مطالعات پژوهشگران نشان می دهد مصرف بیش از حد از مکمل های ویتامینی محبوب می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را تقریباً چهار برابر افزایش دهد. در این میان ویتامین های گروه B و به طور خاص B12 نقشی اساسی دارند.

مصرف بی رویه ویتامین ب ۱۲ منجر به سرطان ریه می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ویتامین های گروه B یکی از محبوب ترین مکمل های غذایی هستند که بدون نسخه به فروش می رسند. به طور معمول ویتامین های B6 و B12 مواد مغذی ضروری هستند که نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب، تولید انرژی و عملکرد شناختی دارند.

در این میان اما یافته های محققان نشان می دهد مصرف دوزهای بالای ویتامین B برای مدت طولانی می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ درصد افزایش دهد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف بالای B6 با سه برابر شدن و B12 با افزایش چهار برابری خطر سرطان ریه در مردان (به ویژه افراد سیگاری) مرتبط است.

باید توجه داشت که فرض رایج این است که مکمل‌ های B6 و B 12 به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می ‌کنند، بنابراین یک تیم تحقیقاتی تأثیر مصرف بالای B6 و B12 را در یک دوره طولانی بر سرطان ریه ارزیابی کردند.

آنها داده های ۷۷۱۱۸ بیمار را از نظر دریافت مکمل های ویتامین و شیوه زندگی تجزیه و تحلیل کردند، تحقیقی که برای بررسی اثرات مکمل ها بر سرطان طراحی شده است. این مطالعه برای تعدادی از عوامل تأثیرگذار مانند سن، تحصیلات، سیگار کشیدن، نژاد، مواد مخدر، مصرف الکل، وزن بدن و سابقه خانوادگی سرطان تنظیم شد.

دکتر تئودور براسکی، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با کشف فوق گفت: داده‌ های ما نشان می‌ دهد که مصرف دوزهای بالای B6 و B12 در یک دوره زمانی طولانی می ‌تواند به بروز سرطان ریه در مردان سیگاری کمک کند. این قطعاً یک امر نگران کننده است که ارزش ارزیابی بیشتر را دارد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Clinical Oncology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha