شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 346690

 به تازگی «متیو پری» ستاره سریال «دوستان» پرده از راز بزرگی از زندگی خود برداشت. او گفت که بر اثر سوء مصرف مواد مخدر دچار ترکیدگی کولون(روده بزرگ) شده و دو هفته در کما بوده و مجبور شده‌است به مدت 9 ماه از کیسه کولوستومی استفاده کند.

دردسر آرام بخش ها برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این خبر باعث هشدار بزرگی در دنیای پزشکی شد، زیرا بسیاری از افراد برای مدیریت درد از داروهای مخدردار مانند کدئین و هیدروکودون استفاده می‌کنند، اما آیا داروهای مسکن و آرام بخش که مخدر دارند، واقعاً می‌توانند باعث ترکیدن روده بزرگ و اختلالات سلامتی دیگری شوند؟


احتمال ترکیدن روده


مواد مسکن و آرام بخش فعالیت روده را کاهش می‌دهند، به همین دلیل است که گاهی اوقات از آن‌ها برای درمان اسهال استفاده می شود و افرادی که آن‌ها را مصرف می‌کنند از یبوست رنج می برند.با گذشت زمان، بدن نسبت به بسیاری از اثرات مواد مسکن سازگار می‌شود، اما یبوست بهبود نمی یابد و حتی می‌تواند شدیدتر شود.


در موارد شدید، روده بزرگ در نهایت کشیده می شود و اگر مشکل دیگری در روده بزرگ وجود داشته باشد، مواد مسکن می توانند آن را تشدید کنند و روده سوراخ شود.(اتفاقی که درباره پری رخ داد ) اما این بسیار نادر است.


توقف تنفس


مواد مسکن و مخدر مرکز تنفسی ساقه مغز را تحت فشار قرار می دهند و در صورت مصرف بالا، تنفس افراد متوقف می شود. این خطرناک ترین اثر دارویی مواد مسکن است. اگرچه بدن نسبت به اثرات مواد مخدردار سازگار است اما تأثیر آن بر تنفس کاهش نمی‌یابد.با مصرف طولانی مدت، اثرات تسکین درد دارو کاهش می یابد. در نتیجه، دوز اغلب افزایش یافته و پس از افزایش دوز، سطح اکسیژن خون در افراد پایین می‎آید.


درد بیشتر در دوزهای بالاتر


به طور عجیبی، در دوزهای 120 میلی گرمی مورفین خوراکی در روز یا بیشتر، درد در واقع شدیدتر می شود. این به عنوان پردردی ناشی از مواد افیونی شناخته می شود. این که چرا این اتفاق می افتد، هنوز دلیل مشخصی ندارد.


کاهش تستوسترون


مواد افیونی باعث آسیب بافتی نمی شود، اما باعث کاهش تستوسترون (هیپوگنادیسم) در مردان می شود. هیپوگنادیسم در زنان هم رخ می‌دهد، اما کمتر شایع است.


اختلالات شناختی


مواد افیونی با دوز بالا باعث تغییرات برگشت ناپذیر شناختی و رفتاری می شود. اثر آرام بخش داروها توانایی توجه و تمرکز افراد را مختل می‌کند.
مواد آرام بخش همچنین می تواند بر تفکر انتزاعی تأثیر بگذارد و فکر کردن درباره مسائل یا درک موقعیت ها از دیدگاه های مختلف را دشوار کند.
مصرف طولانی مدت می‌تواند توانایی تجربه لذت را کاهش دهد و باعث شود افراد علاقه خود را به فعالیت ها از دست بدهند.


مسکن و آرام بخش‌ها را مصرف کنیم یا نه ؟


در یک تحقیق در انگلستان مشخص شد که افراد پس از عبور از آستانه دوز بالا، هیچ یک به دوز پایین بازنگشتند.
بنابراین محقق ارشد این مطالعه می‌گوید:«من طرفدار این نیستم که مردم به طور کلی از مواد آرام بخش اجتناب کنند، اما وقتی دوزهای متوسط با شکست مواجه شوند، بعید است که دوزهای بالا در درازمدت موثر باشند. بنابراین باید دوز مصرف این مسکن‌ها کنترل شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha