بر اساس یک مطالعه جدید، اختلالات ریتم شبانه روزی بدن ممکن است موجب تقویت یک ژن سرطان زا شود که می تواند منجر به بروز نوع خاصی از سرطان ریه شود.

اختلال در ریتم شبانه روزی بدن ریسک سرطان ریه را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، ریتم‌های شبانه روزی «ساعت های بیولوژیکی» هستند که مسئول هماهنگی بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله چرخه خواب و بیداری هستند.

اختلال در ریتم شبانه روزی به دلیل شیفت کاری یا جت لگ (پرواززدگی) می‌تواند بر سلامت و تندرستی تأثیر منفی بگذارد. برخی تحقیقات حتی اختلالات ریتم شبانه روزی را با انواع خاصی از سرطان مرتبط دانسته‌اند.

اکنون، تحقیقات جدید به ارتباط مولکولی بین اختلال ریتم شبانه روزی و رشد سرطان ریه پی برده است.

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که اختلال در ریتم‌های شبانه روزی ممکن است ژن سرطان زا را تقویت کند که می‌تواند منجر به ابتلاء به نوع خاصی از سرطان ریه شود.

دانشمندان می‌گویند که این کشف می‌تواند منجر به تولید داروهایی شود که این ژن را هدف قرار می‌دهند.

ریتم‌های شبانه روزی به طرق مختلف بر سلامت تأثیر می‌گذارد. این فرآیندهای بیولوژیکی نقش اساسی در الگوهای خواب، هضم، دمای بدن و ترشح هورمون دارند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا، ارتباط بین اختلال ریتم شبانه روزی و افزایش فاکتور شوک حرارتی ۱ (HSF۱) را کشف کرده‌اند؛ ژن امضاکننده سرطان که ممکن است باعث سرطان ریه شود.

محققان پیشنهاد می‌کنند که ممکن است بتوان HSF۱ را با داروهایی برای پیشگیری از سرطان در افرادی که اغلب اختلالات ریتم شبانه‌روزی را تجربه می‌کنند، هدف قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha