اگرچه بیشتر مردم در مورد سرطان خون شنیده اند، اما نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که آگاهی عمومی از علائم سرطان خون بسیار اندک است.

علامت های کلیدی سرطان خون را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از hulldailymail، یک نظرسنجی مشترک نشان داد که تنها یک درصد از مردم می توانند چهار علامت شایع سرطان خون را شناسایی کنند.

همچنین فقدان آگاهی زیادی در مورد اینکه این بیماری چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد وجود دارد. فیونا هازل (Fiona Hazell) در این باره می گوید: لوسمی افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد، با این حال اکثر مردم تصور می کنند که این یک بیماری دوران کودکی است.

ما دریافتیم که افراد بالای ۵۵ سال خطر را دست کم می‌ گیرند و تنها ۱۱ درصد فکر می‌ کنند که بیماری در این گروه سنی وجود دارد.

او در ادامه می افزاید، در واقع، موارد پس از سن ۵۵ سالگی به شدت افزایش یافته و ۳۸ درصد از موارد جدید در افراد بالای ۷۵ سال رخ می ‌دهد. افزایش آگاهی در همه گروه‌های سنی برای اطمینان از درمان زودهنگام و موثر سرطان خون ضروری است.
لوسمی نوعی سرطان خون است که بر تولید و عملکرد سلول های خونی تأثیر می گذارد. سرطان خون، که معمولاً از مغز استخوان شروع می ‌شود، سومین قاتل و پنجمین سرطان شایع در بریتانیا است.

زک پمبرتون وایتلی (Zack Pemberton-Whitely) مدیر عامل شرکت مراقبت از سرطان خون، می‌ گوید: ما می‌دانیم که علائم سرطان خون را می ‌توان با سایر بیماری ‌های رایج اشتباه گرفت، اما فقط کمتر از ۱ درصد از مردم می ‌توانند شایع ‌ترین علائم سرطان خون را شناسایی کنند.

در ادامه برخی از رایج ترین شاخص های سرطان خون ارائه شده که تشخیص آنها دشوار است زیرا اغلب مشخص نیستند. این علائم عبارتند از:
خستگی

پمبرتون وایتلی می ‌گوید: خستگی شایع‌ ترین علامتی است که بیماران لوسمی قبل از تشخیص آن‌ را تجربه می‌ کنند. ما می دانیم که ۵۶ درصد از بیماران لوسمی دچار خستگی می شوند. این خستگی می تواند مداوم و شدید باشد و اغلب پس از یک خواب خوب شبانه از بین نمی رود.


کاهش وزن غیر قابل توضیح

محققان می گویند، لوسمی ممکن است منجر به کاهش وزن سریع و بدون هیچ دلیلی شود.

کبودی و خونریزی

همه گاهی اوقات کبود می ‌شوند، اما وقتی کبودی غیرقابل توضیحی دارید که از بین رفتن آن بیش از حد معمول زمان می ‌برد، می‌ تواند نشانه سرطان خون باشد. پمبرتون وایتلی هشدار می دهد که خونریزی بینی غیرقابل توضیح نیز ممکن است یک علامت باشد. کبودی یا خونریزی یکی از شایع ترین علائم مرتبط با تشخیص لوسمی است.


تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی متورم توده‌های بزرگ شده ‌ای هستند که می ‌توانند زیر پوست در ناحیه زیر بغل، گردن یا کشاله ران دیده یا احساس شوند. پمبرتون وایتلی می ‌گوید: اگر عفونت یا آلرژی داشته باشید، اغلب متورم می ‌شوند، اما می ‌توانند نشانه ‌ای از سرطان خون نیز باشند، به‌ ویژه اگر بیش از دو هفته طول بکشند.


معده متورم و یا دردناک

هازل می گوید یکی دیگر از علائم ممکن است درد شدید یا تورم در معده باشد. احساس سیری نیز مداوم می تواند یکی دیگر از علائم نگران کننده باشد.

عفونت ها

همه مبتلا به عفونت می شوند، اما عفونت های طولانی مدت یا مکرر می تواند به طور بالقوه با یک مشکل اساسی جدی تر، مانند لوسمی مرتبط باشد. به گفته پزشکان، علائم خاص شامل سرفه‌ های مکرر یا طولانی مدت، تب یا عفونت قفسه سینه و احتمالاً بریدگی ‌های پوستی کوچک است که بیشتر عفونی می ‌شوند.


تعرق شبانه

در حالی که تعریق شبانه یکی از علائم رایج سایر تغییرات بدن مانند یائسگی است، هیزل می گوید دمایی که در آن تعریق شبانه رخ می دهد و میزان تعریق شما ممکن است نشان دهد که آیا این نشانه سرطان خون است یا خیر. او می‌گوید اگر تعریق شبانه منظم است یا در محیط‌های خنک رخ می‌ دهد، بهتر است به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.


درد مفاصل یا استخوان

اگرچه درد مفاصل می ‌تواند به دلیل بسیاری از شرایط رایج از جمله آرتریت یا آسیب ‌های ساده ایجاد شود، اما هازل می ‌گوید درد استخوان ناشی از لوسمی معمولاً در بازوها و پاها، در دنده‌ها و سینه قفسه سینه و احتمالاً در مچ پا یا مچ دست احساس می ‌شود. همچنین ممکن است ورم مفاصل بزرگتر مانند باسن و شانه ها وجود داشته باشد.

تنگی نفس

پزشکان تاکید دارند که کمبود اکسیژن در جریان خون به دلیل لوسمی می تواند منجر به تنگی نفس ناگهانی شود که ممکن است در طول فعالیت هایی که معمولاً بدون زحمت هستند رخ دهد.

در پایان لازم به ذکر است که اگر در مورد هر یک از این علائم نگران هستید، بهتر است برای مشاوره به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha