چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

 وقتی پای درد دل برخی زوج‌هایی که به‌تازگی از هم جدا شده‌اند می‌نشینید، متوجه می‌شوید به دلیل گران بودن هزینه‌های مشاوره ترجیح داده‌اند اصلاً راهی این مراکز نشوند و به‌راحتی با پرداخت مبلغی کارهایشان را پیش ببرند و ماجرای جدایی را به سرانجام برسانند.

یاری برگ‌های مشاوره برای اقشار کم برخوردار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مطابق با «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران پاییز ۹۹ مرکز آمار ایران، آمارهای ازدواج رو به کاهش است و در عوض آمار طلاق رو به افزایش است. بیشترین سهم از طلاق‌ها مربوط به ازدوج‌هایی با طول عمر کمتر از 5 سال است و گاهی زوج‌هایی که کمتر از یک سال زیر یک سقف زندگی کرده‌اند با توافق همدیگر به زندگی مشترک‌شان پایان می‌دهند.» در این میان مراکز مشاوره پیش از طلاق اغلب در آشتی دادن زوج‌هایی که به گمان خودشان به پایان راه رسیده‌اند، توفیقی ندارند! یا بسیاری از زوجین اصلاً پایشان به این مراکز نمی‌رسد.

آمار روزافزون طلاق‌های توافقی به دلیل فقدان مشاوره‌های بهنگام گویای این عدم توفیق است. این امر لزوم وجود حمایت‌های دولتی از خانواده‌های کم‌درآمد در موضوعاتی که نیازمند مشاوره هستند بیش از پیش برجسته می‌کند در همین رابطه رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بر لزوم خدمات مشاوره‌ای ارزان و در دسترس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید می‌کند.


سیدحسن موسوی چلک با اشاره به اینکه یکی از وظایف دولت‌ها تسهیل دسترسی مردم به خدمات تخصصی بموقع و ارزان در همه حوزه‌هاست، می‌گوید: بخش خدمات اجتماعی یکی از حوزه‌هایی است که مردم نیاز دارند تا خدمات تخصصی و ارزان دریافت کنند و این خدمات به‌راحتی در دسترس آنها قرار گیرد و این در دسترس بودن کمک می‌کند تا مردم برای دریافت خدمات تمایل و رغبت بیشتری نشان دهند.


وی با تأکید بر اینکه یکی از گروه‌هایی که امکان دسترسی به چنین خدماتی را ندارند کسانی هستند که توان تأمین هزینه‌های برخورداری از خدمات عمومی و حوزه سلامت روانی اجتماعی را ندارند و چشم‌انتظار حمایت‌های دولتی هستند، می‌گوید: به همین دلیل انتظار از دولت‌ها این است که در سه قالب یک، خدمات دولتی رایگان، دوم، پوشش خدمات بیمه‌ای و سوم، از طریق پرداخت یارانه‌ها دسترسی افراد را به خدمات مشاوره تسهیل کنند.


چلک در ادامه با اشاره به یاری برگ‌های مشاوره که در اختیار افراد کم‌برخوردار قرار می‌گیرد، می‌گوید: همین یاری برگ‌هایی که در حال حاضر به افراد نیازمند می‌دهند، کمک می‌کند تا این افراد بتوانند به خدمات مشاوره‌ای برای پیشگیری یا مداخله در بحران دسترسی داشته باشند. به همین دلیل با توجه به خصوصی شدن بسیاری از مراکز، وقتی تعرفه‌ای که در سازمان نظام روانشناسی برای یک جلسه 207 هزار تومان است طبیعی است که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند.

پرداخت کالابرگ یا یارانه می‌تواند بهانه‌ای باشد برای رغبت بیشتر این افراد برای استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی و این اقدام دقیقاً در راستای تسهیل دسترسی خانواده‌های نیازمند برای دریافت خدمات مشاوره‌ای است. رئیس انجمن مددکاری با بیان اینکه این طرح چند سالی است که در کشور اجرایی شده اما به‌نظر می‌رسد کافی نبوده، می‌گوید: از این طرح استقبال می‌کنیم اما نباید فقط محدود به خدمات مشاوره‌ای باشد و برای خدمات مددکاری اجتماعی هم باید چنین خدماتی در نظر گرفته شود.

چون وقتی کسی به سمت طلاق می‌رود، حتماً خدمات مددکاری هم نیاز دارد و فقط محدود به خدمات مشاوره نیست. شخصاً اعتقاد دارم دولت باید خدمات مشاوره دولتی خود را هم در این زمینه‌ها افزایش دهد تا از این طریق بتوانیم دریافت خدمات را آسانتر کنیم. چرا که ما هرچقدر خدمات حوزه سلامت روان را به سمت برنامه‌های پیشگیری بیاوریم موفق‌تر هستیم.

البته در حال حاضر هم چنین خدماتی ارائه می‌شود ولی کافی نیست و می‌توانیم برنامه‌های جامعی برای کاهش طلاق داشته باشیم. چلک در پایان با بیان اینکه سال‌های سال است که این حمایت‌ها از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود، می‌گوید: سال‌هاست که چنین خدماتی به خانواده‌های نیازمند داده می‌شود، اما به نظر می‌رسد مسئولان بهزیستی باید اعلام کنند که تاکنون چه تعدادی و با چه شرایطی از این خدمات استفاده کرده‌اند تا بتوان برای ادامه سیاستگذاری‌ها تصمیم‌گیری‌های درستی انجام داد.


یاری‌برگ‌ها راه‌حلی موقتی برای کمک به نیازمندان مشاوره


چند سالی است که سازمان بهزیستی برای جبران هزینه‌های مشاوره طلاق اقدام به ارائه یاری برگ مشاوره به خدمات‌گیرندگان مشاوره می‌کند. بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تعداد خدمت‌گیرندگان مشاوره‌های روانشناختی مراکز دولتی و غیردولتی بالغ بر سه میلیون نفر در سال است، می‌گوید: موضوع تأمین مشاوره‌های روانشناختی در بخش دولتی و غیر دولتی به صورت حضوری و غیرحضوری و در قالب یاری برگ مشاوره‌ای در دستور کار ما قرار داشته است به همین دلیل یاری‌برگ‌ها برای دهک پایین درآمدی صادر شده‌اند که در سال گذشته نزدیک به 90 هزار نفر از یاری‌برگ‌های مشاوره‌های تخصصی روانشناسی بهره‌مند بوده‌اند البته لازم است منابع بیشتری تقویت شود و سازمان برنامه و بودجه و نهادهای ذیربط در این زمینه بیشتر کمک کنند.


وحیدنیا با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و 100 مشاوره طلاق داشته‌ایم اما سازمان برای کاهش آسیب‌های طلاق و آموزش‌های قبل از ازدواج به زوجین برنامه ویژه‌ای دارد گفت: در موارد مربوط به ازدواج و خانواده و کاهش طلاق نیز حمایت‌های ویژه‌ای برای افراد فاقد بضاعت مالی پیش‌بینی گردیده است.

همچنین سازمان بهزیستی بجز ارائه خدمات در سامانه تصمیم و مرکز تلفنی، تعاملاتی هم با قوه قضائیه برای مداخلات مربوط به بهبود و تقویت و پایداری روابط قبل و بعد از ازدواج پیش‌بینی کرده است تا زوجین خدمات روانشناختی آموزشی و مشاوره‌ای استانداردی را دریافت نماید البته سیاست‌های تشویقی برای تشویق جوانان به امر ازدواج جهت تداوم این نوع مشاوره‌ها نیز پیش‌بینی شده است. برنامه‌هایی معطوف به بهبود و مراقبت روابط زوجین در سال‌های اولیه زندگی و نیز حل تعارضات زناشویی و مشکلات زوجین نیز در برنامه‌های سازمان قرار دارد.


مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تأمین هزینه یاری برگ‌های مشاوره از سوی دولت گفت: در بخش دولتی در صورت تأیید نیازمندی مراجعه کننده، تأمین خدمات برای افراد به تناسب شرایطشان به‌صورت رایگان و در مواردی نیم‌بها انجام می‌پذیرد. در حال حاضر بالغ بر ۳۴۰۰ مرکز غیردولتی مشاوره روانشناختی در حیطه‌های مختلف تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که افراد نیازمند نیز در انتخاب نوع خدمت و مرکز مدنظر آزاد هستند و می‌توانند با مراجعه به واحد مشاوره سازمان بهزیستی در شهرستان مربوطه نسبت به شروع فرایند اقدام کنند.


مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه بر ضرورت پوشش بیمه خدمات روانشناختی تأکید می‌کند: قدم اساسی برای برخورداری همگانی از خدمات روانشناختی پوشش بیمه‌ای این خدمات است. براساس بند ۱۰۲ قانون ششم توسعه، آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست‌کم پنج سال پس از ازدواج از سوی همه دستگاه‌های ذیربط باید در قالب تسهیلات و مزایای بیمه‌ای پایه و تکمیلی ارائه شود.

وحیدنیا با اشاره به تهیه بسته خدمت استاندارد همزمان با قانون ششم توسعه گفت: این قانون از سوی شورای عالی بیمه تأیید شد اما دولت برای اجرای آن منابع مالی در اختیار ندارد. برای برخورداری از یاری‌برگ‌ها، افراد از طریق سایت تصمیم به نشانی https://zaman.behzisti.net/ فرم‌ها را پر کرده و در زمان مشخص شده به مرکز ارزیابی روانی و اجتماعی که به آنها نزدیک‌تر است، مراجعه می‌کنند و همانجا می‌توانند مشکلات مالی خود را اعلام کنند و درصورتی که نیازمند باشند یاری برگ مشاوره را دریافت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha