اختلال نعوظ (ED) که ناتوانی جنسی نیز نامیده می شود، می تواند کیفیت زندگی شما را با کاهش رضایت شما از رابطه جنسی تحت تاثیر قرار دهد. ED می تواند دلایل زیادی داشته باشد، هم روانی و هم فیزیکی. ED ناشی از علل فیزیکی در مردان با افزایش سن نسبتاً شایع است. داروهایی در دسترس هستند که می توانند به درمان ED برای بسیاری از مردان کمک کنند.

7 عارضه جانبی رایج داروهای اختلال نعوظ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین ،این داروهای تجویزی سطح نیتریک اکسید را در خون شما افزایش می دهند. اکسید نیتریک یک گشادکننده عروق است، به این معنی که باعث گشاد شدن عروق خونی شما برای کمک به افزایش جریان خون می شود. این داروها به ویژه در گشاد کردن عروق خونی آلت تناسلی شما موثر هستند. وجود خون بیشتر در آلت تناسلی باعث می شود که در هنگام تحریک جنسی نعوظ را آسان تر به دست آورید و حفظ کنید.

داروهای اختلال نعوظ

شناخته شده ترین داروهای ED عبارتند از:

  • تادالافیل (سیالیس)
  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • واردنافیل (لویترا)
  • آوانافیل (Stendra)

عوارض جانبی رایج داروهای ED

با این حال، این داروها همچنین می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. در اینجا هفت مورد از رایج ترین عوارض جانبی داروهای ED آورده شده است.

سردرد

سردرد شایع ترین عارضه جانبی مرتبط با داروهای ED است. تغییر ناگهانی در جریان خون ناشی از افزایش سطح اکسید نیتریک باعث سردرد می شود.

این عارضه جانبی در تمام انواع داروهای ED رایج است، بنابراین تغییر نام تجاری لزوماً علائم شما را کاهش نمی دهد. اگر سردرد ناشی از داروی ED خود دارید، با پزشک خود در مورد نحوه پیشگیری از آن صحبت کنید.

بدن درد و درد

برخی از افراد هنگام مصرف داروهای ED در سراسر بدن خود درد عضلانی دارند. برخی دیگر درد خاصی را در قسمت پایین کمر خود گزارش کرده اند. اگر در حین مصرف داروهای ED این نوع دردها را دارید، داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) ممکن است کمک کننده باشد.

با این حال، باید با پزشک خود در مورد سایر علل احتمالی درد خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند یک داروی OTC را انتخاب کنید که مصرف آن با داروهای ED و سایر داروهایی که مصرف می‌کنید بی‌خطر باشد.

مشکلات دستگاه گوارش

داروی ED شما ممکن است عوارض جانبی ناراحت کننده ای در سیستم گوارش ایجاد کند. شایع ترین آنها سوء هاضمه و اسهال است.

برای کمک به رفع مشکلات جزئی، تغییرات رژیم غذایی را برای کاهش ناراحتی معده در نظر بگیرید. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های کافئین دار، الکل یا آبمیوه می تواند کمک کننده باشد. اگر تغییر رژیم غذایی شما مؤثر نبود، با پزشک خود در مورد داروهای OTC صحبت کنید که ممکن است کمک کند.

سرگیجه

افزایش اکسید نیتریک می تواند باعث سرگیجه برخی از مردان شود. سرگیجه ناشی از داروهای ED عموماً خفیف است. با این حال، هر گونه سرگیجه می تواند باعث ناراحتی در طول فعالیت های روزمره شود.

در موارد نادر، سرگیجه ناشی از داروهای ED منجر به غش شده است که می تواند به یک مشکل جدی برای سلامتی تبدیل شود. اگر هنگام مصرف داروهای ED دچار سرگیجه شدید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هنگام مصرف این داروها غش کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بینایی تغییر می کند

داروهای ED می توانند دید شما را تغییر دهند - به معنای واقعی کلمه. آنها می توانند به طور موقت بینایی شما را تغییر دهند و حتی باعث تاری دید شوند. اگر از دست دادن بینایی یا اختلال شبکیه به نام رتینیت پیگمانتوزا داشته اید، داروهای ED توصیه نمی شود.

از دست دادن کامل بینایی یا تغییراتی که از بین نمی‌روند می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر با داروهای ED شما باشد. در صورت مشاهده این علائم به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

قرمزی پوست

برافروختگی معمولا روی صورت شما ایجاد می شود و ممکن است به قسمت هایی از بدن شما نیز سرایت کند. برافروختگی می تواند خفیف، مانند لکه های پوستی، یا شدید، مانند بثورات پوستی باشد. اگرچه ظاهر ممکن است باعث ناراحتی شما شود، گرگرفتگی معمولاً مضر نیست.

گرگرفتگی ناشی از داروهای ED ممکن است زمانی بدتر شود که:

  • غذاهای گرم یا تند بخورید
  • الکل بنوشید
  • بیرون در دمای گرم هستند
  • احتقان و آبریزش بینی

احتقان یا آبریزش یا گرفتگی بینی می تواند از علائم رایج داروهای ED باشد. در بیشتر موارد، این عوارض بدون درمان از بین می روند. در صورت تداوم با پزشک خود صحبت کنید.

شناخت عوارض جانبی نادر و شدید

عوارض جانبی جزئی هنگام مصرف داروهای ED رایج است. با این حال، چند عارضه جانبی وجود دارد که چندان رایج نیستند و برخی حتی می توانند خطرناک باشند. عوارض جانبی شدید داروهای ED می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پریاپیسم (نعوظ هایی که بیش از 4 ساعت طول می کشد)
  • تغییرات ناگهانی در شنوایی
  • از دست دادن بینایی

چه زمانی با پزشک صحبت کنیم

اگر در مورد ED نگرانی دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. نه تنها این بیماری رایج قابل درمان است، بلکه ED نیز ممکن است نشانه اولیه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. گاهی اوقات، درمان علت زمینه ای ممکن است به کاهش ED نیز کمک کند.

اگر در خطر ابتلا به شرایط زیر هستید یا در حال حاضر دارید با پزشک خود صحبت کنید:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • بیماری قلب و عروقی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • افسردگی یا اضطراب

علاوه بر این، ED بعد از 50 سالگی و در افرادی که سیگار می‌کشند و الکل می‌نوشند شایع‌تر است. شما می توانید با پزشک خود در مورد این عوامل خطر و اینکه آیا درمان های ED برای وضعیت شما مناسب هستند صحبت کنید.

هنگامی که در مورد درمان ED با پزشک خود صحبت می کنید، مهم است که در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به او بگویید.

اگر داروها برای اختلال نعوظ (ED)شما مناسب نیستند، پزشک ممکن است گزینه های درمانی دیگری مانند جراحی یا پمپ های خلاء را پیشنهاد کند.

اگر پزشک شما داروهایی را برای درمان ED تجویز می کند، مهم است که در صورت بروز عوارض جانبی شدید فوراً با او تماس بگیرید.

افراد خاصی بیش از دیگران در معرض خطر این عوارض جانبی هستند. این ممکن است به دلیل شرایط دیگری باشد که آنها دارند یا داروهای دیگری که مصرف می کنند.

ایمن ترین دارو برای اختلال نعوظ چیست؟

اگر در مورد عوارض جانبی نگران هستید یا هر گونه بیماری زمینه ای دارید، ممکن است در مورد نسل دوم داروی PDE5 آوانافیل (Stendra) با پزشک خود صحبت کنید. بر خلاف داروهای قدیمی ED، آوانافیل با میزان کمتری از عوارض جانبی مرتبط است.

با این حال، اگر در حال حاضر نیترات را برای بیماری قلبی مصرف می کنید، هیچ دارویی برای ED به دلیل تداخلات احتمالی ایمن نیست. در عوض، پزشک شما ممکن است یک درمان جایگزین مانند درمان با تستوسترون یا جراحی را توصیه کند.

کدام داروی اختلال نعوظ کمترین عوارض را دارد؟

در حالی که عوارض جانبی درمان ED ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، واردنافیل (Levitra) ممکن است کمترین تعداد عوارض جانبی را در بین تمام داروهای نسل اول PDE5 داشته باشد. تصور می‌شود که این ممکن است به دلیل قدرت بالای این دارو باشد، که می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است برای اثربخشی آن نیاز به مصرف دوز کمتری داشته باشید.

علاوه بر این، آوانافیل همچنین ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای قدیمی ED داشته باشد.

سریع ترین راه برای درمان ED چیست؟

ED به خودی خود قابل درمان نیست، اما ممکن است بتوانید علائم و علل زمینه‌ای آن را درمان کنید. ممکن است چندین ساعت پس از قطع مصرف داروهای مرتبط، علائم ED را دوباره تجربه کنید.

اگر پزشک شما مصرف داروهای ED را به شما توصیه کند، می توانید نتایج زیر را انتظار داشته باشید:

  • 15 تا 30 دقیقه با آوانافیل
  • 30 تا 45 دقیقه با تادالافیل
  • 30 تا 60 دقیقه با سیلدنافیل یا واردنافیل

ED یک بیماری رایج با گزینه های درمانی زیادی است. داروهای تجویزی ED می توانند با افزایش گشاد شدن عروق آلت تناسلی در هنگام تحریک جنسی کمک کنند.

با این حال، داروهای ED نیز ممکن است خطر عوارض جانبی داشته باشند. در حالی که برخی از آنها جزئی هستند، برخی دیگر ممکن است جدی تر باشند، به خصوص اگر شما یک بیماری زمینه ای داشته باشید.

با پزشک خود در مورد تمام مزایا و خطرات احتمالی مرتبط با داروهای ED صحبت کنید و اینکه آیا این روش درمانی بهترین گزینه شما است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha