رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کرمانشاه با اشاره به کشندگی بالای آنفلوآنزای پرندگان، هشدار داد: مردم هرگونه مرگ و میر دسته جمعی پرندگان را سریعا به مراکز و پایگاه‌های بهداشت گزارش کرده و به لاشه پرندگان مرده نزدیک نشوند.

هشداری درباره ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسین نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خطرات بالای آنفلوآنزای پرندگان گفت: این نوع آنفلوآنزا کشندگی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارد و این درحالی است که کشندگی آنفلوآنزای معمولی حدود دو تا سه درصد است.

نادری گفت: این نوع آنفلوآنزا از طریق تماس با پرندگان و ترشحات آنها منتقل می‌شود و حتی مواردی هم وجود دارد که افراد از کنار پرنده عبور کرده و توسط قطرات تنفسی پرنده که در هوا موجود است، آلوده شده‌اند.

وی با بیان اینکه این نوع آنفلوآنزا کشندگی بالایی در پرندگان هم دارد، هشدار داد افراد در صورت مشاهده هرگونه مرگ دسته جمعی پرندگان سریعا موضوع را به مراکز یا پایگاه های بهداشتی گزارش کنند.

نادری همچنین هشدار داد افراد در صورت مشاهده چنین مواردی به هیچ عنوان نزدیک لاشه پرندگان نشده و از دست زدن به آنها به طور جد خودداری کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه این نوع آنفلوآنزا درمان پذیر است، گفت: در صورتی که افراد پس از تماس با پرندگان مرده علائم آنفلوآنزا را در خود مشاهده کردند باید هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نادری گفت: با توجه به درمان های مناسب موجود، در صورت درمان به موقع کشندگی این بیماری به حد آنفلوآنزاهای معمولی و در حد دو تا سه درصد می رسد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته موارد معدودی از آنفلوآنزای پرندگان مشاهده شده است، گفت: در صورت مشاهده این موارد در هر منطقه‌ای کل منطقه قرنطینه شده و برای افراد سالم واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌شود.

نادری گفت: خوشبختانه در سال جاری موردی از این بیماری در سطح استان گزارش نشده، اما احتمال بروز آن وجود دارد و افراد باید احتیاط کرده و حتی مرگ و میر چند پرنده خانگی را هم گزارش کنند.

وی یادآور شد: لزوما هر نوع مرگ و میر پرندگان به معنای آنفلوآنزای پرندگان نیست و بیماری‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارند،  اما جهت احتیاط افراد باید به لاشه پرندگان نزدیک نشده و چنین مواردی را جهت بررسی بیشتر گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha