سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 342588

چیپس از تنقلات پرطرفدار در جهان است که به طور سنتی از سرخ کردن لایه‌های نازک سیب‌زمینی به دست می‌آمد، اما امروزه از چغندر، ذرت و سیب‌زمینی شیرین هم چیپس تهیه می‌کنند.

واقعا چیپس مضر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، فرآیند تولید چیپس متفاوت است، روند پخت آن در سلامت ما بسیار موثر است. در ادامه به مضرات چیپس خواهیم پرداخت.

مضرات چیپس

این اسنک را بسیاری از افراد در سراسر دنیا مصرف کرده و در مهمانی‌ها و مراسم مختلف مصرف می‌کنند، اما همه آن‌ها از مضرات آن و تاثیری که روی سلامت می‌گذارند مطلع نیستند. با دانستنآسیب‌هایی که چیپس به بدنشان می‌زند باید مصرف آن را به حداقل رسانده و آن را با اسنک‌های سالم و مقوی جایگزین کنیم.

اضافه وزن

به طور کلی خوردن چیپس و غذاهایی سرخ‌کرده و چرب شبیه به آن منجر به اضافه وزن و مشکلات سلامتی خواهد شد. هر ۳۰ گرم چیپس حدود ۱۵۳ کالری دارد. کالری بالای چیپس، ریسک اضافه وزن و چاقی را افزایش می‌دهد. نگرانی اصلی درباره چیپس این است که اغلب داخل روغن سرخ می‌شود، یک وعده استاندارد آن ۱۶ درصد چربی لازم روزانه ما را تشکیل می‌دهد که ۱۵ درصد از این چربی از اسیدهای چرب اشباع است.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد چیپس یکی از عوامل اصلی مرتبط به اضافه وزن بود. چاقی می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی و بعضی سرطان‌ها باشد.

ارزش غذایی پایین

چیپس خوراکی پرکالری با ارزش غذایی پایین است، اگر این اسنک را به طور مداوم مصرف کنید بدنتان ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیازش را دریافت نخواهد کرد. در صورتیکه آن را با اسنک‌های سالم جایگزین کنید می‌تواند این کمبود را جبران کند.

فشار خون بالا

چیپس‌ها اغلب طعم‌دار و نمکی هستند که وجود نمک باعث افزایش سدیم در آن‌ها می‌شود. مصرف غذاهایی با سدیم بالا می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و مشکلات قلبی شود. افزایش فشار خون ریسک سکنه قلبی و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. هر ۳۰۰ گرم چیپس دارای ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلی‌گرم سدیم دارد. میزان سدیم مصرفی روزانه باید در حدود ۲۳۰۰ میلی‌گرم محدود شود، اما افرادی به دیابت، فشار خون بالا و مشکلات کلیوی مبتلا هستند نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنند.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان



می‌توانیم به جرات بگوییم که این مورد جدی‌ترین مورد از مضرات چیپس است. آکریلامید به عنوان ماده سرطانزا شناخته شده‌است. اگرچه در مواد غذایی دیگر نیز می‌تواند وجود داشته باشد، اما مقدار آن در سیب‌زمینی و به دلیل فرآیند سرخ‌کردن بسیار زیاد است. تحقیقات نشان داد که مصرف روزانه سه بسته چیپس به مدت یک هفته مقدار آکریلامید موجود در بدن را تا حدود ۴۶٪ بالا می‌برد. همچنین این مطالعه نشان داد که چیپس‌های قهوه‌ای رنگ نسبت به چیپس‌های طلایی کمرنگ، آکریلامید بیشتری دارد.

در صورت سرخ کردن چیپس در روغن آفتابگردان با حرارت کم میزان کمی آکریلامید تولید خواهد کرد؛ بنابراین در صورتیکه چیپس خانگی تهیه می‌کنید از این روغن در حرارت کم استفاده کرده و مراقب باشید چیپس‌ها نسوزند. همچنین از خوردن چیپس‌های سوخته و قهوه‌ای رنگ موجود در بسته‌بندی‌ها جدا خودداری کنید.

چیپس می‌تولاند اعتیاد آور باشد

این خوراکی به گونه‌ای طراحی شده‌است که در صورت مصرف اولین چیپس به سختی می‌توانید در برابر باقی آن‌ها مقاومت کنید. دلیل این موضوع را می‌توانیم به بخشی در مغز به نام سیستم پاداش که علت وجود اعتیاد است ربط دهید. محققان آزمایشی را برروی تعدادی موش آزمایشگاهی انجام داده و به آن‌ها کالری معادل چیپس دادند سپس با انجام ام‌آرآی مشاهده کردند که چیپس به شدت مرکز پاداش مغز را فعال کرده‌است.

بخش‌هایی از مغز که به خواب مرتبط است نیز تحت تاثیر این اسنک قرار گرفته و موش‌هایی که این مقدار کالری را دریافت کرده‌بودند خواب کمتری داشته و دچار اختلال در خواب شده بودند، این یکی از دلایلی است که مصرف اسنک‌های شبانه توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha