سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 349102

اتاق نشیمن به عنوان یکی از پرکاربردترین فضاهای خانه، به راحتی می تواند به هم ریخته و کثیف شود.پاکسازی و جاروبرقی و همچنین تمیز کردن عمیق هر چند وقت یک‌بار، این ناحیه را مرتب نگه داشته و برای شما و خانواده‌تان جذاب نگه می‌دارد.

چگونه اتاق نشیمن را تمیز کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویکی هو، اتاق نشیمن پرکاربردترین فضای داخلی خانه است که اعضای خانه را بعد از یک روز طولانی دور هم جمع می کند؛ به همین خاطر ممکن است سریع تر از بقیه قسمت های خانه کثیف و نامرتب شود. در اینجا مراحلی برای تمیزکردن اتاق نشیمن آورده شده است.

مراحل اولیه

هر زباله ای را بردارید

یک کیسه با خود بیاورید تا سفرهای بی شمار به سطل زباله را از بین ببرید. همه زباله‌های آشکار، مانند بسته‌بندی‌ها و نامه‌های قدیمی را دور بریزید و اگر کمی وقت اضافی دارید، فضای خود را برای مفید بودن ارزیابی کنید. آیا اشیایی وجود دارند که زیاد مورد استفاده قرار نگیرند یا دیگر با سلیقه شما مطابقت ندارند؟ اکنون ممکن است زمان خوبی برای خلاص شدن از شر وسایل اضافی باشد.

هر روز فضای خود را جمع آوری کنید

وجود حجم زیادی از شلوغی در اتاق نشیمن می تواند تمیزکاری را ترسناک تر کند. هر چیزی که در جای خود نیست، مانند اسباب بازی، بازی های ویدئویی، کتاب، کاغذ و غیره را جمع آوری کنید و در یک توده(محل جمع آوری) در وسط اتاق قرار دهید. هنگامی که همه چیز را جمع کردید، شروع کنید به قرار دادن هر قطعه در جایی که به آن تعلق دارد.

  • برای نگه داشتن توده، از یک سبد لباسشویی استفاده کنید تا در حین جمع کردن آن همه به هم ریختگی را در خود نگه دارید.
  • ساختن این توده در ابتدا به شما کمک می کند تا روی آن یک کار اصلی تمرکز کنید و باعث می شود اتاق تمیزتر به نظر برسد؛ دیدن پیشرفت قابل مشاهده می تواند دلگرم کننده و انگیزه دهنده باشد!
  • انجام روزانه این کار باعث می شود دفعه بعد که تمیز می کنید، به هم ریختگی ها روی هم انباشته و طاقت فرسا نشود.
  • اگر برای نظافت عجله دارید و وقت شما تمام شده است، سبد را می توان از دید خارج کرد و بعداً سازماندهی کرد. با این حال، اگر وقت دارید، بهتر است چند دقیقه وقت بگذارید و فوراً چیزها را سر جای خود قرار دهید.

مبل را صاف کنید

اگر فقط برای نظافت اولیه وقت دارید، مهم است که مطمئن شوید نقاط کانونی اتاق مانند مبل بیشترین توجه را به خود جلب می کنند. به این ترتیب، می توانید زمان و تلاش خود را به حداکثر برسانید و اتاق را به وضوح تمیزتر نشان دهید.

  • بالش‌ها را و کوسن‌های صندلی را صاف کنید و هر پتو را تا کنید تا این قسمت را مرتب کنید.
  • از جاروبرقی برای برداشتن خرده‌ها، موها یا پرزهای روی اثاثه یا لوازم داخلی استفاده کنید.

گردگیری گرد و غبار

یک پارچه کمی مرطوب روی سطوح اصلی مانند میز قهوه‌خوری، تلویزیون و قفسه‌ها بکشید تا گرد و غبار گرفته شود و اثر انگشت‌ها تمیز شوند. پارچه های میکروفیبر برای این مرحله عالی هستند.

  • گرد و غبار را از بالا به پایین تمیز کنید. به این ترتیب شما مجبور نخواهید بود به مناطقی که قبلاً تمیز کرده اید . ار بالاترین اشیاء شروع کنید و به سمت پایین بروید.

کتاب یا مجله را صاف کرده و روی میز بچینید

اگر اشیاء زیادی روی میز وجود داشته باشد، درهم به نظر می رسد، اما چند آیتم چاپی روی هم می توانند جلوه زیبایی به آن ببخشند.


فرش هایی را که جابجا شده اند صاف کنید

به این ترتیب آنها مرتب به نظر می رسند و چشم را پرت نمی کنند.

پنکه سقفی و وسایل روشنایی را تمیز کنید

برای از بین بردن سریع تار عنکبوت، مو و گرد و غبار، از جاروبرقی در پایین ترین حالت و یک ضمیمه برس استفاده کنید.

  • مانند گردگیری، بهتر است که از بالا به پایین جاروبرقی بکشید.
  • هنگام تمیز کردن چراغ‌ها، چراغ‌ها را روشن کنید تا بتوانید همه تارهای عنکبوت و گرد و غبار را راحت‌تر ببینید.
  • برای تمیز کردن دقیق تر، از یک گردگیر بلند استفاده کنید تا در اطراف فیکسچر کار کنید. مطمئن شوید که زنجیر و لامپ و همچنین قسمت بیرونی فیکسچر را بپوشانید تا از شر تار عنکبوت پنهان شده در داخل خلاص شوید.

پرده ها را جاروبرقی بکشید

مانند پنکه سقفی و وسایل روشنایی، حتما از یک برس برای تمیز کردن آرام این قسمت استفاده کنید.


آخرین بار کف را جاروبرقی بکشید

جابجایی اشیاء، گرد و غبار و زباله ها را روی زمین تکان می دهد، بنابراین جاروبرقی کف را برای آخرین مرحله ذخیره کنید. این کار باید هفته ای یکبار انجام شود تا ناحیه تمیز و مرتب باشد.

  • از دورترین گوشه شروع کنید و مانند تمیز کردن با جاروبرقی از اتاق خارج شوید.
  • قبل از شروع جاروبرقی روی فرش ها کمی جوش شیرین بپاشید تا از بوی نامطبوع مراقبت کنید.
  • فراموش نکنید که بالای تخته قرنیز را جاروبرقی بکشید؛ این قسمت می تواند گرد و غبار زیادی را جمع کند.

تمیزکاری کامل


پنجره ها را بشویید

هر چند وقت یک‌بار خلاص شدن از شر کثیفی و رگه‌های روی شیشه‌های پنجره، فضای شما را زنده می‌کند. برای یک محلول تمیزکننده آسان و مقرون به صرفه، یک یا دو قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک سطل آب گرم مخلوط کنید. پنجره را پاک کنید و کف را به صورت افقی پاک کنید.

  • این محلول روی آینه ها نیز به خوبی کار می کند.


مبلمان خود را جلا دهید

مراقبت از مبلمان چوبی شما می تواند تفاوت زیادی در تمیزی خانه شما ایجاد کند. ابتدا مطمئن شوید که مبلمان را با یک پارچه کمی مرطوب یا جاروبرقی با ضمیمه برس گردگیری پاک کرده اید، سپس با یک پارچه نرم روی مبلمان پولیش بزنید.

  • می‌توانید پولیش مبلمان بخرید یا خودتان جایگزین ارزان‌تری بسازید. به یاد داشته باشید که پولیش مناسب برای جنس و پرداخت مبلمان خود را بخرید یا درست کنید. قبل از پولیش کردن کل قطعه، تست پچ را امتحان کنید.
  • برای مبلمان چوبی، چهار قسمت روغن زیتون و یک قسمت سرکه سفید را مخلوط کنید. محلول را در یک بطری اسپری بریزید و مطمئن شوید که ابتدا آن را روی مبلمان چوبی خود تست کنید تا ببینید آیا به اثر مورد نظر می رسد یا خیر. محلول را روی مبلمان اسپری کنید و آن را تا زمانی که چوب بدرخشد استفاده کنید. سرکه همچنین به عنوان یک ماده تمیز کننده عمل می کند تا بتوانید همزمان مبلمان خود را تمیز و جلا دهید.

فرش و قالیچه های خود را شامپو کنید

شما می توانید یک دستگاه اجاره کنید یا یک سرویس حرفه ای برای شامپو و تمیز کردن عمیق فرش های خود استخدام کنید.(یا فرش ها را به قالی شویی بدهید) اگر فرش خیلی کثیف است، یک تمیزکاری حرفه ای احتمالاً بهترین است، اما اگر فقط نیاز به لکه گیری دارد، می توانید به راحتی خودتان این کار را انجام دهید.

  • شامپو زدن فرش باعث ماندگاری طولانی تر آن می شود و در حالت خوبی قرار می گیرد.
  • اگر ماشینی را اجاره می‌کنید و خودتان این کار را انجام می‌دهید، به یاد داشته باشید که فرش را از قبل به خوبی جاروبرقی بکشید.
  • با دستگاه مانند جاروبرقی کار کنید. فرش را به چند قسمت تقسیم کنید و هر کدام را به آرامی و با احتیاط با طرحی از پهلو به پهلو تمیز کنید تا کمی خطوطتان روی هم قرار گیرد. به صورت دایره ای یا تصادفی کار نکنید، در غیر این صورت جایگاه خود را از دست خواهید داد و در نهایت به مناطقی که قبلاً تمیز کرده اید قدم می گذارید.
  • پس از اتمام فرش ها، حوله ها را در مناطقی که رفت و آمد زیادی دارند، پهن کنید. این به آنها کمک می کند سریعتر خشک شوند و مدت زمان بیشتری فرش را تمیز نگه دارند.


تکنیک های ذخیره سازی جدید را در نظر بگیرید

اگر متوجه شدید که درهم و برهمی در یک منطقه انباشته می شود، یا اشیاء خاصی همیشه به جایی می رسند که نباید باشند، مانند کتاب، شارژرهای الکترونیکی یا نامه، از تکنیک های ذخیره سازی جدید استفاده کنید.

  • قفسه ها را نصب کنید یا از یک سبد برای نگهداری کتاب های اضافی استفاده کنید.
  • شارژرها را در یک سبد نگهداری کنید تا آنها در یک مکان جمع آوری شوند.


تمام ریموت های خود را در جای خود نگه دارید

جایی را انتخاب کنید که در دسترس باشد و به راحتی آن را به خاطر بسپارید. در صورت لزوم از یک سبد، کشو یا سینی برای نگهداری آنها استفاده کنید.


روی برخی از «مبلمان دو کاره» سرمایه گذاری کنید

برای به حداکثر رساندن فضای خود، قطعاتی را بیابید که فضای مخفی مانند نیمکت ها و عثمانی ها با فضای ذخیره سازی داخلی یا صندوقچه ای برای میز قهوه را ارائه می دهند.

  • همچنین می‌توانید به دنبال راه‌حل‌هایی مانند کمدها و فضای ذخیره‌سازی رسانه باشید تا وسایل خود را مرتب و دور از دسترس نگه دارید.

ایجاد انگیزه در خود


به موسیقی گوش دهید

یک لیست موسیقی شاد برای پخش در حین کار پیدا کنید. ثابت شده است که موسیقی خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند کارها را سریعتر انجام دهید، بنابراین گوش دادن هم به روند تمیز کردن شما سرگرم کننده می شود و هم کارایی شما را بهبود می بخشد.

اجازه دهید کمی نور وارد شود

پرده ها را باز کنید و گرد و غبار را از بین ببرید. نور طبیعی فضای شما را روشن و باز می کند.

  • همچنین می‌توانید پنجره‌ها را برای هوای تازه باز کنید، که به از بین بردن بوی نامطبوع و مواد شیمیایی که ممکن است برای تمیز کردن استفاده می‌کنید کمک کند.

یک تایمر تنظیم کنید

زمان قابل کنترلی مانند 15 یا 20 دقیقه را انتخاب کنید تا واقعاً بدون هیچ مزاحمتی روی تمیز کردن تمرکز کنید. به خود بگویید که پس از اتمام آن 15 تا 20 دقیقه، اگر تمرکز داشته باشید و تمام مدت به تمیز کردن ادامه دهید، می توانید کارتان را تمام کنید.

  • این مرحله را با موسیقی ترکیب کنید؛ یک لیست پخش 15 یا 20 دقیقه ای برای خود بسازید و روی تمیز کردن تمرکز کنید تا موسیقی تمام شود.
اتاق نشیمن شما جایی است که همه در آن جمع می شوند، بنابراین به طور ایده آل باید ماهیانه تمیز شود. شما با کمک تمام این مراحل می توانید به آسانی اتاق نشیمن تمیزی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha