یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 345450

"لوپوس اریتماتوس سیستمیک"، این نام یک بیماری از انواع امراض خود ایمن است که از آن با عنوان "لوپوس" یاد می‌‎شود، یک بیماری که می‌تواند اندام‌های مختلف بدن را درگیر کرده و برای فرد مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ برخی صاحب‌نظران، از تاثیر مصرف ویتامین "دی" بر این بیماری گفته‌اند.

ارتباط "تغذیه" و "لوپوس"

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهسا موذن؛ دکترای تخصصی تغذیه در خصوص بیماری لوپوس گفت: بیماری لوپوس، یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک، یک بیماری خودایمنی و التهابی مزمن محسوب می‌شود که در زنان سنین باروری شایع تر بوده و نسبت ابتلا در زن به مرد ۹ به یک است.

موذن اضافه کرد: این بیماری یک مشکل چند علیتی بوده و ژنتیک و عوامل محیطی همانند عفونت ها، هورمون ها و داروها در ایجاد آن دخیل هستند. التهاب ناشی از لوپوس می تواند بر بسیاری از سیستم های بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، مغز، قلب و ریه تأثیر بگذارد.

نشانه‌های لوپوس

او در خصوص نشانه های شایع این بیماری، ضمن بیان اینکه نشانه‌های لوپوس با دوره‌های بهبودی و عود مشخص می‌شود، گفت: مهمترین علائم این بیماری خستگی شدید، مفاصل دردناک یا متورم، درد عضلانی، حساسیت به نور آفتاب، تب غیر قابل توضیح، راش پوستی(اغلب روی صورت)، زخم های دهان، رنگ پریده یا بنفش در انگشتان دست یا پا در اثر سرما یا استرس، و نارسایی کلیه، معرفی شده است.

این متخصص تغذیه در خصوص ارتباط رژیم غذایی با این بیماری گفت: نتایج حاصل از مطالعات در ارتباط با نقش رژیم غذایی در بیماری لوپوس قطعی نیست و تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است، اما به نظر می رسد که یک رژیم غذایی متعادل می تواند در پیشگیری و مدیریت این بیماری مفید واقع شود و به کاهش بیماری های همراه در فرد کمک کند.

اهمیت تغذیه در لوپوس

او توضیح داد: شواهد موجود از اهمیت رژیم غذایی غنی از ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین های A، B۶، C، D و E؛ اسیدهای چرب غیر اشباع (به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب تک غیر اشباع) و محدودیت مصرف سدیم در پیشگیری از عود لوپوس و کاهش بیماری های همراه حمایت می ‌کند.

موذن با بیان اینکه نقش امیدوارکننده پلی فنول های غذایی که در سبزی ها، میوه ها و برخی مواد غذایی دیگر وجود دارد در مدیریت لوپوس قابل توجه است، گفت: تشویق بیماران به ترک سیگار، پرهیز از اضافه وزن و کنترل فشار خون و چربی خون برای کاهش عوارض قلبی عروقی دارای اهمیت است.

توصیه به مصرف ویتامین "دی"

این متخصص تغذیه گفت: مصرف مکمل ویتامین D از دیگر مواردی است که در بیماران مبتلا به لوپوس توصیه می شود. حساسیت به نور، اجتناب و محافظت در برابر نور خورشید، مصرف کم ویتامین D و مصرف داروهای تجویز شده برای درمان علائم بیماری ممکن است مسوول سطوح پایین ویتامین D مشاهده شده در این بیماران باشد.

او اضافه کرد: در بیماری لوپوس کاهش تولید فرم فعال ویتامین D به دلیل نارسایی رایج کلیوی نیز امکان پذیر است. به نظر می رسد افزایش سطح ویتامین D نشانگرهای التهابی و خونی را بهبود بخشیده و گرایشی در ایجاد بهبودی بالینی دارد.

موذن ضمن توصیه به مصرف کافی فیبر رژیمی در لوپوس، گفت: دریافت فیبر اثرات مفیدی در کاهش خطرات قلبی عروقی و کاهش سطوح مارکرهای التهابی همچون سیتوکین ها و هموسیستئین دارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به شایع بودن نارسایی کلیوی بین بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوس، کاهش مصرف پروتئین را بر پیشگیری از این عارضه موثر دانست و گفت: در چنین شرایطی مراجعه به متخصصان تغذیه برای تنظیم دقیق رژیم غذایی ضروری است. چرا که نیاز به محدودیت دریافت برخی از مواد غذایی در رژیم محتمل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha