تبعیض چاقی در مراقبت های بهداشتی یا سوگیری وزن به طیف وسیعی از نگرش های تبعیض آمیز و مضر نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند اشاره دارد. این می تواند شامل عقایدی مانند باورهایی باشد که افراد سنگین وزن معمولاً ناسالم هستند، اینکه داشتن اضافه وزن به راحتی قابل تغییر است و معمولاً "تقصیر" یک فرد است و اینکه افراد سنگین وزن اگر به سلامت خود اهمیت می دهند باید همیشه در تلاش برای کاهش وزن باشند.

آیا انگ زدن به وزن انسان ها در میان مراقبین بهداشتی وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی ،تحقیقات به طور مداوم از منابع معتبر نشان داده است که متخصصان مراقبت های بهداشتی علیه افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند تعصب دارند. این امر باعث می شود که آنها رفتارهای تبعیض آمیزی داشته باشند، مانند مقصر دانستن مسائل جدی سلامتی و در نتیجه نادیده گرفتن ناخواسته سایر علل احتمالی.

نگرش بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد چاقی دارای پشتوانه علمی کمی است. اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که بین چاقی و برخی عوامل خطرساز سلامت همبستگی وجود دارد، اما همه افراد مبتلا به چاقی ناسالم نیستند. در واقع، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که بسیاری از بزرگسالان مبتلا به چاقی سالم هستند و 2 تا 50 درصد آنها «از نظر متابولیک طبیعی» هستند، که نشان‌دهنده خطر کم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها است.

اولویت دادن به وزن بیش از سایر مسائل بهداشتی می تواند به سلامت روحی و جسمی افراد چاق آسیب برساند. حتی ممکن است به افزایش نرخ چاقی توسط منبع قابل اعتماد کمک کند.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد تبعیض چاقی در مراقبت های بهداشتی بیشتر بدانید، از جمله اطلاعاتی در مورد علت وجود آن، برخی آمارها و اثرات منفی این انگ.

آیا تبعیض چاقی در میان مراقبین بهداشتی هم وجود دارد؟

نگرانی در مورد "اپیدمی چاقی" بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی را برانگیخته است تا در مورد نگرانی های مربوط به وزن با بیماران خود صحبت کنند.

با این حال، وزن تنها یکی از عوامل موثر بر سلامتی است. همچنین، ارتباط بین وزن و سلامتی در یک جهت نیست. سلامت افراد می تواند بر وزن آنها تأثیر بگذارد، همانطور که وزن آنها می تواند بر سلامت آنها تأثیر بگذارد. باورها در مورد افرادی که وزن اضافی دارند اغلب این واقعیت را نادیده می گیرند.

یک مقاله در سال 2015 پیشنهاد کرد که متخصصان مراقبت های بهداشتی گزارش دهند که افراد دارای اضافه وزن یا چاقی را تنبل، ضعیف یا فاقد کنترل خود می دانند. به جای اینکه چاقی را به عنوان یک وضعیت سلامتی تلقی کنند، ممکن است آن را به عنوان یک ویژگی شخصیتی در نظر بگیرند و بر اساس وزن فرد را کمتر سازگار و غیربهداشتی تر ارزیابی کنند.

یک مطالعه در سال 2016 منبع معتبری که شامل پرستاران بود نشان داد که متخصصان مراقبت های بهداشتی قضاوت های گسترده ای در مورد بیماران سنگین تر انجام می دهند. پرستاران گزارش کردند که افراد دارای اضافه وزن یا افراد چاق به خوبی افراد دارای وزن کمتر موفق نبودند، برای ازدواج مناسب نبودند و کثیف، ناسالم بودند.

با توجه به مقاله 2015 بالا، این سوگیری ها ممکن است باعث شود افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مراقبت های با کیفیت پایین تری را گزارش دهند. متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است رویکردی کمتر بیمار محور ارائه دهند و توصیه های درمانی را بر اساس کلیشه ها و نه نیازهای واقعی فرد ارائه دهند.

پزشکان همچنین ممکن است میزانی را که یک فرد می‌تواند وزن خود را کنترل کند، بیش از حد تخمین بزنند و وزن را به فقدان نظم و انضباط نسبت دهند تا تعامل پیچیده بین ژن‌ها، محیط، استرس، سلامت کلی و انتخاب‌های شخصی.

سوگیری وزن در آمار مراقبت های بهداشتی

سوگیری وزن در مراقبت های بهداشتی رایج تر می شود. یک مقاله در سال 2016 نشان داد که سوگیری وزنی در دهه قبل 66 درصد افزایش یافته است.

برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است بر این باور باشند که داشتن بحث های شرم آور مکرر در مورد وزن ممکن است کاهش وزن را تشویق کند. داده ها چیز دیگری را نشان می دهد. شرم استرس زا است و ممکن است کاهش وزن را تضعیف کند یا حتی باعث افزایش وزن فرد شود.

مطالعه‌ای در سال 2014 به افزایش وزن در میان زنان و پیام‌هایی که از افراد مورد اعتماد در مورد وزن خود دریافت کردند، پرداخت. زنانی که سطح بالاتری از نگرانی در مورد وزن داشتند، با شنیدن نظرات شرم آور یا قضاوت آمیز بیشتر احتمال داشت وزن اضافه کنند، در حالی که پذیرش وزن با افزایش وزن کمتر و گاهی اوقات با کاهش وزن همراه بود.

مقاله‌ای در سال 2016 مطالعاتی را نشان می‌دهد که سوگیری و تبعیض گسترده را نشان می‌دهد. این مطالعات آمار زیر را گزارش کردند:

  • حدود 53 درصد از زنان مبتلا به چاقی گزارش می دهند که نظرات نامناسبی در مورد وزن خود از متخصصان مراقبت های بهداشتی شنیده اند.
  • تقریباً 79 درصد از افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی گزارش می دهند که برای مقابله با تبعیض وزنی بیشتر غذا می خورند.
  • حدود 52 درصد از زنان می گویند که وزن آنها مانعی برای دریافت مراقبت های بهداشتی مناسب بوده است. نگرانی در مورد وزن نیز با تأخیر یا اجتناب از مراقبت های پیشگیرانه همراه است.
  • تقریباً 40 درصد از متخصصان مراقبت های بهداشتی به داشتن واکنش های منفی به بیماران مبتلا به چاقی اعتراف می کنند.


انگ وزن چیست؟

  • انگ وزن مجموعه ای از نگرش ها و اعمال مربوط به سوگیری وزن است. تعصب وزنی به این مفهوم اشاره دارد که افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، «فرق‌تر» یا شایسته تمسخر هستند.
  • انگ وزن در سراسر جامعه وجود دارد. به عنوان مثال، کارفرمایان ممکن است از استخدام یک منبع قابل اعتماد بر اساس وی خودداری کنند
  • قلدری افراد بر اساس وزن آنها نیز در بسیاری از موقعیت ها رایج است.
  • این تجربیات می‌تواند مستقیماً بر سلامت روانی و جسمی فرد تأثیر بگذارد و مراقبت با کیفیت از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دلسوز را ضروری می‌کند. با این حال، انگ وزن در محیط های بهداشتی نیز فراگیر است.

برخی از نمونه های دیگر از انگ وزن شامل موارد زیر است.

  • داشتن باورهای منفی در مورد افراد بر اساس وزن آنها
  • به عنوان مثال، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است فکر کند که یک فرد چاق ناسالم است یا کمتر موفق است.

نسبت دادن نادرست مشکلات سلامتی به وزن

مقاله ای در سال 2019 منبع قابل اعتمادی که درگذشت الن مود بنت را برجسته کرد. پزشکان او بارها علائم شدید فزاینده او را به وزن او نسبت دادند و رژیم غذایی را به عنوان درمان پیشنهاد کردند. او تنها چند روز پس از اینکه یک پزشک در نهایت وضعیت صحیح را تشخیص داد، بر اثر سرطان در مرحله پیشرفته درگذشت.

درک نادرست علل چاقی

چاقی یک وضعیت پیچیده است و انتخاب های فردی تنها یک عامل است. سلامت کلی، استرس و عوامل مشابه نیز نقش دارند.

کاهش وزن بسیار دشوار است. در واقع، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که زنان چاق تنها 0.8 درصد شانس دستیابی به وزن متوسط را دارند.

افراد دارای اضافه وزن یا چاقی معمولاً می دانند که وزنشان بیشتر از چیزی است که پزشکانشان می خواهند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یادآوری این واقعیت باعث کاهش وزن آنها شود.

اعتقاد به اینکه وزن مهمترین عامل سلامتی است

افراد سبک تر می توانند ناسالم باشند و افراد سنگین وزن تر می توانند سالم باشند. علاوه بر این، تلاش برای کاهش وزن - مانند تغذیه نامنظم یا رژیم غذایی نادرست - می تواند سلامت را تضعیف کند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که افراد سبک وزن نامناسب تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که دارای اضافه وزن هستند به دیابت مبتلا می شوند.

اثرات منفی انگ وزن

تعصب وزن به افراد کمک نمی کند تا سالم تر شوند. در واقع می تواند مشکلات سلامتی را تشدید کند. چند نمونه از اثرات منفی سوگیری وزن عبارتند از:

  • اختلال در غذا خوردن: منبع مورداعتماد تعصب وزن با اختلال در غذا خوردن مرتبط است، به طوری که افرادی که تعصب وزن و شرم را درونی می کنند، بیشتر احتمال دارد عادات غذایی ناسالم ایجاد کنند. این به نوبه خود می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

  • اجتناب از مراقبت‌های پیشگیرانه: افرادی که سوگیری وزن را در محیط‌های سلامت تجربه کرده‌اند یا نگران این هستند که ممکن است منبع قابل اعتماد بیشتری از جستجوی مراقبت‌های پیشگیرانه و سایر غربالگری‌ها اجتناب کنند.

  • افزایش وزن: منبع قابل اعتماد انگ وزن ممکن است در واقع با بدتر کردن سلامت کلی به اپیدمی چاقی کمک کند، که منجر به استرس خوردن می شود و باعث می شود افراد از مراجعه به پزشک اجتناب کنند.

  • داشتن تجارب منفی مراقبت های بهداشتی: تجارب منفی مراقبت های بهداشتی می تواند آسیب زا و تضعیف کننده روحیه باشد و باعث شود افراد در مورد خودشان احساس خشم، شنیده نشده یا بد کنند. این تجارب می تواند احساسات طرد شدن و قلدری را که ممکن است فرد بر اساس وزن خود تجربه کند، تشدید کند.

چاقی می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد، اما نه تنها و نه مهم‌ترین عامل در زندگی با سلامتی خوب است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که افراد چاق می توانند سالم باشند و تمرکز بر سایز یا وزن به عنوان عامل اصلی تعیین کننده سلامتی بسیاری از عوامل سلامت دیگر را نادیده می گیرد.

صرف نظر از وزن یا شیوه های بهداشتی، همه افراد نیاز به دسترسی به متخصصان مراقبت های بهداشتی با کیفیت و دلسوز دارند که آنها را قضاوت نکنند. بدون این دسترسی، افراد می توانند عواقب جدی سلامتی را تجربه کنند. تبعیض چاقی در مراقبت های بهداشتی یک مشکل است. چاقی را کاهش نمی دهد. به احتمال زیاد به سلامت ضعیف کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha