نتایج یک مطالعه جدید و کوچک ادعا می کند که تنفس دود ناشی از اگزوز گازوئیل ممکن است برای زنان بیشتر از مردان مضر باشد.

آلودگی هوا به زنان بیش از مردان آسیب می رساند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز ، «همشکار ماهادواپا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مانیتوبا کانادا، گفت: «ما از قبل می‌دانیم که تفاوت‌های جنسیتی در بیماری‌های ریوی مانند آسم و عفونت‌های تنفسی وجود دارد.»

وی گفت: «تحقیقات قبلی ما نشان داد که تنفس اگزوز گازوئیل باعث ایجاد التهاب در ریه‌ها می‌شود و بر نحوه برخورد بدن با عفونت‌های تنفسی تأثیر می‌گذارد. در این مطالعه، ما به دنبال هر گونه تأثیر در خون و تفاوت آنها در زنان و مردان بودیم.»

برای بررسی این موضوع، محققان پنج زن و پنج مرد را انتخاب کردند که همگی غیرسیگاری و سالم بودند. سپس از آنها خواسته شد که چهار ساعت را به تنفس هوای فیلتر شده و چهار ساعت دیگر را به تنفس هوای حاوی دود گازوئیل اختصاص دهند.

آنها این کار را سه بار با فاصله چهار هفته با غلظت‌های مختلف ذرات ریز (PM۲.۵) انجام دادند. غلظت‌ها ۲۰، ۵۰ و ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب بود. پس از هر تجربه تنفس، داوطلبان ۲۴ ساعت بعد نمونه خون اهدا کردند.

محققان پلاسمای خون داوطلبان را بررسی کردند. با استفاده از فناوری به نام کروماتوگرافی مایع-طیف‌سنجی جرمی، محققان به دنبال تغییراتی در سطوح پروتئین‌های مختلف به دنبال قرار گرفتن در معرض گازوئیل بودند. آنها سپس تغییرات را در مردان و زنان مقایسه کردند.

این تیم سطوح ۹۰ پروتئینی را پیدا کردند که بین داوطلبان زن و مرد پس از قرار گرفتن در معرض اگزوز گازوئیل به طور مشخص متفاوت بود و تغییرات بیشتری در زنان مشاهده شد.

برخی از این پروتئین‌های متفاوت در التهاب، ترمیم آسیب، لخته شدن، بیماری قلبی و سیستم ایمنی نقش دارند.

«نیلوفر موکرجی»، محقق دیگر دانشگاه مانیتوبا، گفت: «اینها یافته‌های اولیه هستند، اما نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض اگزوز گازوئیل اثرات متفاوتی در بدن زنان نسبت به مردان دارد و این می‌تواند نشان دهد که آلودگی هوا برای زنان خطرناک‌تر از مردان است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha