پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 345639

برخی گیاهان می‌توانند از پیشرفت لکه‌ها جلوگیری و به روشن کردن رنگ یا رفع آنها کمک کنند.

روشن کردن کک و مک پوست با گیاهان دارویی

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، لکه‌های کوچک، قهوه‌ای‌رنگ، دایره‌ای‌شکل یا بیضوی که روی پوست گردن و دست مخصوصا پوست صورت ظاهر می‌شوند، اصطلاحاً کک و مک نامیده‌ می‌شوند. برخی گیاهان می‌توانند از پیشرفت این لکه‌ها جلوگیری و به روشن کردن رنگ یا رفع آنها کمک کنند.

لکه‌های کوچک، قهوه‌ای‌رنگ، دایره‌ای‌شکل یا بیضوی که روی پوست گردن و دست مخصوصا پوست صورت ظاهر می‌شوند و در فصل تابستان نیز مشخص‌تر از زمستان به نظر می‌رسند، بر اثر افزایش ملانین در ملانوسیت‌های لایه بازال اپیدرم تشکیل می‌شوند. نوعی دیگر و مشابه آن که بیشتر در افرادی که پوست روشن بلوند و خرمائی‌رنگ دارند ظاهر می‌شوند، اصطلاحاً کک و مک نامیده‌ می‌شوند و نور خورشید (solar lentigo) در پیدایش و زیاد شدن آنها تاثیر دارد.

در افراد مسن دو فرم از لک دیده می‌شود: لکه‌های قهوه‌ای به قطر چند سانتی‌متر روی پوست (Lentigo senile)؛ لکه‌های قهوه‌ای بزرگ به قطر چند سانتی‌متر روی گونه‌ها، پیشانی، پلک چشم و حتی پوست پشت دست و ساق پا که معمولا با جراحی رفع می‌شوند.

برخی گیاهان می‌توانند از پیشرفت این لکه‌ها جلوگیری و به روشن کردن رنگ یا رفع آنها کمک کنند.

علف چشمه (Nasturtium officinale R.Br) تقویت‌کننده پوست سر، موثر در درمان آلوپسی و روشن کردن رنگ لکه‌های کک و مک است. به شیرابه تازه گیاه که از فشردن برگ و ساقه آبدار گیاه بدست می‌آید، مقدار کمی عسل اضافه کنید و سپس محلول را پس از چندبار به هم زدن و یکنواخت کردن، به ملایمت در محل‌های کک و مک روی پوست استفاده شود.

گیاه اریکا (Erica cinerea L) موثر در رفع کک و مک و بعضی ناراحتی‌های پوستی و سودا است. سرشاخه‌های این گیاه به مقدار ۶۰ گرم را با ۲۵۰ گرم روغن زیتون مخلوط کنید و به مدت ۱۵ روز به همین حالت بگذارید و گاهی آن را هم بزنید؛ سپس محلول را از صافی رد کرده و در شیشه دهانه‌دار نگه‌داری کنید. برای رفع کک و مک باید شب‌ها قبل از خواب از این محلول روی لکه‌ها استفاده کرد.

شیرابه درخت انجیر با جدا کردن برگ یا میوه نارس که هنوز رنگ سبز دارند نیز به روشن کردن رنگ لکه‌های کک و مک کمک می‌کنند. چند قطره از شیرابه سفید رنگی که از برگ یا میوه نارس انجیر خارج می‌شود، (یکبار در روز) با ملایمت در محل‌های کک و مک روی پوست مالیده شود.

آب لیمو ترش که با فشردن میوه تازه بدست می‌آید نیز اثر روشن کردن رنگ لکه‌های کک و مک دارد. برای این کار باید به آب لیموی تازه مقداری نمک اضافه کرده و سپس محلول را به پوست صورت یا دست مالید. مغز له‌شده دانه کدو به همراه مقدار مناسبی روغن زیتون به صورت خمیر نیز از اثر درمانی در رفع کک و مک برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha