های بدن کمک می کند تا قند خون بیشتری را در پاسخ به انسولین مصرف کنند. مردانی که تستوسترون پایینی دارند اغلب مقاومت به انسولین دارند: آنها باید انسولین بیشتری تولید کنند تا قند خون را در حد نرمال نگه دارند.

تقریباً نیمی از مردان مبتلا به دیابت در صورت آزمایش تصادفی تستوسترون پایینی دارند. دانشمندان مطمئن نیستند که دیابت باعث کاهش تستوسترون می شود یا برعکس.

چاقی و تستوسترون پایین

چاقی و تستوسترون پایین ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. مردان چاق بیشتر احتمال دارد که تستوسترون پایینی داشته باشند. مردانی که تستوسترون بسیار پایینی دارند نیز بیشتر در معرض چاقی هستند.

سلول های چربی تستوسترون را به استروژن متابولیزه می کنند و سطح تستوسترون را کاهش می دهند. همچنین، چاقی سطح گلوبولین اتصال به هورمون جنسی (SHBG) را کاهش می دهد، پروتئینی که تستوسترون را در خون حمل می کند. SHBG کمتر به معنای تستوسترون آزاد کمتر است.

کاهش وزن از طریق ورزش می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد.

سندرم متابولیک و تستوسترون پایین

سندرم متابولیک نام بیماری است که شامل وجود سطوح غیرطبیعی کلسترول، فشار خون بالا، چاقی دور کمر و قند خون بالا است. سندرم متابولیک خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد مردانی که تستوسترون پایینی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سندرم متابولیک هستند. در مطالعات کوتاه مدت، جایگزینی تستوسترون باعث بهبود سطح قند خون و چاقی در مردان با تستوسترون پایین شد. با این حال، تستوسترون درمانی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد، بنابراین برای درمان سندرم متابولیک استفاده نمی شود.

تستوسترون و بیماری قلبی

تستوسترون اثرات متفاوتی روی شریان ها دارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تستوسترون به نرخ بالاتر بیماری قلبی و فشار خون بالا کمک می کند که معمولاً مردان را در سنین پایین تر تحت تأثیر قرار می دهد. با این استدلال، تستوسترون بالا ممکن است برای قلب مضر باشد.

اما کمبود تستوسترون با مقاومت به انسولین، چاقی و دیابت مرتبط است. هر یک از این مشکلات خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. مردان مبتلا به دیابت و تستوسترون پایین نیز دارای میزان بالاتری از تصلب شرایین یا تصلب شرایین هستند.

مقدار مشخصی تستوسترون ممکن است برای شریان های سالم لازم باشد زیرا به استروژن تبدیل می شود که از شریان ها در برابر آسیب محافظت می کند. هنوز هیچ مطالعه ای نشان نمی دهد که جایگزینی تستوسترون از قلب محافظت می کند یا از حملات قلبی جلوگیری می کند.

تستوسترون و سایر شرایط بالینی

تستوسترون پایین اغلب با سایر شرایط پزشکی وجود دارد:

  • افسردگی: در مطالعه‌ای روی تقریباً 4000 مرد بالای 70 سال، افرادی که پایین‌ترین سطح تستوسترون را داشتند بیش از دو برابر بیشتر در معرض افسردگی بودند. این پیوند حتی پس از در نظر گرفتن سن، سلامت عمومی، چاقی و سایر متغیرها باقی ماند.
  • اختلال نعوظ (ED): مشکلات نعوظ و میل جنسی (میل جنسی) از علائم رایج تستوسترون پایین هستند. در حالی که بیشتر ED در مردان مسن ناشی از تصلب شرایین است، ارزیابی تستوسترون پایین ممکن است ضروری باشد.

گزینه های درمانی جایگزین تستوسترون

سوالی که باقی می ماند این است که آیا تستوسترون پایین باعث مشکلات پزشکی مانند دیابت می شود یا بدتر می شود؟ یا افرادی که به دیابت یا سایر مشکلات سلامتی مبتلا می شوند، به سادگی تستوسترون پایینی دارند؟

مطالعات برای پاسخ به این سؤالات در حال انجام است، اما سالها طول خواهد کشید تا نتایج را بدانید در عین حال، به یاد داشته باشید که جایگزینی تستوسترون به طور قطعی برای بهبود وضعیت سلامتی غیر از کمبود تستوسترون و علائم آن نشان داده نشده است. برای مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند که با آزمایش خون اندازه‌گیری می‌شود و همچنین دارای علائم تستوسترون پایین هستند، تصمیم برای جایگزینی تستوسترون با پزشکتان است.

درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) فقط باید برای مردان با تستوسترون پایین برای اختلال نعوظ/ میل جنسی کم استفاده شود. همچنین برای تکالیف تراجنسیتی زن> مرد نشان داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha