بیماری های لثه یکی از شایع ترین بیماری های مزمن انسان است که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری زمانی اتفاق می‌ افتند که یک لایه چسبنده از باکتری روی دندان‌ ها ایجاد می ‌شود.

لثه کلید ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از sciencealert، مراحل اولیه بیماری لثه قابل درمان و برگشت پذیر است. اما برخی افراد دچار یک نوع مزمن مخرب بیماری لثه می شوند که غیرقابل برگشت است. این بیماری به سمت از دست دادن دندان ها پیشرفت می کند.
تعداد فزاینده ‌ای از شواهد نشان می ‌دهد که بیماری لثه همچنین می‌ تواند افراد را بیشتر در معرض ابتلا به سایر بیماری ‌های جدی سلامت قرار دهد. در ادامه چند مورد از بیماری های رایج مرتبط با بیماری لثه و نحوه ارتباط آنها آورده شده است.

بیماری آلزایمر

یافته های چندین مطالعه بزرگ نشان می دهند که بیماری لثه متوسط یا شدید به طور قابل توجهی با زوال عقل مرتبط است. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که ابتلا به بیماری مزمن لثه به مدت ده سال یا بیشتر خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۷۰ درصد افزایش می دهد. تحقیقات همچنین ارتباط بین بیماری لثه و کاهش شش برابری توانایی شناختی را نشان داده است.

با این حال، مشخص نیست که آیا باکتری در مغز، یک پاسخ ایمنی اصلاح شده، یا عوامل دیگر مانند آسیب ناشی از التهاب سیستمیک عامل این ارتباط است یا خیر. اما مراقبت از سلامت دهان و دندان می تواند یکی از راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی نیز به شدت با بیماری لثه مرتبط است. در یک مطالعه بزرگ روی بیش از ۱۶۰۰ نفر فرد بالای ۶۰ سال، بیماری لثه با ۳۰ درصد بیشتر خطر اولین حمله قلبی مرتبط بود. این ارتباط حتی پس از اینکه محققان برای شرایط دیگر مانند دیابت و آسم یا عادات سبک زندگی مانند وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات و ازدواج که خطر حمله قلبی را افزایش می ‌دهند، تطبیق دادند، ادامه یافت.

اخیراً مطالعات نشان داده اند که التهاب سیستمیک ناشی از بیماری مزمن لثه باعث می شود سلول های بنیادی بدن گروهی از نوتروفیل ها را که نوعی گلبول سفید دفاعی اولیه است، تولید کنند. این سلول ‌ها ممکن است با آسیب رساندن به سلول ‌هایی که شریان ‌ها را پوشانده ‌اند، به پوشش شریان‌ ها آسیب برسانند و باعث ایجاد پلاک‌ها شوند.

دیابت نوع ۲

بیماری لثه یکی از عوارض شناخته شده دیابت نوع ۲ است و بیماری مزمن لثه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. فرآیندهایی که این دو بیماری را به هم مرتبط می ‌کنند، کانون تحقیقات بسیاری هستند و به احتمال زیاد التهاب ناشی از هر بیماری روی دیگری تأثیر می ‌گذارد.

به عنوان مثال، دیابت نوع ۲ با افزایش التهاب در لثه، خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. همچنین تحقیقات نشان داده است که بیماری لثه به اختلال در سیگنال دهی انسولین و مقاومت به انسولین کمک می کند که هر دو می توانند دیابت نوع ۲ را تشدید کنند.

سرطان ها

بیماری لثه همچنین با خطر بیشتر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مرتبط است. به عنوان مثال، پژوهش ها نشان داد که بیمارانی که سابقه بیماری لثه را گزارش کرده بودند، ۴۳ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان مری و ۵۲ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان معده بودند.

تحقیقات دیگر همچنین گزارش داده است که افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه بین ۱۴ تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به هر نوع سرطان هستند. همین مطالعه همچنین خطر ابتلا به سرطان پانکراس را ۵۴ درصد نشان داد. به گفته دانشمندان، مشخص نیست چرا این رابطه وجود دارد. برخی فکر می کنند که این موضوع به التهاب مربوط می شود که عاملی برای بیماری لثه و سرطان است.

بهبود سلامت لثه

بیماری لثه در مراحل اولیه قابل پیشگیری و برگشت پذیر است. در حالی که برخی از عوامل خطر بیماری لثه را مانند ژنتیک نمی توان تغییر داد، شما می توانید سبک زندگی خود را تغییر داده و خطر کلی این بیماری را کاهش دهید.
به عنوان مثال، خوردن قند کمتر، پرهیز از مصرف تنباکو، الکل و کاهش استرس همگی می توانند کمک کننده باشند.

همچنین مهم است که بدانید برخی داروها مانند بعضی از داروهای ضد افسردگی و فشار خون بالا ممکن است تولید بزاق را کاهش دهند که می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد.

مهم ترین کارهایی که می توانید برای محافظت از خود در برابر بیماری لثه انجام دهید، دو بار مسواک زدن در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و پرهیز از استفاده از دهانشویه بعد از مسواک زدن است. همچنین تمیز کردن بین دندان ها مانند استفاده از نخ دندان و بازدیدهای منظم دندانپزشکی نیز به شما کمک می کند تا سلامت دهان خود را کنترل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha