افتادگی پلک یکی از مواردی است که به دلایل مختلفی برای فرد بوجود می آید، اما یک مشکل دائمی  و نگران کننده نیست. چرا که روش های گوناگونی برای درمان آن وجود دارد. روش مرسوم آن در سال های قبل فرآیند کانتوپلاستی بوده و امروزه نیز در مواردی از آن استفاده می کنند. در کانتوپلاستی پلک فرد مورد عمل جراحی قرار می گیرد. اما خیلی افراد به دلایل زیادی علاقه ندارند تحت عمل جراحی قرار بگیرند یا عمل جراحی برای آنها خطر دارد، به همین دلیل به آنها روش های بالا کشیدن گوشه چشم و ابرو بدون جراحی پیشنهاد می شود. در ادامه به شرح این روش ها و مزایا و معایب آنها اشاره خواهیم کرد.

روش‌های بالا کشیدن گوشه چشم و ابرو و مزایا و معایب هرکدام

دلایل و انواع افتادگی پلک چیست؟

اینکه گفته می شود افتادگی پلک بخاطر افزایش سن ایجاد می شود همیشه صحیح نیست و در خیلی موارد افراد در سنین پایین نیز با آن مواجه می شوند. افتادگی پلک می تواند تحت تاثیر عوامل گسترده ای باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

افتادگی پلک مادرزادی : سریعترین افتادگی پلکی که در یک فرد ممکن است بوجود بیاید، افتادگی پلک مادرزادی است که از همان بدو تولد وجود دارد. چنین مشکلی نشان دهنده آن است که رشد عضله لواتور در دوران جنینی با مشکل مواجه شده است. برای این نوع افتادگی پلک نکته ای که اهمیت زیادی دارد، درمان سریع آن است. چرا که در صورت عدم درمان امکان ایجاد عوارضی مانند تنبلی چشم وجود دارد.

افتادگی پلک اکتسابی : این مورد اشاره به افتادگی فراگیر در سنین بالا را دارد که تحت تاثیر سبک زندگی فرد و مراقبت ها، ممکن است در میان سالی یا پیری اتفاق بیافتد. پتوز آپونوروتیکبا نیز از عواملی است که تحت تاثیر سن اتفاق می افتد و باعث از دست رفتن خاصیت الاستیک پوست می شود.

پتوز عصبی: عضلات پلک مانند هر قسمت دیگر بدن دارای عصب های کنترل کننده ای هستند که در صورت ضعیف شدن یا دچار آسیب شدن، افتادگی پلک را به همراه خواهند داشت. دیابت، سکته مغزی و آنوریسم مغزی از مواردی است که باعث آسیب به عصب پلک می شوند.

پتورمکانیک : تحت تاثیر وجود پوست اضافه و در برخی موارد وجود توده در پلک بالا ایجاد می گردد.

پتوز میوژنیک: اگر عضله پلک دچار ضعف سیستماتیک شود توانایی بالا بردن پلک را از دست می دهد.

پتوز تروماتیک: ایجاد آسیب در عضله لواتور با اتفاقاتی مانند تصادف، باعث ضعیف شدن آن می شود.

بیماری عضلانی: این مورد نه تنها در عضلات پلک که در نواحی دیگری مانند حلق هم ایجاد می گردد و بیشتر تحت تاثیر افزایش سن و در بازه بالای 40 سال اتفاق می افتد.

به همراه این عوامل سبک زندگی فرد و شرایط مراقبتی او نیز در ایجاد افتادگی پلک اثر گذار است.

انواع روش‌های بالا کشیدن گوشه چشم و ابرو

مخاطب این بحث افرادی هستند که به دلایل مختلف روش جراحی را انتخاب نکرده اند. این روش ها با دوره نقاهت کوتاه مدت و عوارض بسیار کم، امروزه با استقبال بالایی همراه شده اند. اصلی ترین روش های بالا کشیدن گوشه چشم، ابرو و پلک بدون جراحی عبارتند از :

  1. لیفت چشم و ابرو با ژل و بوتاکس

روش‌های بالا کشیدن گوشه چشم و ابرو و مزایا و معایب هرکدام

یکی از مواردی که امروزه در زمینه حالت دهی به صورت افراد استفاده می شود تزریق ژل و بوتاکس است. در زمینه بالا بردن ابرو، تزریق بوتاکس نتایج مناسبی را ایجاد می کند، هرچند دوره ماندگاری این نتایج بسیار زیاد نیست و معمولا توسط افرادی استفاده می شود که می خواهد به صورت موقت در فرم ابرو و چشم خود تغییر ایجاد کنند. اما در زمینه درمان افتادگی پلک و پف چشم، نتیجه ای نخواهد داشت و مورد استفاده قرار نمی گیرد. بهترین مزیت استفاده از این روش از بین بردن چین و چروک دور چشم می باشد. همچنین برای طراحی چشم روباهی میتوان از تزریق بوتاکس چشم گربه ای استفاده کرد.

  1. لیفت با نخ

روش‌های بالا کشیدن گوشه چشم و ابرو و مزایا و معایب هرکدام

روش لیفت صورت با نخ که شامل دو مرحله اصلی بی حسی موضعی و عبور نخ توسط سوزن مخصوص می باشد، چین و چروک اطراف چشم را برطرف می کند و باعث از بین رفتن افتادگی پلک و پف زیر چشم می شود. امکان فرم دهی به گوشه چشم و بالا کشیدن آن نیز در این روش فراهم است. دو مدل نخ PDO و نخ مونو بیشترین استفاده را در روش لیف چشم با نخ دارند.

عوارض این روش بسیار کم و محدود می باشد و به صورت جزئی با مواردی مانند تورم، کبودی و قرمزی مواجه خواهند شد که در روزهای بعد از بین می روند.

مزایای این روش نیز دوره نقاهت کوتاه، عدم جراحی باز، نتایج عالی و عوارض کم آن می باشد.

  1. لیفت به روش پلاسماجت بدون جراحی

پلاسماجت که در دو روش با جراحی و بدون جراحی انجام می گیرد نیز یکی از روش های بالا کشیدن ابرو و گوشه چشم می باشد. بلفاروپلاستی بدون جراحی، با کمک پلاسماتراپی و یا پلاسما جت (پلکسر) انجام می گردد. این روش با ایجاد تغییر ماهیت در لایه های پوست به تجمیع آن کمک می کند. همانطور که می دانیم پلاسما حالت دیگری از ماده است که در سه دسته جامد، مایع و گاز قرار نمی گیرد. زمانی که به وسیله پلاسما جت لایه زیرین سطح پوست از حالت جامد خارج می شود، جمع شدن پوست رخ می دهد و این جمع شدن با کشیده شدن همراه است. در نتیجه چین و چروک و افتادگی ها بر طرف می گردد.

در صورتی که متخصص پوست از توانایی بالایی در استفاده از روش پلاسما جت برخوردار باشد، فرد با عوارضی روبرو نخواهد شد.

میتوانید پیش از درمان سوالات متداول دیگر بیماران و تجربیات آنها را در سایت دکتر حمیدرضا بهمنی : https://dr-bahmani.ir مشاهده کنید و مشاوره فوری رایگان داشته باشید.

مزایای این روش نیز شامل عدم جراحی و ایجاد زخم در ناحیه پلک، تحریک پوست به کلاژن سازی در اثر گرمای ایجاد شده، دوره نقاهت کوتاه و همچنین کم بودن زمان درمان می شود.

برای دوران بارداری و شیردهی و همچنین افرادی که دارای مفاصل فلزی، بیماری صرع، التهاب های پوستی و انواع سرطان هستند امکان استفاده از روش بلفاروپلاستی وجود ندارد.

  1. لیفت چشم با بلفاروپلاستی با جراحی

روش‌های بالا کشیدن گوشه چشم و ابرو و مزایا و معایب هرکدام

در مواردی که افتادگی پلک بسیار شدید باشد و پزشک تشخیص بدهد که روش های بدون جراحی نتایج خوبی را ایجاد نمی کنند، از روش لیفت چشم با جراحی استفاده می شود. فرآیند درمان در این روش به این صورت است که متخصص با برداشتن پوست اضافی در واقع سطح پلک را کاهش می دهد و افتادگی آن را برطرف می نماید. این نوع درمان برای افتادگی ناشی از افزایش سن بسیار کار برد دارد. زمان این عمل برای هر چشم چیزی در حدود یک ساعت است.

مهمترین مزیت لیفت چشم با جراحی ماندگاری بالای آن است که دیگر نیاز به تکرار فرآیند درمانی و ... وجود ندارد. اما عوارضی مانند دوره نقاهت طولانی تر، انجام عمل جراحی باز، عفونت، کبودی و درد را نیز ممکن است به همراه داشته باشد.

  1. لیفت چشم با روش‌های خانگی

لیفت چشم، ابرو و پلک با روش خانگی قابل درمان نیست، بلکه می توان با روش های طبیعی مانند انواع ماسک، ورزش، رسیدگی به پوست و ... از ایجاد افتادگی چشم و پلک تا حد زیادی جلوگیری کرد. ماسک های مانند ماسک سیب و عسل و ماسک بابونه خیار به سفت شدن پوست کمک می کنند.

روش‌هایی که به ‌منظور لیفت چشم در خانه معرفی می‌شوند، بیشتر برای جلوگیری از پیری زودرس پوست یا افتادگی آن در جوانی مفید هستند. در واقع برای افرادی با سن بیشتر نمی‌توان این روش‌ها را مفید دانست. چراکه روش‌های خانگی از بین برنده پف یا افتادگی نیستند. به ‌هرحال شما برای سفت کردن پوست دور چشم خود و لیفت آن می‌توانید از ماسک‌های زیر استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha