کیت های تشخیصی، یکی از ابزارهای مهم و لازم برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به بیماران است که اگر دچار کمبود شود، مشکلات زیادی را متوجه نظام سلامت کشور می کند.

کمبود کیت تشخیصی در آزمایشگاه‌ها/بلاتکلیفی ارز تجهیزات پزشکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، سهم بالایی در تشخیص و درمان بیماری‌ها دارند و در این بین، استفاده از کیت آزمایشگاهی، از اهمیت زیادی برخوردار است، اما این روزها به دلیل مشکل واردات کیت‌های آزمایشگاهی، دردسرهایی برای آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و بیماران به وجود آمده است.

بیش از ۵ هزار، آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور وجود دارد که سهم زیادی در روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دارند. در واقع، می‌توان از آزمایشگاه‌ها به عنوان بازوی پرتوان جامعه پزشکی نام برد که اگر اختلالی در روند خدمات آزمایشگاه‌ها ایجاد شود، قطعاً در مسیر درمان بیماری‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.

یکی از نیازهای اساسی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کیت است که به وسیله آن، وضعیت بیماری‌ها قابل ارزیابی و رصد است. بهتر است بگوییم اگر آزمایشگاه‌ها کیت نداشته باشند، عملاً از مسیر خدمت خارج می‌شوند. از همین رو، تأمین و دسترسی به کیت‌های با کیفیت، یکی از اولویت‌های آزمایشگاه‌ها برای دستیابی به تشخیص‌های دقیق است.

متأسفانه به رغم ادعای بعضی از آزمایشگاه‌های معروف مبنی بر استفاده از کیت‌های به روز، با محدودیت کیت‌های آزمایشگاهی مواجه هستیم.

فعالیت تعدادی از آزمایشگاه‌ها به روش قدیمی

در این رابطه شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، گفت: در دو سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا و تحریم‌ها، با کمبود کیت، تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی مواجه بودیم‌، به همین خاطر بسیاری از آزمایشگاه‌ها هنوز با کیت‌های قدیمی و به روش قدیمی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: استهلاک تجهیزات و کمبود اقلام مصرفی، در نهایت منجر به تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک در مناطق دور افتاده و محروم کشور می‌شود که در نتیجه با بحران جدی ارائه خدمات مطلوب آزمایشگاهی در این مناطق روبرو می‌شویم.

همتی افزود: وقتی آزمایشگاه نتواند خدمات ارائه بدهد، مجبور به تعطیلی خواهد شد و این مشکل در شهرهایی که شاید یک آزمایشگاه باشد، به ضرر مردم تمام می‌شود.، تا از دسترسی به خدمات آزمایشگاهی در شهر خود محروم بمانند.

عبدالحسین ناصری دکترای علوم آزمایشگاهی نیز، با عنوان این مطلب که ۷۰ درصد تشخیص بیماری‌ها توسط جامعه آزمایشگاهی صورت می‌گیرد، بر تأمین کیت‌های آزمایشگاهی تاکید کرد و گفت: تهیه کیت‌های معتبر و دقیق برای آزمایشگاه‌ها سخت و دشوار شده است. بسیاری از آزمایشگاه‌ها مجبور شده اند ساعت کار آزمایشگاه را کم کنند. زیرا، بیشترین حجم خدمات تشخیصی این مراکز به واسطه کیت‌ها است.

وی افزود: اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، می‌بایست برای تأمین کیت‌های جدید که از دقت لازم برخوردارند، از طریق واردات به اندازه نیاز داخلی اقدام کند تا شرایط آزمایشگاه‌ها برای انجام کارهای تشخیصی، بهتر شود.

در تشخیص بیماری دچار محدودیت شده ایم

همانطور که گفتیم این روزها، یکی از مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کمبود کیت است. به طوری که تولیدات داخلی نیز جوابگو نیست و برخی از آزمایشگاه‌ها برای ارائه خدمات به بیماران، دچار مشکل شده اند.

محمدعلی برومند نماینده جامعه آزمایشگاهیان در نظام پزشکی تهران بزرگ، گفت: به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده، خیلی از آزمایشگاه‌ها دچار کارهای سطحی و روزمرگی شده اند. در حالی که کارهای تشخیصی خیلی مهمی وجود دارد که می‌بایست در آزمایشگاه‌ها انجام شود.

وی افزود: متأسفانه در تأمین کیت‌های با دقت بالای تخصصی برای تشخیص انواع بیماری‌ها، دچار محدودیت هستیم.

در همین حال، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بخش خصوصی که سهم عمده مراجعات بیماران به این دسته از آزمایشگاه‌ها است، با کیت‌های قدیمی و با کیفیت پایین مشغول کار هستند. در حالی که نیاز دارند از کیت‌های جدید در تشخیص بیماری‌ها استفاده کنند.

چرا وارد کننده دلسرد شده است

در همین رابطه یکی از واردکنندگان کیت‌های آزمایشگاهی، گفت: اجرای سیاست‌های دستوری در حوزه سلامت و بلاتکلیفی ارز ترجیحی و محدودیت پرداخت آن به بخش‌های مختلف به دلیل محدودیت منابع، بد اخلاقی‌ها و رفتارهای سلیقه‌ای با تأمین کنندگان از سوی نهادهای نظارتی این وزارتخانه، عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های وارد کننده که گاهی تا یک سال به طول می‌انجامد و قیمت گذاری‌های دستوری که بعضاً در همان سال ۹۷ مانده است که معلوم نیست بر چه اساس و مبنایی است، برای تأمین کنندگان دردسر و دلسردی ایجاد کرده است.

وی افزود: اکنون می‌بینیم چند وقتی است که سیاست‌های مدیران حوزه سلامت و بهداشت و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، گرفتن تخفیف از تولید کنندگان و وارد کنندگان است و در یک هم صدایی، شرط تخصیص ارز و تسهیلات برای تأمین کنندگان را گرفتن تخفیف‌ها تا ۲۰ درصد از کمپانی‌های خارجی و یا دادن تخفیف‌های چندین درصدی به بازار مصرف، قرار داده اند.

این وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی ادامه داد: حال سوال این است که با توجه به تورم اعمال شده در ماه‌های اخیر که توسط مراکز رسمی و دولتی اعلام شده و رشد چشمگیر هزینه‌های تمام شده برای تأمین کنندگان اقلام پزشکی و آزمایشگاهی، آیا میل و رغبتی برای سرمایه گذاران این بخش باقی خواهد ماند که همچنان ضمن فعالیت در این حوزه باعث ایجاد اشتغال جوانان که عمدتاً قشر تحصیل کرده و دانشگاهی هستند را فراهم کنند.
آیا این افراد که از نخبگان تجارت و علمی کشور هستند و بنابر تاکید مقام معظم رهبری باید زمینه‌های تسهیل فعالیت آنها در کشور فراهم شود تا زمینه ساز رشد و بالندگی ایران اسلامی شوند، با این رفتارها، انگیزه‌ای برای تولید و فعالیت و اشتغالزایی خواهند داشت.

متأسفانه در حال حاضر وضعیت قیمت سمعک در بازار و مشکلاتی که برای مردم در تهیه این وسیله ضروری در ماه‌های اخیر ایجاد شده یا نوار تست قند خون که نیازمندان به آن را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی سردرگم و کلافه کرده است همچنین کیسه‌های خون فیلتر دار اطفال و غیره شاهدی بر بی تدبیری و تصمیمات غلط مدیریت‌های حوزه‌ی بهداشت و سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha