یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 346063

یک مطالعه نشان می‌دهد که ماموگرافی اولیه برای زنان با سابقه خانوادگی سرطان پستان ممکن است مورد نیاز نباشد.

ماموگرافی به زنان جوان توصیه نمی‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سایت مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدیدی که در مجله سرطان منتشر شده است، دستورالعمل‌های مربوط به زمان شروع غربالگری با ماموگرافی را در صورتی که زنی مادر، خواهر یا دختری دارد که به سرطان پستان مبتلا شده است، بازنگری می‌کند.

به زنانی که یکی از بستگان درجه یک خانواده آن‌ها مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده است؛ اغلب توصیه می‌شود که ۱۰ سال زودتر از سن تشخیص بستگان غربالگری شوند.

با این حال، شواهد کمی برای حمایت از توصیه طولانی مدت وجود دارد.

دایانا میگلیورتی، محقق مرکز جامع سرطان UC Davis، به دانیل دورهام، با گروه رادیولوژی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل و پنج محقق دیگر در این مطالعه پیوست.

آن‌ها داده‌های کنسرسیوم نظارت بر سرطان پستان در مورد ماموگرافی‌های غربالگری انجام شده از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ را برای ارزیابی زمان شروع غربالگری برای زنان با سابقه خانوادگی سرطان پستان تجزیه و تحلیل کردند.

بیشتر بدانید: نکات مهمی از ماموگرافی که باید بدانید

بیش از ۳۰۰۰۰۰ زن در این مطالعه وارد شدند.

محققان میزان تجمعی سرطان پستان ۵ ساله را در بین زنان با و بدون سابقه خانوادگی درجه اول سرطان پستان بر اساس سن بستگان در هنگام تشخیص و سن غربالگری مقایسه کردند.

مطالعه به این نتیجه رسیده است زنی که یکی از بستگانش در سن ۴۵ سالگی یا قبل از آن تشخیص داده شده، ممکن است بخواهد با مشورت پزشک خود، غربالگری را ۵ تا ۸ سال زودتر از سن تشخیص بستگان خود آغاز کند

به گفته دورهام، خطری برابر با خطر یک زن با خطر متوسط ۵۰ ساله است که بیشترین سن توصیه شده برای شروع ماموگرافی است.

حاملان جهش ژن BRCA ممکن است از شروع زودتر غربالگری سود ببرند.

زنان ۳۰ تا ۳۹ ساله با بیش از یک خویشاوند درجه اول مبتلا به سرطان پستان ممکن است بخواهند مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرند.

افزایش سن برای شروع غربالگری می‌تواند مضرات بالقوه شروع زودهنگام غربالگری سرطان پستان را کاهش دهد.

این موارد شامل افزایش قرار گرفتن در معرض پرتو و نتایج مثبت کاذب هستند که زنان را ملزم می‌کنند برای تصویربرداری تشخیصی و احتمالاً روش‌های تهاجمی به کلینیک مراجعه کنند؛ اما منجر به تشخیص سرطان پستان نمی‌شود.

هر چه خانمی زودتر ماموگرافی را شروع کند، غربالگری‌های بیشتری را در طول زندگی خود انجام می‌دهد و این مطلب احتمال ابتلا به آسیب‌ها را افزایش می‌دهد.

محقق میگلیورتی گفت: ماموگرافی ممکن است در زنان جوان‌تر به خوبی عمل نکند، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که پستان ها تراکم داشته باشند و مشکل یافتن سرطان در تصاویر را افزایش می‌دهد و منجر به نتیجه‌ی مثبت کاذب بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha