چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 346604

پس از 40 روز بی‌باران و کم باران در پاییز امسال، ابرهای باران زا پهنه 29 استان کشور را فرا گرفته‌اند و بارش‌های پاییزی اگرچه دیر ولی سرانجام خاک خشک و تشنه اغلب استان‌های کشور را تر می‌کند.

 هواشناسی برای 5 استان هشدار سیل صادر کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،بارش‌هایی که به چشم‌انتظاری کشاورزان برای شروع کشت‌های پاییزه پایان می‌دهد و شاید نویدبخش شروع بارش‌های دیرهنگام پاییزی باشد.«صادق ضیاییان» مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه این نخستین بارش گسترده پاییزی به لحاظ تعداد استان‌های درگیر با بارش است گفت: روز گذشته (سه‌شنبه) استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، البرز، تهران، لرستان، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان و خراسان رضوی بارش‌های خوبی داشتند.


امروز چهارشنبه نیز بارش‌ها در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و شرق لرستان ادامه دارد که با توجه به شدت بارش‌ها برای پنج استان چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان، گلستان و خراسان رضوی هشدار سطح نارنجی هواشناسی بابت احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها صادر شده است. وی تأکید کرد: برای پنجشنبه نیز شدت بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری و شمال فارس خواهد بود ولی بارش‌ها در سایر استان‌ها مانند کرمان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، بوشهر و خوزستان هم با شدت کمتری ادامه خواهد داشت.


ضیاییان خاطرنشان کرد: بارش‌ها در روز جمعه نیز همچنان در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان و بوشهر جریان دارد و باید گفت همه استان‌های کشور در روزهای پایانی هفته بجز استان‌های کردستان و آذربایجان غربی حتماً یک روز بارانی را خواهند داشت. در کنار این بارش‌های پاییزی از امروز صبح (چهارشنبه) انتظار می‌رود دما در استان‌های واقع در نیمه‌شمالی کشور حداقل 2 تا 5 درجه کاهش یابد که دامنه کاهش دما برای استان‌های واقع در نیمه جنوبی در روز پنجشنبه وبا کاهش حداقل یک تا 5 درجه‌ای اتفاق می‌افتد.


مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: این سامانه بارشی که تا روز شنبه در کشور فعال خواهد بود همچنین موجب سفیدپوش شدن ارتفاعات بالای 2500 متر در رشته کوه البرز و چهار محال و بختیاری بویژه زردکوه می‌شود. ضیاییان گفت: انتظار می‌رود سامانه بارشی بعدی روز یکشنبه هفته آینده (15 آبان) به کشور وارد شود.


هشدار هواشناسی نسبت به احتمال وقوع سیل در گلستان


«نوربخش داداشی»، مدیرکل هواشناسی گلستان هم از آغاز فعالیت سامانه بارشی در استان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به فعالیت این سامانه احتمال وقوع سیل در برخی مناطق استان وجود دارد و در حال حاضر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای مقابله با سیلاب احتمالی در آماده‌باش هستند.
وی با تأکید بر کاهش ۱۲ درجه‌ای دما در استان، افزود: وزش باد شدید تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت و مواج‌شدن دریا، بارش برف در ارتفاعات و نقاط سردسیر استان، کاهش دما و احتمال رخداد مه از تبعات فعالیت این سامانه است.

داداشی به مالکان شناورهای سبک و صیادی توصیه کرد: از ظهر امروز(چهارشنبه) تا جمعه که این سامانه در گلستان مشغول فعالیت است از رفت و آمد در دریا خودداری کنند. وی افزود: اثر مخاطره این سامانه سرد و بارشی لغزندگی جاده، اختلال در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی محدود معابر و احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها است که احتیاط در سفرهای برون شهری و احتیاط در فعالیت کوهنوردی مورد انتظار است. مدیرکل هواشناسی گلستان با تأکید بر اینکه پس از ورود این سامانه بارشی بیشتر مناطق استان از باران برخوردار خواهند شد، گفت: با این بارش‌ها رطوبت خاک کشاورزی تأمین خواهد شد که نوید خوبی برای کشاورزان استان است.


جاده‌های شمالی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است


«جعفر شهامت»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی هم اظهار داشت: بر اساس اعلام راهداران و سامانه‌های نظارتی در پی بارش باران، جاده‌های واقع در شهرستان‌های شمال غرب استان از جمله نیشابور، قوچان، درگز و جغتای لغزنده گزارش شده است.وی با تأکید بر اینکه بارش‌ها تا فردا (پنجشنبه) تداوم خواهد داشت، ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی از امروز بر میزان و گستردگی سامانه ناپایدار بارشی افزوده و در نیمه‌شمالی استان بارش‌ها شدت می‌گیرد و این وضعیت تا پایان هفته تداوم خواهد داشت.


خیزش گرد و خاک مدارس شهرهای مرکزی خوزستان را تعطیل کرد


«محمد سبزه‌زاری» مدیر کل هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: با ورود سامانه بارشی به استان روز گذشته (سه‌شنبه) بارش‌های خوبی را در شهرهای شمالی استان داشتیم. روز گذشته تا اواسط روز در شهر حسینیه 37.8 میلیمتر بارش و در لالی 11.2 میلیمتر بارش ثبت شد ولی با وجود این بارش‌ها، خوزستان بادهای شدیدی را در مناطق جنوبی استان داشت که موجب خیزش گرد و خاک و تعطیلی مدارس در شهرهای مرکزی استان مانند اهواز، باوی و کارون شد. وی افزود: امروز چهارشنبه نیز علاوه بر بارش در مناطق جنوب، مرکز و شرق استان انتظار خیزش گرد و خاک برای خوزستان را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha