تمیز کردن اتاق شما می‌تواند کاری طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما احتمالاً فرآیندی سریع‌تر و آسان‌تر از آنچه تصور می‌کنید است! موسیقی پخش کنید، فهرست بنویسید، به خودتان جایزه بدهید و آن را به یک بازی تبدیل کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید. ابتدا کارهای بزرگ را انجام دهید و سپس با گردگیری، پاک کردن و جاروبرقی تمام سطوح اتاق خود را تمیز کنید. قبل از اینکه متوجه شوید، اتاق شما تمیز و درخشان خواهد بود.

هنگام تمیز کردن اتاقها به ا ین نکات توجه ویژه داشته باشید

رسیدگی به وظایف اصلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویکی هو، وظایف اصلی که باید در زمان تمیز کردن اتاق به آنها توجه کافی داشته باشید:

همه چیز را از روی تخت خود بردارید

مرتب کردن تختتان به تمیزتر نشان دادن اتاق شما کمک می کند و به شما احساس موفقیت می دهد تا نظافت خود را شروع کنید. هر چیزی را از روی تخت خود برداشته و به یک بخش از اتاق خود منتقل کنید. ملحفه‌ها و پتوهایتان را بالا بکشید، آن‌ها را داخل آن بچینید، روتختی‌تان را صاف کنید و بالش‌هایتان را بالای تختتان قرار دهید.

  • اگر به تازگی ملحفه های خود را عوض نکرده اید، آنها را در سبد لباسشویی قرار دهید و ملحفه های جدید را روی تخت خود قرار دهید. این کار به تخت شما کمک می کند تا احساس تازگی و بوی خوش تری داشته باشد.

تمام لباس هایی که روی زمین شما هستند را مرتب کنید

هر تکه لباس را بردارید و تصمیم بگیرید که کثیف است یا نه. اگر شک دارید طوری رفتار کنید که انگار کثیف است!

اگر وسیله تمیز است، آن را تا کنید و در کمد خود قرار دهید یا در کمد لباس خود آویزان کنید. اگر مورد کثیف است، آن را در سبد لباسشویی قرار دهید.همیشه بهتر است یک وسیله تمیز را دو بار بشویید تا یک وسیله کثیف را بپوشید. با اقلام روی زمین به عنوان وسایل کثیف رفتار کنید مگر اینکه از تمیز بودن آنها مطمئن باشید.

  • تا زمانی که نظافت اتاق خود را به پایان نرسانید، لباس نشویید، زیرا هرگز نمی دانید که در کجا ممکن است جوراب کثیف دیگری پیدا کنید که نیاز به شستشو دارد!


هر ظرف کثیفی را به آشپزخانه ببرید

این به جلوگیری از تشکیل بوی بد و تجمع مورچه ها و سایر آفات در اتاق شما کمک می کند. تمام فنجان ها، بشقاب ها، کارد و چنگال ها و لیوان ها را به آشپزخانه برگردانید. همچنین، بسته‌های بیرون‌بر که هنوز در اتاق شما هستند را دور بیندازید.

  • زیر تخت، روی کمد و میز و کشوهای کنار تختتان را برای ظروف کثیف و بسته های پستی چک کنید.


هر چیزی را که دیگر نمی خواهید بیرون بیاندازید

این یک راه عالی برای پاک کردن فضای اتاق شما و خلاص شدن از شر درهم و برهمی است. تمام اشیاء روی سطوح اتاق و کف خود را مرتب کنید و تصمیم بگیرید که آیا چیزی باید دور ریخته شود.به دنبال بسته بندی غذا، هسته سیب، تکه های کاغذ، اقلام شکسته و چیزهایی باشید که دیگر استفاده نمی کنید.

  • هر اقلام با کیفیتی را که دیگر نمی خواهید به یک فروشگاه خیریه دست دوم اهدا کنید.
  • کاغذ و مقوا را در یک کیسه جداگانه برای بازیافت قرار دهید.

سازماندهی اقلام موجود در اتاق


اشیا را در مکان های واقعی خود قرار دهید

ابتدا هر چیزی را که روی زمین است کنار بگذارید. به این ترتیب، می‌توانید در اتاق خود حرکت کنید، بدون اینکه روی چیزی زمین بخورید. از چیزهای بزرگتر مانند کتاب و بالش شروع کنید، سپس به چیزهای کوچکتر مانند مداد و سایر لوازم التحریر بروید. مکانی برای همه وسایل روی کمد، میز، زمین و میز کنار تخت خود پیدا کنید.

  • سعی کنید با وسایلی که کنار می گذارید حواس پرت نشوید، زیرا این کار باعث می شود روند تمیز کردن شما طولانی تر شود.

اقلام مشابهی که مکانی ندارند را در جعبه نگهداری کنید

این یک راه ساده برای سازماندهی اتاق شما و آسانتر یافتن وسایل است. تمام لوازم التحریر خود را در یک جعبه خاص و مشخص قرار دهید، برای مثال عکس های خود را در یک جعبه، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم کاردستی را در جعبه دیگری قرار دهید . اطمینان حاصل کنید که جعبه ها را برچسب بزنید و آنها را در مکانی در دسترس نگهداری کنید تا به راحتی پیدا کرده و به آنها دسترسی داشته باشید.

  • جعبه ها را روی قفسه ها، زیر تخت، در کمد لباس یا روی میز خود قرار دهید.
  • قبل از اینکه وسایل خود را مرتب کنید، برای خرید جعبه عجله نکنید. در غیر این صورت، پس از اتمام سازماندهی همه چیز، با خطر به هم ریختگی بیشتر مواجه می شوید.

چند مورد خاص را نمایش دهید

این یک راه عالی برای شخصی سازی اتاق شما است. اگر در حین تمیز کردن یک زیور آلات زیبا یا اسباب‌بازی جالب پیدا کردید، قرار دادن آن را روی میز، کمد یا میز کنار تخت خود به عنوان یک ویژگی در نظر بگیرید. سعی کنید فقط چند مورد را روی هر سطح قرار دهید تا فضا به هم ریخته به نظر نرسد.

  • استفاده از فضای خود به عنوان فضای نمایش به شما کمک می‌کند اتاق را مرتب‌تر نگه دارید، زیرا اشیایی که به آنها تعلق ندارند ظاهری نامرتب دارند و شما تشویق می‌شوید که آنها را کنار بگذارید. علاوه بر این، زمانی که سطوح به هم ریختگی کمتری روی خود داشته باشند، تمیز کردن و گردگیری آسان‌تر می‌شوند.

هر کتاب، لباس یا اسباب‌بازی را که دیگر نمی‌خواهید، اهدا کنید

این یک راه عالی برای خلوت کردن اتاق شما است و به شما فضای بیشتری برای وسایلی که برایتان ارزشمند هستند می دهد.

به هر شی نگاه کنید و در نظر بگیرید که آیا در سال گذشته از آن استفاده کرده اید یا خیر. اگر اخیراً از آن استفاده نکرده اید و ارزش احساسی ندارد، به فکر هدیه دادن آن به یک مغازه خیریه دست دوم باشید.

تمیز کردن سطوح


تمام سطوح اتاق خود را گردگیری کنید

از گردگیر استفاده کنید تا گرد و غبار را از روی میز، کمد، قفسه کتاب، پرده های باریک، پنکه ها، وسایل روشنایی، لامپ ها و هر سطح دیگری که ممکن است در اتاق خود داشته باشید پاک کنید. همیشه از ارتفاع شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید تا گرد و غبار و کثیفی را روی سطوحی که قبلاً تمیز کرده اید نریزید. قبل از جارو کشیدن یا جارو کردن، گرد و غبار را گردگیری کنید، زیرا گرد و غبار اغلب جابجا می شود و سپس روی زمین شما می نشیند.

  • اگر گردگیر ندارید، از یک پارچه میکروفیبر برای پاک کردن گرد و غبار استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که اشیاء روی میز، کمد و غیره خود را گردگیری کنید. قاب عکس ها، سوغاتی های سفر و غنائم زمانی که عاری از گرد و غبار باشند بسیار زیباتر به نظر می رسند.
  • قبل از گردگیری، مطمئن شوید که فن ها خاموش هستند.

سطوح را پاک کنید تا آثار، گرد و غبار و چسبندگی از بین برود

چسبندگی می تواند مورچه ها را جذب کند و به مبلمان شما آسیب برساند. کمی پاک کننده سطوح را روی سطوح اسپری کنید و با یک پارچه پاک کنید. پارچه های میکروفایبر گزینه ای عالی هستند، زیرا به راحتی انواع مختلفی از علائم را از بین می برند. حداقل هفته ای یک بار میز، کمد، میز کنار تخت، طاقچه پنجره، قرنیز، تزئینات و هر سطح دیگری را در اتاق خود پاک کنید.

  • دستمال‌های ضدعفونی‌کننده نیز به خوبی کار می‌کنند، زیرا به از بین بردن باکتری‌هایی که ممکن است روی سطوح اتاق شما رشد کرده باشند، کمک می‌کنند.

زمین را به خصوص زیر تخت و میز خود جارو بکشید

این نواحی اغلب در طول تمیز کردن فراموش می شوند. بنابراین مطمئن شوید که آنها را کاملاً جاروبرقی بکشید. در صورت لزوم مبلمان را جابه جا کنید تا بتوانید راحت تر زیر آن را جاروبرقی بکشید. جاروبرقی خود را روی تمام کف به جلو و عقب فشار دهید تا فرش تمیز و درخشان به نظر برسد.

  • اگر جاروبرقی به خوبی مک نمی‌کند، بررسی کنید که کیسه یا قوطی جاروبرقی پر است و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  • حداقل هفته ای یکبار کف خود را جاروبرقی بکشید. اگر در داخل کفش می پوشید، بیشتر جارو برقی بزنید.
  • اگر فرش شما بوی عجیبی دارد، قبل از جارو کشیدن، مقداری خوشبوکننده فرش یا جوش شیرین روی فرش بپاشید تا بوی مطبوعی به اتاقتان بدهد.

گرد و غبار کف ها را جارو و تمیز کنید

از جارو استفاده کنید تا تمام خاک و گرد و غبار را به 1 توده دراورید و سپس از یک گردگیر و برس برای جمع کردن آن استفاده کنید. پس از این کار، برس خود را در یک سطل آب صابون فرو ببرید و آن را روی زمین بکشید تا هرگونه رد و گرد و غبار از بین برود. برس فرش را هر چند دقیقه یکبار بشویید تا از پخش شدن کثیفی در اطراف زمین اطمینان حاصل کنید.

  • این کار باعث می‌شود که کف‌های شما حس و ظاهری زیبا و تمیز داشته باشند.
  • حداقل هفته ای یکبار کف های خود را جارو کنید و تمیز کنید.

کلیدهای چراغ و دستگیره درها را با اسپری ضدعفونی کننده پاک کنید

این نقاط از لمس‌ترین نقاط اتاق شما هستند. این بدان معنی است که با گذشت زمان آنها تعداد زیادی باکتری را جمع آوری می کنند. سوئیچ ها و دسته ها را با اسپری ضدعفونی کننده خانگی اسپری کنید و سپس از پارچه یا دستمال کاغذی برای پاک کردن آن استفاده کنید.

  • دسته ها و سوئیچ های خود را هفته ای یکبار ضد عفونی کنید تا تازه و تمیز بمانند.
  • درپوش های خروجی را نیز پاک کنید. از آنجایی که به‌طور مکرر لمس نمی‌شوند، به سرعت کلیدهای روشنایی کثیفی ایجاد نمی‌کنند، اما تمیز و روشن نگه داشتن آن‌ها می‌تواند به ظاهر کلی اتاق کمک کند.

برای پاک کردن آینه ها و پنجره ها از شیشه پاک کن استفاده کنید

به طور آزاد شیشه پاک کن را روی تمام آینه ها و پنجره های خود اسپری کنید و سپس از یک پارچه برای پاک کردن آنها استفاده کنید. مالش را تا جایی ادامه دهید که هیچ اثر یا رگه ای روی شیشه باقی نماند. این کار باعث می شود که پنجره ها و آینه های شما کاملا تمیز به نظر برسند

  • پنجره ها و آینه های خود را هر بار که علامت گذاری می شوند تمیز کنید تا کار تا حد امکان سریع و آسان شود.
  • پارچه های میکروفیبر برای تمیز کردن شیشه به خوبی کار می کنند.
  • فراموش نکنید که مسیرهای پنجره را نیز تمیز کنید. با جاروبرقی یا جاروبرقی دستی، زباله‌های شل را در مسیرها جاروبرقی بکشید. می توانید از یک مسواک قدیمی و مقداری محلول تمیزکننده همه منظوره برای پاک کردن گرد و غبار و گرد و غبار استفاده کنید.

حفظ انگیزه برای نظافت اتاق

برای حفظ روحیه خود موسیقی پخش کنید

قبل از شروع، یک آلبوم یا لیست پخش قرار دهید که به شما احساس انرژی می دهد. موسیقی با ضرب آهنگ سریع تر به شما کمک می کند تا برای پروژه تمیز کردن خود انگیزه ایجاد کنید. از موسیقی آهسته تر و دلخراش دوری کنید، زیرا باعث می شود احساس خستگی و بی حوصلگی کنید.

برای خود یک جایزه ایجاد کنید تا انگیزه ای برای انجام کار به شما بدهد

این انگیزه اضافی می تواند به شما کمک کند تا کار را سریعتر انجام دهید. تصمیم بگیرید که پس از اتمام نظافت چه کاری برای کاهش خستگی خود انجام خواهید داد. شاید با دوستان خود به وقت گذرانی بروید، با خانواده خود فیلم تماشا کنید، یک کاسه بزرگ بستنی بخورید یا کتاب مورد علاقه خود را بخوانید.

اگر به انگیزه بیشتری نیاز دارید، تمیز کردن اتاق خود را به یک بازی تبدیل کنید

اگر در ایجاد انگیزه برای تمیز کردن اتاق خود مشکل دارید، این روند را با انجام یک بازی جالب کنید. ببینید چند چیز را می توانید به مدت 10 دقیقه کنار بگذارید و سپس سعی کنید امتیاز بالای خود را شکست دهید. گزینه دیگر این است که یک تایمر تنظیم کنید و ببینید چقدر سریع می توانید اتاق خود را تمیز کنید.

چک لیستی از تمام وظایف مختلف ایجاد کنید تا نظافت خود را در مسیر درست نگه دارید

چک لیست ها راه بسیار خوبی برای ایجاد حس موفقیت و پیشرفت زمانی هستند که در حال تمیز کردن یک آشفتگی بزرگ هستید. تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید سازماندهی و تمیز کنید، و سپس آنها را از بالاترین اولویت به کمترین اولویت اولویت بندی کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید جزئیات را ارائه کنید تا چیزی فراموش نشود.

  • پس از انجام هر کار، آن را علامت بزنید تا بتوانید به راحتی کارهایی را که هنوز باید انجام دهید پیگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha