یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 347492

پلک ها از چشمان شما محافظت می کند. آنها از ورود اجسام خارجی مانند گرد و غبار و شن جلوگیری می کنند. عمل پلک زدن نیز چشمان شما را مرطوب نگه می دارد.

انواع اختلالات پلک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، اختلالات پلک می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پلک شود:

  • افتادگی
  • تند پلک زدن
  • التهاب
  • فلج شدن
  • رشدها

اختلالات التهابی پلک

التهاب پلک (بلفاریت)

چربی و باکتری ها لبه پلک را در نزدیکی قاعده مژه می پوشانند که می تواند باعث موارد زیر شود:

  • خارش
  • نیش زدن
  • سوزش
  • پوسته پوسته شدن
  • سرخی

بلفاریت اغلب می تواند منجر به گل مژه یا شالازیون شود. می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم، تمیز کردن پلک‌ها با یک دستمال مرطوب و شامپو بچه و استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک، بلفاریت را درمان کنید.

گل مژه

گل مژه یا هوردئولوم یک برآمدگی قرمز و حساس است که در لبه پلک ظاهر می شود. عفونت باکتریایی غده چربی، فولیکول مو یا غده عرق باعث آن می شود. گل مژه ها معمولا بدون درمان با گذشت زمان از بین می روند. استفاده از کمپرس گرم و مرطوب چند بار در روز می تواند به بهبود سریعتر آن کمک کند. اگر گل مژه دارید که طی یک تا دو هفته از بین نمی‌رود، ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشید.

برآمدگی پلک

شالازیون توده‌ای روی پلک است که به دلیل انسداد و التهاب غده‌ی چربی ایجاد می‌شود. برخی از شالازیون ها بدون درمان بهبود می یابند، اما استفاده از کمپرس گرم باعث تسریع روند بهبودی می شود. ممکن است لازم باشد برای آن دارو مصرف کنید یا برای برداشتن آن جراحی انجام دهید. اگر شالازیون دوباره در همان محل رشد کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

میبومیانیت

میبومیانیت یا بلفاریت خلفی زمانی اتفاق می‌افتد که غدد چربی چشم شما در پایه مژه‌ها مسدود می‌شوند. پلک ضخیم می شود و ممکن است پوسته پوسته شود. درمان میبومیانیت مانند بلفاریت است.

انسداد مجرای اشکی

سوراخ ریز گوشه داخلی هر چشم به مجرای اشکی منتهی می شود که اشک را از چشم شما به بینی شما می ریزد. هنگامی که مجرا مسدود می شود، ممکن است ملتهب یا عفونی شود. این ناحیه متورم خواهد شد و ممکن است چرک ترشح کند. علائم رایج عبارتند از:

  • تحریک
  • خارش
  • زخم شدن
  • تیر کشیدن
  • سوزش

بسیاری از انسدادها خود به خود برطرف می شوند. کمپرس گرم روند بهبودی را سرعت می بخشد. همچنین ممکن است ناحیه مورد نظر برای کمک به رفع انسداد ماساژ داده شود. برای درمان عفونت می توانید آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی مصرف کنید. اگر درمان های دیگر موثر واقع نشدند، جراحی ممکن است به عنوان آخرین راه چاره باشد.

اختلالات پلک همراه با ضایعات

کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک وضعیتی است که باعث ایجاد ضایعات چربی و رنگدانه‌ای می‌شود که به نظر می‌رسد به پوست چسبیده‌اند. آنها می توانند در هر نقطه از پوست از جمله پلک ها ایجاد شوند. آنها در افراد مسن شایع هستند و پزشک می تواند آنها را با جراحی بردارد.

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک به صورت لکه ای از پوست ظاهر می شود که عبارتند از:

  • مسطح
  • سفید
  • پوسته پوسته شدن
  • فلس دار

می تواند پیش ساز سرطان باشد.

هیدروسیستوما

هیدروسیستوم یک کیست شفاف است که در نزدیکی لبه پلک شما ظاهر می شود. علت معمول انسداد غدد عرق است. اگر با بینایی تداخل داشته باشد یا درد ایجاد کند، پزشک می تواند آن را با جراحی بردارد.

مولوسکوم عفونی

این وضعیت باعث ایجاد گره های کوچک و مومی شکل می شود. این به دلیل عفونت ویروسی است. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رخ می دهد. گره ها اگر در نزدیکی مژه ایجاد شوند می توانند باعث التهاب فولیکول های مو شوند. پزشک شما می‌تواند آنها را با انجام جراحی یا فریز کردن آنها از بین ببرد، اما اغلب بدون درمان با فروکش عفونت ویروسی برطرف می‌شوند.

خال

خال ها ضایعات کوچکی هستند که افراد با آن متولد می شوند.خال ها می توانند صاف یا برجسته باشند. آنها معمولاً پیش سرطانی نیستند. اگر ظاهر یا اندازه تغییر کند و رنگ یا شکل نامنظم پیدا کند، پزشک باید آن را از نظر ملانوما ارزیابی کند.

زانتلاسما

زانتلاسما لکه نرم و زرد رنگی است که می تواند در زیر چین پایین پلک ظاهر شود. عوامل ژنتیکی یا کلسترول بالا می تواند باعث بروز آن شود. پزشک شما می تواند آن را با جراحی یا با استفاده از لیزر دی اکسید کربن حذف کند.

اختلالات حرکتی پلک

بلفارواسپاسم

بلفارواسپاسم یک اسپاسم غیر طبیعی و غیرارادی عضله پلک است. می تواند به صورت چشمک زدن مکرر ظاهر شود. این با پلک زدن معمولی متفاوت است و روی بقیه عضلات صورت شما تاثیر نمی گذارد. این مشکل می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص در زمان کم خوابی یا استرس.

انواع بلفارواسپاسم عبارتند از:

  • بلفارواسپاسم تدریجی خوش خیم (BEB)

BEB در هر دو طرف صورت رخ می دهد. این نوعی دیستونی است. اختلالی که باعث انقباضات غیرارادی عضلانی به دلیل عملکرد نادرست می شود. BEB به آرامی رشد می کند و برخی از افراد در باز نگه داشتن چشم های خود مشکل دارند یا به نور حساس هستند. علائم معمولاً در طول روز بروز می کنند و در طول خواب از بین می روند.

با بدتر شدن وضعیت، اسپاسم‌ها مکرر و شدیدتر می‌شوند و اغلب مجبور می شوید چشم ها را برای دوره‌هایی ببندید. این می تواند باعث شود افراد مبتلا به BEB شدید از نظر عملکردی نابینا شوند، اگرچه آنها هیچ مشکلی با چشمان خود ندارند. BEB در مردان و زنان رخ می دهد، اما بیشتر در زنان مسن رخ می دهد.

گاهی اوقات جراحی می تواند اسپاسم عضلانی را متوقف کند، اما این باعث آسیب دائمی به پلک می شود. برخی از داروها از جمله تزریق سم بوتولینوم برای شل کردن یا فلج کردن عضلاتی که دچار اسپاسم می شوند، موثر هستند.

  • بلفارواسپاسم نیمه صورت

این شکل از بلفارواسپاسم تنها در یک طرف صورت رخ می‌دهد و معمولاً تحریک اعصاب صورت علت آن است. گاهی اوقات، تومورها می توانند باعث بلفارواسپاسم شوند. اگر اسپاسم صورت در یک طرف صورت خود دارید، باید MRI مغز انجام دهید.

بلفاروپتوز

بلفاروپتوز یا پتوز زمانی رخ می دهد که پلک فوقانی افتادگی داشته باشد. اگر پلک به اندازه کافی پایین بیفتد، می تواند مردمک شما را مسدود کند و باعث کوری نسبی شود. پتوز علل مختلفی دارد، از جمله:

  • پتوز مادرزادی

مشکلات رشدی بالابر، ماهیچه ای که پلک بالایی را بالا می برد، می تواند باعث پتوز مادرزادی شود. نوزادی می تواند با این نوع پتوز متولد شود. این بیماری معمولاً یک چشم را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر افتادگی پلک به اندازه ای پایین باشد که میدان دید را مخفی کند، پزشک کودک شما باید برای اصلاح پتوز و پاکسازی دید او عمل جراحی انجام دهد. در غیر این صورت، کودک شما ممکن است دچار تنبلی چشم یا از دست دادن دائمی بینایی شود.

  • پتوز آپونورتیک

پتوز غیر مادرزادی معمولاً نتیجه افزایش سن است. اثرات طولانی مدت نیروی جاذبه یا باز شدن مکرر پلک ها، مثلا هنگام تعویض لنزهای تماسی، بافت های همبند چشم را که به بالابر متصل می شوند کشیده می شود. هر دو پلک معمولا تحت تأثیر قرار می گیرند، اگرچه یکی از آنها اغلب پایین تر از دیگری افتاده است. درمان این بیماری شامل جراحی است.

  • میاستنی گراویس

پتوز می تواند یکی از علائم اولیه میاستنی گراویس باشد که یک بیماری نادر است که باعث ضعف پیشرونده عضلانی در صورت و سایر نقاط بدن می شود. برای این وضعیت باید فورا به دنبال توجه باشید.

بیشتر بدانید: دانستنی‌هایی درباره افتادگی پلک چشم

سایر علل پتوز

سایر شرایط پزشکی که بر اعصاب یا ماهیچه ها تأثیر می گذارد می تواند باعث پتوز شود، از جمله:

  • بیماری های عضلانی مادرزادی
  • سکته مغزی
  • تومور مغزی
  • آنوریسم مغزی
  • آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترل نشده
  • عفونت پلک
  • ضربه به پلک

کلوبوما

در بیماری کولوبوما قطعه ای از بافت چشم از بین رفته است. این بیماری در هنگام تولد ظاهر می شود و می تواند یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد. این نتیجه رشد نامناسب چشم در دوران بارداری است. در حالی که چشم در حال شکل گیری است، شکافی به نام شکاف مشیمیه در پایین ساقه ها ظاهر می شود که در نهایت در چشم ها ایجاد می شود. این شکاف ها معمولا تا هفته هفتم بارداری بسته می شوند، اما اگر شکاف بسته نشود، منجر به کولوبوما می شود. کلوبوم هایی که در بدو تولد قابل مشاهده هستند می توانند نشانه یک سندرم تشخیص داده نشده باشند. در صورت بروز این مشکل، پزشک کودک شما باید یک آزمایش کامل انجام دهد. پزشکان اغلب می توانند کولوبوما را با جراحی اصلاح کنند.

درماتوکالازیس

این وضعیت زمانی رخ می دهد که پوست یا بافت چربی پلک بیش از حد روی لبه چشم آویزان می شود و دید را مسدود می کند. پزشک شما می تواند آن را با جراحی بردارد.

اکتروپیون

اکتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از پلک‌ها، معمولاً پلک پایین، به سمت بیرون می‌چرخد. این پلک داخلی را آشکار می کند و می تواند باعث تحریک، خشکی و قرمزی شود. قطره های چشمی می توانند به مرطوب نگه داشتن چشم کمک کنند و پماد استروئیدی نیز ممکن است کمک کند. بستن چشم ها هنگام خواب نیز می تواند یک اقدام پیشگیرانه باشد. برای اصلاح این وضعیت معمولاً جراحی لازم است.

انتروپیون

انتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از پلک‌ها، معمولاً پلک پایین، به سمت داخل می‌چرخد. این امر باعث مالش مژه ها به قرنیه و بافت های نرم اطراف آن می شود و باعث تحریک آن ها و ایجاد قرمزی و ترشح مخاط می شود. پزشک شما می تواند آن را با قطره های چشمی و کرم استروئیدی درمان کند تا زمانی که بتواند برای اصلاح آن جراحی انجام دهد. انتروپیون بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

فلج صورت

فلج هایی که صورت را درگیر می کند، مانند فلج بلز، می تواند پلک را تحت تاثیر قرار دهد. این منجر به ناتوانی در بستن پلک فوقانی یا از دست دادن کشش ماهیچه ای در پلک پایین می شود. محافظت از چشم ها با استفاده از قطره های چشمی و بستن چشم ها می تواند به پیشگیری از بیماری هایی مانند خراش یا زخم قرنیه کمک کند.

تریشیازیس

تریشیازیس زمانی اتفاق می‌افتد که مژه‌های شما نادرست رشد می‌کنند و به قرنیه مالیده می‌شوند. مشکلات زیر را به وجود می آورد:

  • درد
  • تحریک
  • سرخی
  • تولید اشک

برداشتن مژه ها مشکل را برطرف می کند. اگر مژه ها به طور نادرست رشد کنند، پزشک می تواند آنها را با جراحی بردارد. آنها همچنین می توانند با استفاده از الکترولیز یا کرایوتراپی فولیکول مو را برای همیشه حذف کنند.

بیشتر بدانید: علت افتادگی پلک چشم چیست و چطور درمان می‌شود؟

انواع سرطانی که می توانند روی پلک ایجاد شوند

کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال شایع ترین نوع سرطانی است که روی پلک ایجاد می شود. معمولاً در پلک پایین یا نزدیک چین داخلی چشم به صورت برجستگی گلوله مانند سفت و مرواریدی ظاهر می شود. اگر کارسینوم در لبه پلک ظاهر شود، ممکن است مژه ها در اطراف تومور از بین رفته باشند.

کارسینوم سلول بازال معمولاً متاستاز نمی دهد، اما می تواند به سایر مناطق نزدیک تومور اصلی گسترش یابد. اگر خیلی بزرگ شوند، می توانند بینایی یا حرکت چشم را مختل کنند.

اگر تومور کوچک باشد، پزشک می تواند آن را با بازسازی محدود خارج کند. اگر بزرگ باشد، به جراحی و بازسازی پیچیده بافت چشم اطراف نیاز خواهید داشت. هنگامی که جراحی امکان پذیر نیست، پرتودرمانی گزینه دیگری است. با این حال، میزان عوارض بیشتری مانند کاهش بینایی دارد و احتمال بازگشت سرطان نیز بیشتر است.

سرطان سلولی فلسی

کارسینوم سلول سنگفرشی نسبت به کارسینوم سلول بازال با شدت بیشتری گسترش می یابد. ضایعات معمولاً در پلک فوقانی ایجاد می شوند و اغلب به صورت کراتوز اکتینیک شروع می شوند. ضایعه ممکن است:

  • پرز دار
  • زبر و پولک دار
  • سرخ و ورم کرده
  • خراش و زخم

درمان مشابه کارسینوم سلول بازال است، اما اغلب برای درمان آن جراحی تهاجمی‌تر لازم است.

کارسینوم سباسه

کارسینوم سباسه در افراد مسن رخ می دهد. این می تواند شبیه شالازیون یا بلفاریت باشد و می تواند به طور تهاجمی به سایر اندام های بدن متاستاز دهد. تومورهای بزرگ ممکن است برای برداشتن تمام بافت سرطانی نیاز به برداشتن چشم داشته باشند.

ملانوما

ملانوما شکل نادری از تومور پلک است. این تومورها رنگدانه دارند و حتی اگر کوچک باشند، احتمال متاستاز بسیار زیاد است. درمان شامل جراحی تهاجمی و به طور بالقوه تابش است.

بیشتر بدانید: علت و درمان پلک زدن زیاد چشم

جلوگیری از اختلالات پلک

برای جلوگیری از ایجاد اختلالات پلک، نکات زیر را رعایت کنید:

  • پلک های خود را به طور مرتب با آب گرم و شامپو بچه بشویید تا از عفونت و التهاب جلوگیری کنید.
  • از دست زدن یا مالیدن چشم های خود با دست خودداری کنید.
  • دست های خود را مرتب بشویید.
  • بلفاریت با شوره سر که توسط باکتری ها ایجاد می شود، مرتبط است. برای کنترل باکتری ها از شامپوهای ضد شوره یا دارویی استفاده کنید، اما قبل از استفاده از هر یک از این شامپوها با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها دچار قرمزی یا تورم چشم شدید، از آنها اجتناب کنید. وقتی تعداد گرده ها زیاد است در خانه بمانید.
  • اگر لوازم آرایش معمولی باعث تحریک می شود از لوازم آرایش ضد حساسیت استفاده کنید.
  • از کلاه های لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید که مانع از اشعه ماوراء بنفش می شود تا احتمال ابتلا به آب مروارید و سرطان چشم را کاهش دهد.

چشم انداز افراد مبتلا به اختلالات پلک چیست؟

برخی از اختلالات پلک با گذشت زمان یا پس از برطرف شدن عفونت از بین می‌روند، اما بسیاری از آنها در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به اختلالات مزمن جدی شوند. این اختلالات شامل خشکی چشم، آستیگماتیسم یا حتی از دست دادن بینایی است. اگر مشکلی در پلک خود دارید به چشم پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha