مدیران اپلیکیشن هایی که در زمینه نسخه نویسی و پرونده الکترونیک سلامت فعالیت دارند از ارسال نامه ای توسط وزارت بهداشت خبر دادند که در آن هرگونه استفاده از اطلاعات ثبت شده در نسخه الکترونیک را ممنوع اعلام کرده!

دستورالعمل جدید وزارت بهداشت : ممنوعیت استفاده از اطلاعات ثبت شده در نسخه الکترونیک!

به گزارش سلامت نیوز این در حالیست که با استفاده از اطلاعات موجود در نسخه ها و پرونده ها می توان از بسیاری تداخلات دارویی جلوگیری کرد و یا از بیماری هایی که ممکن است فرد زمینه ابتلا به آن را دارد پیشگیری کرد.

در واقع سوای بحث کاهش هزینه ها در ثبت نسخه الکترونیکی هدف از اجرای پرونده الکترونیک در حوزه سلامت مگر غیر از این بوده که بتوانیم با حفظ سوابق پزشکی هم داده های موجود را مدیریت کنیم هم از شدت بار بیماری ها کم کنیم؟به سمت پیشگیری حرکت کنیم و قبل از اینکه فردی دچار بیماری مزمن شود او را شناسایی کرده و به سمت چکاب های مورد نیازش هدایت کنیم؟با این دستورالعمل این اهداف مهم چگونه محقق خواهد شد؟

دکتر سعید طاهری مدیرعامل دکتر نکست در نشست هم اندیشی چالش های پیش روی بخش خصوصی در رابطه با پرونده الکترونیک سلامت گفت:«هفته گذشته معاونت مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، نامه ای تحت عنوان اینکه هرگونه استفاده از اطلاعات ثبت شده در نسخه الکترونیک ممنوع است را به ما ابلاغ کرده .این یعنی چه؟ من به عنوان یک شرکت یکی از کارهایی که در برنامه خود دارم این است که از طریق اطلاعات نسخه الکترونیک ، بیمار را راهنمایی کنم به سمت پزشکانی که متخصص هستند. متاسفانه هیچ قانونی در این زمینه نداریم که ثبت اطلاعات ممنوع باشد، به همین دلیل تمام قضاوت ها منجر به تفسیر به رای شده است.»

دکتر طاهری نگاه صفر و یکی مسولان را دردناک دانست و گفت : وزارت بهداشت میگوید ما سامانه سپاس را داریم ،هر وقت اطلاعات خواستید از سامانه سپاس به شما می دهیم اما ما تا به حال یک رکورد از سامانه سپاس نداده اند. حتی یکی از معاونین وزارت بهداشت گفتند که ما اگر یک نمودار از سپاس بخواهیم باید نامه بزنیم و دو ماه بعد به دست ما می رسد.»

وی با تاکید برا اینکه « هر وقت سامانه سپاس وزارت بهداشت کار کرد ما دیتا سنترهای خود را تعطیل می کنیم» خاطر نشان کرد:« دکتر نکست روزانه از 12 هزار تداخل دارویی ماژور پیشگیری می کند. به عنوان مثال بیمار به یک پزشک مراجعه می کند و دارویی را دریافت می کند و بعد نزد پزشک دیگری می رود و داروی جدید دریافت می کند که این دارو با داروهای قبلی تداخل دارد اگر ما اطلاعات بیمار را نگهداری نکنیم و وزارت بهداشت هم این اطلاعات را در اختیار ما قرار ندهد چطور از این تداخل جلوگیری کنیم؟ چطور بیمار را آموزش دهیم؟ پزشک اطلاعات بیمار را می خواهد ، چه باید کرد؟ »

نیما فاضلی مدیرعامل دکتر دکتر نیز ضمن تاکید بر اینکه :« اینقدر بحث امنیت اطلاعات را مطرح می کنیم که از اصل موضوع پرونده الکترونیک سلامت غافل مانده ایم »گفت: « پرونده الکترونیک بیماران در تمام دنیا به گونه ای است که برای تمامی پزشکان در دسترس است به عنوان مثال اگر یک بیمار به یک پزشک مراجعه کند که در پلت فرم دکتر نکست پرونده دارد در مراجعه به پزشک دیگر که پرونده پزشکی از بقراط دارد پزشک بتواند بر اساس یک فرایندی به اطلاعات بیمار در دکتر نکست دسترسی داشته باشد. این مسئله در کشور ما دیده نمی شود و پرونده الکترونیک سلامت تقلیل پیدا کرده است به اینکه کاغذبازی ها کاهش پیدا کند.»

در ادامه این نشست بهزاد آزادی مدیرعامل دکتر تو گفت:«ممنوع اعلام کردن هرگونه استفاده از اطلاعات ثبت شده در نسخه الکترونیک نگاه صفر و یکی است. اگر این بهره برداری از اطلاعات در جهت این باشد که مثلا بیماران را به سمت چکاب به موقع ببرد می تواند هزینه های درمانی بیماران را کاهش دهد.»

مهرشاد تیموری مدیرعامل بقراط با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت افزود : « نمونه واضح آن هم آخرین جلسه ای است که با وزارت بهداشت داشتیم و نمایندگانی از وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و بیمه سلامت در این جلسه حضور داشتند. هدف از برگزاری این جلسه این بود که استارت آپ های حوزه سلامت مشکلات خود را مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود، مشکلات مطرح شد اما هیچ نتیجه ای نداشت و حتی همه، مشکلات را منکر می شدند.»

حالا این موضع به دغدغه اصلی فعالین عرصه سلامت دیجیتال تبدیل شده و معلوم نیست با این دستورالعمل که معلوم نیست چه برنامه و یا هدفی را دنبال میکند این برنامه ها چگونه قرار است به حیات خود ادامه دهند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha