سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بیشترین‌ تماس‌های برقرار شده با خط ۱۲۳ گفت: در سه استان تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان مرکز مرکز ساماندهی کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی مرکز ساماندهی کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد مخدر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«محمدرضا حیدرهایی» سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره تماس‌های برقرار شده با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۶ هزار و ۳۴ تماس با خط اورژانس ۱۲۳ گرفته شده است. همچنین ۵۴ هزار مداخله در شرایط بحران توسط تیم مداخله در بحران صورت گرفته و فرد در معرض خدمت به مرکز منتقل شده و خدمات دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در چه زمینه‌ای بوده است؟ ادامه داد: بیشترین تماس‌هایی که با خط ۱۲۳ گرفته می‌شود، مواردی مربوط به کودک‌آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره خودکشی گفت: در سال جاری با افزایش آمار خودکشی مواجه نبوده‌ایم، اما وقتی شخصی تهدید به خودکشی می‌کند مردم باید بدانند که این فرد نیازمند یک اورژانس روانپزشکی است و از مردم خواهش می‌کنم اگر کسی در اطرافیان آن‌ها تهدید به خودکشی کرد حتما موارد را با همکاران من در خط ۱۲۳ مطرح کنند و بسیار موضوع را جدی بگیرند و صرفا این مسئله را یک خودنمایی و جلب توجه اطرافیان ندانند. هر نوع تهدید خودکشی را جدی گرفته و از خدمات همکاران من در اورژانس ۱۲۳ استفاده کنند.

حیدرهایی درباره آموزش به پرسنل اورژانس اجتماعی با اشاره به بروز آسیب‌های نوپدید گفت: بخش عمده‌ای از آگاهی‌رسانی به مردم درخصوص آسیب‌های نوپدید توسط معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی انجام می‌شود. یکی از آسیب‌های نوپدید آسیب‌های ناشی از فضای مجازی است که با گسترش فضای مجازی شاهد آن هستیم و درخصوص پیشگیری از این آسیب‌ها اقداماتی از سوی معاونت پیشگیری درحال انجام است.

وی ادامه داد: ما در اورژانس اجتماعی نیز اطلاعات پرسنل را با توجه به پدیده‌های روز ارتقا می‌دهیم و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه می‌شود. مسئولان اورژانس اجتماعی در استان‌ها موظف هستند، سه یا ۴ دوره آموزش را در سال برای پرسنل برگزار کنند ما نیز در سازمان بهزیستی این آموزش‌ها را به طور مداوم رصد می‌کنیم.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش خانه‌های امن تصریح کرد: گسترش خدمات اورژانس اجتماعی در سطوح مختلف هم در برنامه هفتم توسعه و هم در برنامه‌های سالانه ما دیده شده است. هر جا از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردمی استفاده کردیم موفق بوده‌ایم. رویکرد ما در سازمان بهزیستی برون‌سپاری خدمات غیرحاکمیتی است. در چند هفته گذشته یک خانه امن در استان سمنان افتتاح شد و لازم است که در سایر استان‌هایی که فاقد خانه امن هستند این اتفاق صورت بگیرد.

به گفته حیدرهایی تا پایان سال یک خانه امن دیگر را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد. در سال آینده نیز استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی در مراکز امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

وی درباره کودکان دارای اعتیاد گفت: در سه استان تهران، سیستان و بلوچستان و مازندران مرکز ساماندهی کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد را داریم. موضوع کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد یک موضوعی است که چند دستگاه باید به آن رسیدگی کنند و سم‌زدایی این کودکان در حیطه اختیارات وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بعد از شناسایی این کودک باید بلافاصله او را به وزارت بهداشت سپرده و دو الی سه هفته این کودک سم‌زدایی شده و پس از آن دوباره به سازمان بهزیستی ارجاع می‌شود.

او افزود: اگر کودکی بدسرپرست یا بی‌سرپرست باشد در مراکز ما خدمات دریافت می‌کند اما چنانچه دارای خانواده باشد در جلسات مشاوره اطلاعات لازم به خانواده ارائه می‌شود و کودک به خانواده تحویل داده می‌شود. تعداد این کودکان در مراکز ما زیاد نیست و افرادی که در حال حاضر در مراکز ما خدمات می‌گیرند کمتر از ۱۰۰ نفر است، اما نوع خدماتی که به این کودکان ارائه می‌شود خدمات ویژه‌ای است. از همین‌رو ما تصمیم گرفتیم در استان‌هایی که کودکان شناسایی شده در این حوزه بیشتر بود مراکز را افتتاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha