دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد در شرایط اقتصادی قرار گرفته باشید که دیگر تامین مایحتاج روزانه نظیر خوراک و پوشاک و هزینه‌های رفت و آمد از لیست نیازهایتان خارج شود.

تراژدی کهنه فروش کلیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، اگر پدر یا مادر خانواده و صاحب فرزند یا فرزندانی هم باشید تامین مایحتاج فرزندان، ناتوانی در تامین نیازهای اولیه‌شان مثل همان خوراک که نمی‌شود آن را از برنامه روزانه حذف کرد، به کلی همه راه‌های ذهنتان را مسدود کرده باشد. شاید بگویید اگر خود به بیماری مبتلا شوید می‌توانید پیگیر درمان نبوده و منتظر عواقب مبهمش باشید اما اگر عضوی از خانواده‌ای که شما سرپرست آن هستید، به دارو و درمان نیاز پیدا کند، آن وقت است که باز به درجات بالایی از بی‌چارگی می‌رسید.

ناتوانی در پرداخت اجاره بهای مسکن و اقساط وام و قرض‌هایی که روی هم تلنبار می‌شوند و فشار عصبی که در این راستا به شما وارد می‌شود، هیچ راهی برایتان باقی نمی‌گذارد که به فکر فروش اعضای بدن خود بیفتید .و دم دست‌ترین و باسابقه‌ترین به لحاظ فروش توسط مردم ایران ؛ کلیه... آنچه به نظر می‌رسد این روزها هم متقاضی بیشتری برای فروش پیدا کرده و آدم‌های بیشتری هستند که می‌خواهند این عضو بدنشان را بدهند تا دمی (به اندازه عدد و رقمی که آن را می‌فروشند) بیاسایند.

البته مسئولین می‌گویند که قیمت کلیه بالا رفته و دلیلش را این می‌دانند که فروشنده آن را برای حل مشکلات زندگی‌اش می‌فروشد. مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان به وضعیت اقتصادی خانواده‌های فروشنده و مشکلاتشان اشاره کرده و تخمین زده که در حال حاضر، هر فردی بخواهد کلیه‌ای بخرد باید 200 تا 250 میلیون تومان هزینه کند.

او به یک نکته دیگر هم اشاره کرده و اینکه «بسیاری از بیماران توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند.» اینجاست که تراژدی فروش کلیه وجهی دو سویه به خود می‌گیرد؛ او که می‌فروشد از فرط استیصال و نیازمندی و درماندگی فروخته و او که می‌خواهد بخرد توان مالی خرید ندارد و باید منتظر مرگ باشد.

توزیع 100 کیلو گوشت قرمز میان بیماران کلیوی!

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی استان، گفته: 2 هزار و 490 بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که یک‌هزار و 110 نفر از این تعداد اهوازی‌اند. البته این آمار مربوط به پرونده‌های تشکیل شده در انجمن هستند و ممکن است تعداد زیادی از بیماران برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده‌اند.

غلامرضا لاری‌زاده به هفته حمایت از بیماران کلیوی از 23 تا 30 آبان‌ماه اشاره کرده و البته بدون هیچ ارتباطی، این هفته را تبریک گفته و در ادامه اظهارات خود با اشاره به مشکل بیماران بیماران دیالیزی برای پیوند کلیه گفته: متأسفانه هنوز پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی زیاد جا نیفتاده است که امیدواریم فرهنگ اهدای عضو بیشتر ترویج داده شود و خانواده‌ها متوجه شوند که فرد مرگ مغزی به زندگی برنمی‌گردد، اما می‌تواند زندگی را به دیگران ببخشد.

او در خصوص پیوند کلیه از فرد زنده نیز بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بسیاری از افراد کلیه خود را برای حل مشکلات زندگی‌شان می‌فروشند و قیمت کلیه افزایش یافته است بنابراین هر فردی بخواهد کلیه‌ای بخرد باید 200 تا 250 میلیون تومان هزینه کند و بسیاری از بیماران توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با انتقاد از وضعیت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارائه آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها، تصریح کرده: متأسفانه مدتی است که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها را به انجمن ارائه نمی‌دهند که چنین کاری هیچ توجیهی ندارد. انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران و پرسنل انجمن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

لاری‌زاده گفته: انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجمن خیریه است که انتظار می‌رود خیرین به انجمن کمک کنند، اما از شیوع کرونا تاکنون کمک‌های افراد خیر به انجمن تقریبا صفر شده است و این شرایط انجمن را در مضیقه قرار داده است. او با اشاره به وجود 9 شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در خوزستان عنوان کرده: امسال میزان کمک‌های نقدی به بیماران 84 میلیون و 750 هزار تومان بوده است.

198 بسته معیشتی به ارزش 127 میلیون و 570 هزار تومان و حدود 100 کیلو گوشت قرمز به ارزش 198 میلیون تومان بین این افراد توزیع شده است! اما سال‌هاست که مردم ایران برای تامین مایحتاج خود علاوه بر کلیه به فروش سایر اندام‌های بدنشان هم رجوع کرده‌اند.

سال 92، قیمت برخی از اعضای بدن از زبان یک دلال فروش اعضا در گزارشی که رسانه‌های داخلی تهیه کرده بودند اینگونه بود: «کلیه بین 25میلیون تا 70میلیون‌تومان، قلب 70تا 200میلیون‌تومان، ریه 12 تا 50میلیون‌تومان، کبد 30میلیون‌تومان و لوزالمعده یا همان پانکراس 45میلیون‌تومان.» اگر سرانگشتی حساب کنیم حداقل یک بدن سالم 500میلیونی می‌ارزد ولی جالب‌تر این است که یک دلال قیمت آن را تعیین می‌کند و البته همان‌طور که گفته شد این مربوط به سال 92 است و با تورم افسارگسیخته امروز اگر محاسبه کنید قیمت‌ها سر به فلک می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha