شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

 بامداد روز چهارشنبه ۱۳مهر در ساعت 3:51 دقیق، زمین لرزه‌ای به‌قدرت 5.4 ریشتر در نزدیکی شهرستان خوی در آذربایجان‌غربی، رخ داد که تا روز چهارشنبه، بیش از ۵۰۰ مصدوم به‌همراه داشت.

 580 مصدوم در زمین لرزه خوی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، کانونِ این زمین‌لرزه با حدود ۲۵ پس لرزه، در همان روز، در هفت کیلومتری شهرستانِ خوی، ۲۹ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری تسوج در آذربایجان‌شرقی گزارش شد و تا آن زمان و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، این زلزله هیچ مورد فوتی نداشت، اما حدود ۵۸۰ نفر مصدوم شدند که ۱۳۵ نفر از آنها بستری و پنج نفر جراحی شدند.

حالا و در روز جمعه 15 مهرماه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تخریب صدرصدی ۴۶۰ واحد مسکونی بر اثر وقوع زلزله در خوی خبر داده است. حسن نامی، درباره آخرین اقدامات امدادرسانی در مناطق زلزله زده گفته: براثر وقوع زمین لرزه در خوی ۱۱۲۶ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد۸۶ نفر در مراکز درمانی بستری هستند. او با بیان اینکه ۱۲ روستای بخش مرکزی خوی به‌طور مستقیم درگیر زلزله هستند، ادامه داد: ۴۶۰ واحدمسکونی روستایی ۱۰۰ درصد تخریب و به ۱۹۷ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: ۳۵ تیم هلال‌احمر شامل ۱۲۰ نفر از جمله تیم‌های واکنش سریع، جست‌وجو نجات و... در این مناطق فعالیت داشتند. همچنین ۲۱ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۲۶ نفر تکنسین و ۳۰ تیم ارزیاب بنیاد مسکن در حال فعالیت هستند. نامی با اشاره به توزیع اقلام امدادی خاطرنشان کرد: ۱۷۵۰ دستگاه چادر، ۲۰۰۰ تخته پتو، ۸۰۰ تخته موکت و ۲۵۰۰ بسته غذایی۷۲ ساعته در بین زلزله زدگان توزیع شده است. به گفته او تمام شریان‌های حیاتی (آب، برق، گاز و مخابرات) در منطقه زلزله زده دایر است.

در همین زمینه، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زلزله خوی، هزار و ۱۲۷ نفر مصدوم بر جای گذاشته، گفته بود که در پی ریزش آوار و هزار و ۱۲۶ مصدومان به‌دلیل ترسی و فرار از زمین لرزه دچار مصدومیت شدند. مهدی ولی‌پور درباره آخرین وضعیت از امدادرسانی‌های صورت گرفته در پی وقوع زمین لرزه 5.4 ریشتری در محدوده خوی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: این زمین لرزه دو استان آذربایجان غربی و شرقی و هشت شهرستان را تحت‌تاثیر قرار داده و تا ساعت ۹ صبح روز جاری ۱۴ مهر ماه ۴۲ مورد پس لرزه بیش از 2.5 ریشتر داشته است که البته مرکز زمین لرزه بخش دیزج دیز شهرستان خوی بوده است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره آسیب‌های ایجاد شده، توضیح داده بود: در پی وقوع این حادثه آسیب‌های جزیی تا تخریب کلی در ٥٣ روستا شهرستان خوی، سلماس و چایپاره بر جای مانده است.

زمین لرزه ۴ ریشتری در هرمزگان


اما یک روز پس از زلزله خوی، هرمزگان هم لرزید. روز پنجشنبه 14 مهرماه، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خبر داد که ساعت 12:59 یک مورد زمین لرزه ۴ ریشتری در محدوده فین استان هرمزگان رخ داده است. مرتضی مرادی‌پور در باره وقوع این زمین لرزه گفت: این زمین لرزه در عمق ۶ کیلومتری زمین رخ داده است و بر اساس سایر اطلاعات مرکز زمین لرزه در ۳۱ کیلومتری فین، هرمزگان، ۳۷ کیلومتری قلعه قاضی، هرمزگان و ۴۴ کیلومتری تخت، هرمزگان بوده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اظهارکرد: براساس تماس صورت گرفته با استان، تیم‌های ارزیاب به محل حادثه اعزام شدند و خوشبختانه تا کنون هیچگونه خسارت جانی یا مالی در این خصوص گزارش نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha