با پایان کار ارزیابی واحدهای خسارت دیده بر اثر زلزله 5.4ریشتری خوی آذربایجان غربی، کار آواربرداری واحدهایی که قابلیت سکونت ندارند از روز شنبه آغاز شد تا عملاً کار نوسازی1100 واحدی که نیاز به تخریب و نوسازی دارند کلید بخورد.

اسکان سریع زلزله‌زدگان خوی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، «مجید جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی گفت: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد به‌ دنبال وقوع زلزله خوی، حدود 5100 واحد مسکونی شهری و روستایی در این منطقه خسارت دیده‌اند. البته 1100 واحد مسکونی روستایی به گونه‌ای تخریب شده‌اند که باید به طور کامل تخریب و نوسازی شوند. همچنین بیش از 4 هزار واحد مسکونی در شهر خوی و روستاهای بخش مرکزی آن نیاز به تعمیرات دارند.

وی با اشاره به سردسیربودن منطقه خوی تصریح کرد: با توجه به سرمای زودرس بنا داریم کار تعمیرات و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زده را هر چه سریع‌ترآغاز و به اتمام برسانیم.وی در پاسخ به این پرسش که با در نظر گرفتن وقوع زلزله خوی درست قبل از سرمای پاییز آیا برنامه‌ای برای توزیع کانکس در منطقه دارید، توضیح داد: با توجه به اینکه عمده واحدهای خسارت‌دیده نیاز به تعمیرات دارند، کار تعمیرات را بسرعت انجام می‌دهیم اما در مورد واحدهایی که نیاز به نوسازی دارند هم سعی خواهیم کرد این واحدها قبل از سرمای زمستان به مرحله قابل قبولی از ساخت برسند.


وی افزود: خوشبختانه بافت روستایی این منطقه یک بافت روستایی زنده است که روستاییان در چنین مواقعی همدیگر را تنها نمی‌گذارند و نگرانی از بابت اسکان روستاییان زلزله‌زده وجود ندارد. جودی تأکید کرد: پیشنهادات بنیاد مسکن درخصوص سقف کمک بلاعوض، تسهیلات تعمیرات و ساخت واحدهای خسارت‌دیده بزودی تقدیم هیأت دولت می‌شود که با حسن توجه ویژه رئیس‌جمهور و هیأت دولت انتظار می‌رود این مصوبه هر چه سریع‌تر مورد تصویب قرار گیرد و ابلاغ شود.


در همین حال جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی هم به «ایران» گفت: کانون این زمین‌لرزه در بخش مرکزی شهر خوی بوده است که برآوردهای 67 تیم ارزیاب ما نشان می‌دهد در جریان وقوع این زلزله 16 روستا متحمل بیشترین خسارت شده‌اند. به گفته وی، ارزیابان علاوه‌ بر شهرهای خوی و دیز، 44 روستا را تا شعاع 20 کیلومتری کانون وقوع زلزله برای شناسایی واحدهای خسارت‌دیده بررسی کرده‌اند که مشخص شد 4هزار واحد شهری و روستایی نیاز به تعمیرات دارند که 750 واحد آن در شهر خوی و دیز و 3 هزار و 250 واحد در روستاها قرار گرفته است. همچنین 1100 واحد روستایی نیز به گونه‌ای خسارت دیده‌اند که امکان سکونت ایمن ندارند و باید نوسازی شوند.


برزگر با اشاره به اینکه 258هزار و 445 واحد مسکونی روستایی در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد، افزود: از این تعداد 92 هزار و 36 واحد مقاوم‌سازی شده‌اند. وی افزود: هر چند در روستاهای بخش مرکزی خوی نیز از 28 هزار واحد مسکونی روستایی بیش از 50 درصد واحدها نوسازی شده‌اند ولی بازهم کافی نیست زیرا مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از تخریب در حوادثی نظیر زمین‌لرزه است.


به گفته وی، هیچ یک از واحدهای مسکونی این منطقه که پیش‌تر نوسازی شده بودند بر اثر وقوع زلزله خسارت ندیده‌اند و این اهمیت مقاوم‌سازی در این منطقه را نشان می‌دهد. وی گفت: بررسی‌های کارشناسی پژوهشکده سوانح طبیعی نشان می‌دهد خوی در پهنه خطرپذیری زلزله واقع شده و به همین دلیل لزوم بازسازی واحدهای غیرمقاوم روستایی در این منطقه بیشتر از جاهای دیگر است. این منطقه معمولاً هر چند سال یک‌بار زلزله بزرگی را تجربه می‌کند و در سال 98 نیز در این منطقه شاهد زلزله پرقدرتی با خسارت به 3 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی بودیم.


وی خاطرنشان کرد: با پایان کار ارزیابی، از صبح روز شنبه کار آواربرداری واحدهایی که نیاز به بازسازی دارند با اعتبار داخلی بنیاد آغاز شده است و امیدواریم با مصوبه دولت در خصوص میزان تسهیلات، کارها با همین سرعت پیگیری شود.«امیرعباس جعفری» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی نیز تصریح کرد: علاوه‌ بر آسیب به این تعداد واحد مسکونی شهری و روستایی، 552 واحد نگهداری دام نیز خسارت بالای 80 درصد دیده‌اند که نیاز به بازسازی دارند.

وی افزود: برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد زیرساخت‌هایی مانند شبکه های آب، برق و گاز آسیب جدی ندیده‌اند و برآورد خسارات احتمالی به ساختمان های دستگاه‌های اداری همچنان ادامه دارد. وی با اشاره به توزیع 2 هزار و 54 تخته چادر میان زلزله‌زدگان تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر شرایط آب‌وهوایی به گونه‌ای است که زلزله‌زدگان مشکل خاصی بابت سرما ندارند. زلزله ۵.۴ ریشتری خوی ساعت ۳:۵۱ بامداد چهارشنبه ۱۳ مهرماه به وقوع پیوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha