خواهر و برادرهای کوچکتر همیشه با دید مثبت نگریسته نمی شوند. آنها وارد کارها می شوند،همه چیز را به هم میریزند هیچ کس هم سرزنششان نمیکند. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که علیرغم برخی رفتارهای مزاحم، خواهر و برادرهای کوچکتر خطر چاق شدن کودک بزرگتر را کاهش دهند.

داشتن خواهر و برادر کوچکتر برای سلامتی مفید است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی آیا خواهر یا برادر کوچکتر می تواند برای سلامت فرزند بزرگتر مفید باشد؟ مطالعه جدید نشان می دهد که داشتن خواهر و برادر مفید است.
نتایج این مطالعه - به رهبری دکتر جولی لومنگ از دانشگاه میشیگان - در مجله Pediatrics منتشر شده است .

تحقیقات قبلی نشان داد که نوزادان مثلا سیاه سرفه را بیشتر از مادرانشان از خواهر و برادرشان می گیرند.و مطالعه دیگری اعلام کرد که فرزندان اول ضریب هوشی بالاتری نسبت به خواهر و برادر کوچکتر خود دارند.

دکتر لومنگ و همکارانش می گویند تحقیقات قبلی قبلاً نشان داده است که ساختار خانواده می تواند بر وزن کودک تأثیر بگذارد، اما آنها اولین تحقیقی را انجام دادند که به چگونگی تغییر شاخص توده بدنی ( BMI ) کودکان با تولد خواهر یا برادر کوچکتر می پردازد.

این تیم برای تحقیقات خود، 697 کودک را در زمان تولد در 10 سایت در ایالات متحده به کار گرفتند و سپس هر 3 ماه یک بار آنها را ارزیابی کردند. بچه ها بر اساس زمان تولد خواهر و برادرشان طبقه بندی شدند.

علاوه بر این، محققین کودکان را برای ارزیابی BMI در 15، 24، 36 و 54 ماهگی و در کلاس اول اندازه گیری کردند.


به طور کلی، یافته ها نشان داد که تبدیل شدن به یک برادر یا خواهر بزرگتر قبل از کلاس اول، خطر چاق شدن کودک را کاهش می دهد.

به طور دقیق، تولد یک خواهر و برادر در زمانی که اولین فرزند بین 2 تا 4 سال سن داشت با BMI سالم تر در کلاس اول مرتبط بودو کودکانی که خواهر و برادر نداشتند تا کلاس اول تقریباً سه برابر بیشتر در معرض چاقی بودند.

دکتر لومنگ می‌گوید که اگرچه این تحقیقات تولد یک خواهر یا برادر کوچک‌تر را با خطر کمتر اضافه وزن مرتبط می‌دانند، اما آنها «اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه تولد خواهر یا برادر ممکن است خطر چاقی را در دوران کودکی شکل دهد، دارند».

او و تیمش این نظریه را مطرح می کنند که والدین ممکن است نحوه تغذیه فرزندشان را با تولد خواهر یا برادر دیگری تغییر دهند. از آنجایی که عادات غذایی کودکان بیشتر در حدود 3 سالگی ایجاد می شود، محققان می گویند تغییر عادات غذایی آنها می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

علاوه بر این، وقتی برادر یا خواهر کوچک‌تر به دنیا می‌آیند، کودکان ممکن است فعال‌تر باشند و زمان کمتری را در مقابل نمایشگرها بگذرانند. و نظریه دیگر این است که کودکان بزرگتر می توانند نقش مراقبت کننده را در هنگام تولد خواهر یا برادر کوچکتر به عهده بگیرند که شامل بازی و حرکت فعال تر است.

دکتر لومنگ در مورد مطالعه خود می گوید:« نرخ چاقی در دوران کودکی همچنان عامل نگرانی است. اگر تولد یک خواهر و برادر رفتارهای خانواده را به گونه‌ای تغییر دهد که از چاقی محافظت کند، اینها ممکن است الگوهایی باشند که خانواده‌های دیگر می‌توانند در خانه خود ایجاد کنند. درک بهتر ارتباط بالقوه بین خواهر و برادر و وزن ممکن است به ارائه دهندگان مراقبت های سلامت و خانواده ها کمک کند تا استراتژی های جدیدی برای کمک به رشد سالم کودکان ایجاد کنند.

او می افزاید که باید تحقیقات بیشتری در مورد اینکه تولد یک خواهر و برادر می تواند بر رفتارهای زمان صرف غذا و فعالیت بدنی تأثیر بگذارد، انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha