چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

علم هر روز در حال پیشرفت و رو کردن فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند خطر بیماری و مرگ را در انسان‌ها کاهش دهد. محققان سیستمی را به وسیله هوش مصنوعی ساخته‌اند که با استفاده از یک اسکن پرتوی ایکس خطر سکته یا حمله قلبی در 10سال آینده بیمار را پیش‌بینی می کند.

پیش بینی سکته های نیامده!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اهمیت ساخت این سیستم وقتی بیشتر می‌شود که بدانید سکته و بیماری‌های قلبی جزو شایع‌ترین علل مرگ در ایران و جهان است و با پیش‌بینی این خطر می‌توان این آمار را کم کرد. در این مطلب درباره این سیستم بیشتر خواهید خواند.

سازوکار تشخیص‌دهنده


دکتر جیکوب وایس محقق ارشد سیستم جدید تشخیص‌دهنده درباره فناوری آن می‌گوید: «ما نشان دادیم که یک اسکن پرتوی ایکس از سینه می‌تواند چیزی فراتر از یک اسکن معمولی باشد. ما با این رویکرد می‌توانیم نوعی ارزیابی کمّی داشته باشیم تا اطلاعات تشخیصی و پیش‌بینی خود از آینده را در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهیم.» این فناوری به بیماران کمک می‌کند تا درمان‌های لازم را شروع کنند. بیماران قلبی معمولاً می‌توانند با مصرف برخی داروها، سطح کلسترول خون خود را پایین بیاورند و تا 25 درصد از بروز سکته یا حملات قلبی جلوگیری کنند.


قابلیت پیش‌بینی با یک اسکن


سیستم پیش‌بینی‌ ساخته شده توسط دکتر وایس و همکارانش تنها با مجموعه‌ای از اسکن‌های پرتوی ایکس تحلیل می‌کند. این مدل با نام CXR-CVD می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی را پیش‌بینی کند. محققان این الگوریتم را با حدود 150 هزار اسکن پرتوی ایکس از سینه آموزش دادند و آن را روی حدود 11 هزار نفر آزمایش کردند.

نتیجه این بود که رابطه نزدیکی میان پیش‌بینی هوش مصنوعی از آینده داوطلبان و بروز مشکلات قلبی عروقی در طول سالیان بعدی وجود داشت. دکتر وایس می‌گوید: «مدت‌هاست فهمیده‌ایم که پرتوی ایکس اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به روش‌های تشخیصی سنتی به دست می‌آورد، اما از این اطلاعات استفاده نکرده بودیم چون روش مناسب و قابل‌اطمینانی برای انجام این کار نداشتیم.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی حالا این مسئله را محقق کرده‌ است.» یافته‌های مقدماتی این پژوهش در اجلاس سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه شده است. این نتایج هنوز در یک مجله علمی به چاپ و تأیید نرسیده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha