شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

«شب حادثه، من و همسرم که باردار است در خانه خواب بودیم که زمین لرزه ما را از خواب بیدار کرد. سریع با همسرم به سمت در ورودی خانه رفتیم تا بتوانیم فرار کنیم اما در ورودی خانه باز نمی‌شد. من فقط دست‌هایم را دور همسرم گرفتم که آسیبی به او وارد نشود و هر دوی‌مان روی زمین نشستیم. از شدت ترس چشم‌های‌مان را بسته بودیم. این‌طور بهتان بگویم وقتی بعد از چند ثانیه که زمین آرام و قرار گرفت چشم‌های‌مان را باز کردیم، دیدیم تمام خانه تخریب شده است. نمی‌دانم چطور ما زنده ماندیم. معجزه بود. ما در روستای «موسی قلی کندی» ساکن هستیم. تمام خانه‌های روستای ما تخریب شده است.

وضعیت زلزله‌زدگان خوی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، کانون زلزله را در همین روستای ما اعلام کرده‌اند. یک روز پس از زلزله همسرم را به یکی از درمانگاه‌های روستاهای اطراف بردم، خدا را شکر بچه سالم مانده و اتفاقی برایش نیفتاده است. نیروهای هلال‌احمر؛ چادر، پتو و مواد غذایی دراختیار اهالی روستا قرار داده اما هواشناسی اعلام کرده که طی ۱۰ روز آینده هوا به‌ شدت سرد می‌شود. حالا نمی‌دانیم با این وضع چطور سر کنیم.

مسوولان پس از وقوع زمین لرزه برای بازدید از منطقه آمدند. یکی از آنها وعده داد که به اهالی وام بلاعوض می‌دهیم، یکی دیگر وعده داد که خانه‌ها را درست می‌کنیم. چطور این خانه‌هایی که با این وضعیت تخریب شده‌اند را می‌خواهند درست کنند؟ من می‌خواهم بدانم یکی از این مسوولان حاضر است در خانه خود من یک شب شام بخورد؟! شب پس از زلزله هم یک وانت ناشناس با افرادی که صورت‌های‌شان را پوشانده بودند وارد روستای‌مان شدند و قصد سرقت از لوازم خانه‌های تخریب شده روستا را داشتند که برخی از اهالی متوجه شده بودند و آنها را فراری دادند.

از برخی اهالی روستای‌مان شنیدم که این سارقان را صبح روز بعد از زلزله در روستا با همان وانت‌شان دیده بودند. اهالی می‌گویند که این سارقان آمده بودند تا آمار خانه‌ها و لوازم داخل آن را داشته باشند. نمی‌دانم مردم چه فکری می‌کنند ما را خدا زده حالا این سارقان دنبال چه بودند نمی‌دانم. همه فکر می‌کنند چون هیچ کس به دلیل وقوع زلزله در این شهرستان فوت نکرده، جای شکرش باقی است اما این موضوع را درنظر نمی‌گیرند که خانه‌های‌مان تخریب شده و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم، آن‌هم با وجود رسیدن سرما در چند روز آینده.»

اینها صحبت‌های «مهراب» یکی از اهالی روستای موسی قلی کندی درباره وقوع زلزله و وضعیت بعد از آن به خبرنگار «اعتماد» است. او در شب وقوع زمین لرزه از ناحیه پا دچار آسیب شده است. چهارشنبه ۱۳ مهر ماه جاری، ساعت ۱۷ و ۲۱ دقیقه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر در حوالی شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان‌غربی رخ داد اما این زمین لرزه ادامه پیدا کرد و مجدد در ساعت ۳ و ۵۱ دقیقه بامداد ۱۳ مهر ماه، خوی را با ۵.۴ ریشتر تکان داد. حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۱۲ روستای بخش مرکزی شهرستان خوی درگیر زلزله است، گفت: «۴۶۰ واحد مسکونی روستایی صددرصد تخریب و به ۱۹۷ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰درصد خسارت وارد شده است.»

خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز درخصوص آمار مصدومان ناشی از این زمین لرزه عنوان کرد: «طبق آخرین آمار هزار و ۱۲۷ نفر در این زلزله مصدوم شده‌اند. از تعداد ۱۱۶ نفر بستری مصدوم در بیمارستان، ۱۱۱ نفر در خوی و ۵ نفر هم در سلماس بستری شده‌اند و ۷۱ نفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند و یک نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد.»

همچنین مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در این خصوص اعلام کرد: «پس از وقوع این زمین لرزه شاهد قطعی برق، نشت گاز و آب بودیم که اقداماتی برای پاسخگویی به حادثه انجام شد.» پس از وقوع اولین زلزله در شهرستان خوی جلسه‌ای در زمینه مدیریت بحران با حضور برخی از مسوولان مربوطه تشکیل شد.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در این جلسه عنوان کرد: «در روستاهای خسارت‌دیده باید به سرعت اردوگاه اسکان اضطراری راه‌اندازی و اقلام لازم مورد نیاز نیز دراختیار خسارت دیدگان قرار داده شود و در صورت نیاز از ظرفیت بنیاد مسکن به ویژه در حوزه ارایه کانکس به خانواده‌هایی که خانه‌های آنها آسیب دیده، اقدام شود.»

درخصوص این جلسه، برخی رسانه‌های واقع در آذربایجان غربی ادعا کرده‌اند که پس از وقوع زلزله «شهرام میرزایی» سرپرست هلال احمر آذربایجان غربی که حدود دو، سه هفته است به این سمت منصوب شده در جلسه ستاد بحران روز ۱۳ مهر ماه حضور نداشته واز مناطق زلزله‌زده بازدید به عمل نیاورده و یک روز پس از این رخداد، در منطقه حضور پیدا کرده است. برخی دیگر از رسانه‌های آذربایجان غربی اما این ادعا را رد کرده‌اند و از حضور به‌موقع شهرام میرزایی در جلسه روز ۱۳ مهر ماه و مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی خبر داده‌اند.

صحبت‌های ضد و نقیض دو دهیار از امدادرسانی نیروهای هلال احمر


«رحیملو» دهیار روستای «آغچه قشلاق» درخصوص این زمین لرزه به «اعتماد» می‌گوید: «این روستا حدود ۶۰۰ نفر جمعیت دارد. خدا را شکر خسارت جانی نداشتیم اما خب خانه‌های روستا تخریب شده است و در این میان یک کارخانه آجرپزی نیز به صورت صددرصدی تخریب شده که دو، سه نفر از کارگرانی که در آن مشغول به کار بودند مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند. گویا وضعیت آسیب‌دیدگی این کارگران وخیم گزارش نشده است.

نیروهای هلال احمر پس از وقوع زلزله، چادر و پتو دراختیار اهالی روستا قرار دادند اما جیره غذایی دراختیار اهالی روستا قرار نگرفته است. نیروهای هلال احمر حدود ۳۵ عدد چادر در اختیار اهالی این روستا قرار داده‌اند ولی اهالی به خاطر استرس و نگرانی که در وقوع زلزله به آنها وارد شده از این موضوع ناراضی هستند، چون خانه‌های‌شان تخریب شده و افرادی هم که بخشی از خانه‌های‌شان تخریب شده از ترس جرات نمی‌کنند وارد خانه‌های‌شان شوند.

می‌ترسند که هر لحظه بخشی دیگر از خانه‌های‌شان هم که باقی مانده فرو بریزد. حدود ۹۰درصد خانه‌های این روستا تخریب شده است. ما در حال پیگیری از نیروهای هلال احمر هستیم که بتوانیم چادرهای بیشتری برای اسکان اهالی دریافت کنیم.» «زمانی» دهیار روستای «موسی قلی کندی» اما درباره وقوع زلزله و امکاناتی که از سوی نیروهای هلال احمر دراختیار اهالی این روستا قرار گرفته می‌گوید: «روستای ما حدود ۹۰۰ نفر جمعیت دارد. خدا را شکر زمین لرزه خسارت جانی به هیچ کدام از اهالی ساکن در روستای‌مان وارد نکرده است.

آمار دقیق از تعداد مصدوم‌شدگان ندارم اما می‌دانم چندین نفر مصدوم شدند. مصدومان وضعیت جسمانی حاد نداشتند. نیروهای هلال احمر نیز پس از وقوع زلزله در روستای ما حاضر شدند و چادر و اقلام مورد نیاز را دراختیار اهالی روستا قرار دادند. همچنین مواد غذایی نیز برای‌مان تهیه کردند. تمام اهالی روستا در چادرها ساکن هستند چون خانه‌ای نمانده که بخواهند در آن زندگی کنند. کانون اصلی زلزله در روستای ما بود و بیشترین خسارت را این روستا دیده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha