«سه قاچاقچی چوب با گستاخی و شرارتی عجیب به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران در منطقه چمستان نور حمله کرده و پس از تهدید جانی، بی‌هیچ مشکلی از ایست بازرسی جنگلبانی فرار می‌کنند».

حمله قاچاقچیان چوب به جنگلبانان چمستان!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این مضمون فیلمی است که طی چند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شده و سر و صدای زیادی به پا کرد. فیلمی که بار دیگر بر عدم امنیت جانی جنگلبانان و محیطبان‌ها، عدم بازدارندگی مجازات‌ها و گستاخی هر چه بیشتر قاچاقچیان صحه گذاشته و ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین مجازات قاچاقچیان چوب را به مسئولان و نمایندگان مجلس یادآوری کرد. در حال حاضر این متخلفان شناسایی و دستگیر شده اند.


سرهنگ «مجید ذکریایی» فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری، در توضیح این حادثه به می‌گوید: «صبح پنجشنبه (17 شهریور) ساعت 5:45، یک وانت نیسان با اسکورت یک خودرو سواری به ایست بازرسی پارک جنگلی کشپل در منطقه چمستان شهرستان نور می رسند. خودروی اول راه بازکن ماشین‌های عقبی بود که چوب‌های جنگلی را قاچاق می‌کردند.

نگهبان با تصور این که ماشین‌ها شخصی هستند، علمک عبور و مرور را بالا داد، اما متوجه شد ماشین اولی راه بازکن بوده و ماشین‌های عقبی قاچاق چوب می‌کنند. بلافاصله علمک را پایین آورده و مانع خروج ماشین‌ها می شود. همزمان با پایین آمدن علمک، خودروی نیسان رسیده و 3سرنشین آن پیاده شده و با سلاح سرد به نگهبان‌ها و راهبند این منطقه جنگلی حمله کردند».


متخلفان دستگیر شدند


به گفته «مجیدذکریایی»، قاچاقچیان چوب، طناب راهبند را پاره کردند و به‌دلیل تعداد زیاد سرنشینان دو خودرو و مسلح بودن به سلاح سرد، نگهبانان نتوانستند مقاومت کنند، زیرا اگر مقاومت جدی می‌کردند حتماً در این حادثه آسیب می‌دیدند. در نهایت متخلفان متواری شدند.فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری می‌افزاید: بلافاصله گزارش های لازمه انجام می شود و همکاران نیروی انتظامی در کمترین زمان ممکن در منطقه حضور پیدا می‌کنند که همزمان دستور قضایی جهت شناسایی متخلفان صادر می‌شود.

نیروهایی که در این فیلم مشاهده می‌کنید، نیروهای شرکتی یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران هستند. این افراد ضابط دادگستری، محسوب نشده و حق حمل سلاح را ندارند. به همین دلیل در موقع حمله قاچاقچیان، این افراد سلاحی برای دفاع از خود همراه نداشتند.

خوشبختانه با حمایت دستگاه قضایی و دستور قضایی صادره، شناسایی این سه قاچاقچی چوب، در دستور کار پلیس قرار گرفت. در نهایت با همکاری فرمانده انتظامی شهرستان نور، پلیس آگاهی شهرستان و رصد اطلاعاتی نیروهای پلیس و منابع طبیعی، این 3 متخلف شناسایی و در مخفیگاه خود دستگیر می شوند. همزمان دو دستگاه خودروی نیسان آبی که این سه نفر با استفاده از آن اقدام به قاچاق چوب کرده بودند شناسایی و توقیف شدند. در حال حاضر خودروها برای طی مراحل قانونی به پارکینگ نیروهای انتظامی منتقل شده اند.


شرکتی‌ها حق حمل سلاح ندارند!


سرهنگ ذکریایی در پاسخ به این سؤال که چرا نیروهای حفاظت منابع طبیعی هیچ سلاحی در دست نداشتند تا از خود دفاع کنند، می‌گوید: نیروهایی که در این فیلم مشاهده می‌کنید، نیروهای شرکتی یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران هستند. این افراد ضابط دادگستری، محسوب نشده و حق حمل سلاح را ندارند. به همین دلیل در موقع حمله قاچاقچیان، این افراد سلاحی برای دفاع از خود همراه نداشتند.

در حقیقت نیروهای شرکتی منابع طبیعی، کارگرانی هستند که ضابط دادگستری محسوب نشده و ما نمی‌توانیم به آنها سلاح بدهیم. لازم به ذکر است که یگان حفاظت منابع طبیعی، نیروهای مسلحی نیز دارد که ضابط دادگستری محسوب می‌شوند،اما به‌دلیل کمبود تعداد نیروها، نمی‌توانیم از نیروهای مسلح یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در تمام ایست‌های بازرسی در گلوگاه‌های جنگل‌های مازندران استفاده کنیم.


وی از سازمان منابع طبیعی کشور درخواست می‌کند که با تأمین نیرو و اعتبارات لازم، امکان به‌کارگیری نیروهای مسلح یگان حفاظت منابع طبیعی در تمام ایست‌های بازرسی علی الخصوص گلوگاه‌های قاچاق چوب در جنگل‌های مازندران فراهم شود تا با این اقدام از تکرار حملات مشابه توسط قاچاقچیان به نیروهای شرکتی منابع طبیعی ممانعت به عمل آید.


مجازات‌ها بازدارنده نیست


فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری، همچنین با اشاره به افزایش 10برابری قیمت چوب طی سال‌های اخیر می‌گوید: قیمت چوب از سال 96-95 به‌دلیــل اجـــرای طــرح تنفس در جنگل‌ها و افزایش تقاضا 10 برابر شده است، از سویی دیگر رشد جمعیت جوان بیکار و جویای کار، زمینه را برای رسیدن یک شبه به پول و ثروت فراهم کرده و آنها را در دام پیشه‌های غیرقانونی و کاذب ازجمله قاچاق چوب انداخته است.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته، نرخ جرایم مربوط به قاچاق چوب تغییری نکرده و اغلب قاچاقچیان به دلیل این که قاچاق چوب مجازات حبس نداشته و نرخ جریمه اندکی نیز دارد، این تخلف را به صرفه‌تر تشخیص داده و در این مسیر گام برمی دارند. در همین راستا ما باید جریمه قاچاق چوب را 10 تا 20 برابر قیمت فعلی چوب در نظر گرفته و در کنار آن مجـــازات‌های بازدارنده‌ای نظیر حبس را برای قاچاقچیان چوب در نظر بگیریم.


به اعتقاد سرهنگ «مجید ذکریایی»، مجازات قاچاقچیان چوب بازدارنده نبوده و باید قوانین، اصلاح و بازنگری شود. در همین راستا از نمایندگان محترم مجلس درخواست می‌کنیم که نسبت به اصلاح قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط‌ زیست و منابع طبیعی در اسرع وقت اقدام کنند تا ضمن تبیین مجازات‌های بازدارنده، دست قضات در سراسر کشور برای مجازات این متخلفان بازتر شده و نیروهای مأموران یگان حفاظت با پشتوانه قانونی بیشتر به برخورد با متخلفان بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha