شناسایی 2هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور که نیاز به احداث پایگاه‌های امدادی دارند، به تنهایی گواه وجود حوادث متنوع در کشور است؛ از سیل و زلزله گرفته تا آتش‌سوزی و تصادفات جاده‌ای و…. حالا که سهم خطرپذیری ایران از مجموع 45حادثه شناسایی شده در دنیا، بیش از 32حادثه است، مسأله گسترش پایگاه‌های امدادی به ضرورت مهمی در کشور تبدیل شده است.

وضعیت اورژانسی پایگاه های امدادی/شناسایی 2هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،«مهدی ولی‌پور»، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره آمادگی این جمعیت برای گسترش خدمات امدادی می‌گوید: «احداث پایگاه‌های امدادی وظیفه‌ای است که برعهده دولت گذاشته شده و البته در این راه خیران هم کمک زیادی می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر آمادگی این را دارد تا پایگاه‌های تاسیس‌شده را تجهیز و نیروهای متخصص را در آن مستقر کند.»

طرح آمایش حادثه‌خیزی کشور از ابتدای دهه هشتاد آغاز شد تا علاوه بر به‌روزرسانی اطلس حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کشور، نقاط پرخطر و حادثه‌خیز هم مشخص شوند. براساس همین آمایش 3هزار نقطه پرحادثه در کشور شناسایی شد.

«مهدی ولی‌پور»، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «براساس تکالیف مدیریت بحران کشور، هلال‌احمر موظف به توسعه شبکه امدادونجات است. پایگاه‌های امدادی یکی از ارکان امدادرسانی در کشور است که توسعه آن به امدادرسانی سرعت می‌بخشد. هم‌اکنون ما حدود 600پایگاه امدادونجات در کشور داریم که براساس طرح آمایش باید تعداد آن را به 3هزار پایگاه برسانیم.»

با توجه به وسعت یک‌میلیون و 600هزار کیلومترمربعی کشور، هم‌اکنون به ازای هر 2600 کیلومترمربع یک پایگاه امدادی داریم؛ درحالی‌که به‌گفته رئیس سازمان امدادونجات، باید میانگین این پایگاه‌ها را یک پایگاه به ازای هر 500 کیلومترمربع برسانیم.او می‌گوید: «همانطور که حفظ مرزها و امنیت کشور در برابر هر تهاجمی به نهادهای نظامی و انتظامی سپرده شده است، امدادرسانی در کشور و محافظت از مردم در برابر حوادث و بلایا هم برعهده هلال‌احمر گذاشته شده است.

اهمیت توجه به امدادونجات هم با همین مقایسه به خوبی قابل درک است. به همین دلیل است که توسعه امدادونجات در کشور مسأله‌ای مهم است و ما در تلاشیم که براساس طرح آمایش، طی دو برنامه میان‌مدت و برنامه هفتم توسعه، تعداد این پایگاه‌ها و مراکز را افزایش دهیم.»علاوه بر پایگاه‌های امدادی، شعب و مراکز جمعیت هلال‌احمر هم در حوادث و سوانح نقش مرکزی برای مدیریت تیم‌های عملیاتی ایفا می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر در ماه‌های گذشته به توسعه ناوگان لجستیک امدادی پرداخته است. با این حال کمبود پایگاه‌های امدادی از چالش‌های این جمعیت است.

ولی‌پور می‌گوید: «ساخت پایگاه‌ها و مراکز امدادی برعهده نهادهای دولتی، استانداری‌ها و فرمانداری‌هاست. همچنین این پایگاه‌ها از طریق جذب کمک‌های خیران و داوطلبان هم ساخته می‌شوند. ما این آمادگی را داریم که پایگاه‌های تازه‌تاسیس را تجهیز و در آن نیروهای آموزش‌دیده را مستقر کنیم.»

او درباره املاک‌وقفی هلال‌احمر و استفاده از آنها به‌عنوان پایگاه‌های امدادی می‌گوید: «همه املاک‌وقفی در جهت نیت واقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر زمینی در یکی از نقاط آمایش‌شده برای ساخت پایگاه، وقف جمعیت هلال‌احمر شود، چالش بعدی ما ساخت بناست. البته این بناها باید با استانداردهای تعریف‌شده ما هم سازگاری داشته باشد.»

آزادراه‌های تازه‌تاسیس

قانون حمل‌ونقل و ایمنی راه‌ها، وزارت راه‌وشهرسازی را موظف کرده تا در آزادراه‌های تازه‌تاسیس پایگاه‌های استقرار اورژانس، هلال‌احمر و پلیس راه را هم پیش‌بینی کرده و آن را بسازد.این قانون کمبود پایگاه‌های امدادی در آزادراه‌های تازه‌تاسیس را جبران می‌کند. «حسین درخشان»، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات می‌گوید: «در فاز نخست، حدود 250پایگاه امدادی در کشور در آزادراه‌های تازه‌تاسیس باید توسط وزارت راه‌وشهرسازی تاسیس شود. سایر نقاط هم، براساس گزارش‌های حوادث مختلف، مشخص شده و باید برای احداث پایگاه در آن برنامه‌ریزی کرد.»

به‌گفته درخشان؛ هم‌اکنون هزینه ساخت پایگاه در زمینی به زیربنای 100مترمربع، حدود 13میلیارد تومان برآورد شده است. او می‌گوید: «حدود 8میلیارد تومان هزینه ساخت پایگاه و بین 5تا 7میلیارد تومان هم هزینه تجهیزات و خودروها پیش‌بینی شده است. نیاز هر استان و نقطه‌ای که باید در آن پایگاه ساخته شود با فرمانداری‌ها در میان گذاشته شده است و پیگیر ساخت این پایگاه‌ها در هر استان هستیم.»

پوشش امدادی حوادث مختلف، از سیل و زلزله گرفته تا امدادرسانی به روستاهای محصور در برف و…، باعث گستردگی خدمات امدادی در کشور شده و به همین نسبت تجهیزات متنوعی هم طلب می‌کند. درخشان می‌گوید: «هریک از پایگاه‌های امدادی به تنهایی یک مرکز عملیاتی کوچک از هلال‌احمر هستند که باید تجهیزات لازم برای هر نوع عملیاتی و همچنین اقلام امدادی لازم را در اختیار داشته باشند.»

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر به نقش هلال‌احمر در کاهش حوادث و سوانح در کشور هم می‌گوید: «از سال 1392کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تاسیس شده و هلال‌احمر یکی از اعضای اصلی این کمیسیون است. هر حادثه خاصی در کشور رخ می‌دهد کارگروهی در این کمیسیون آن را بررسی می‌کند. همچنین جلساتی به‌صورت منظم در این کمیسیون برگزار و دلایل وقوع حوادث و راهکارهای لازم در آن مطرح می‌شود.

مثلا یکی از مشکلاتی که در حوادث جاده‌ای به چشم می‌خورد، این بود که در تصادف‌های کامیون‌ها با خودروهای سواری، به‌دلیل شکل بدنه کامیون‌ها، خودروها زیر کامیون می‌رفتند و شدت حادثه را دوچندان می‌کردند. با طرح این مسأله در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، دارندگان این کامیون‌ها موظف بودند تا گارد فلزی جلوی خودرو نصب کنند تا از این اتفاق جلوگیری شود.»

رسیدن در زمان طلایی

«برای اینکه در هر 500 تا هزار کیلومترمربع حداقل یک پایگاه داشته باشیم، باید چیزی بین 2هزار تا 2500پایگاه دیگر در کشور دایر کنیم.» «مرتضی مرادی‌پور»، معاون عملیات سازمان امدادونجات این را می‌گوید و از استان‌های کویری و جنوبی کشور یاد می‌کند که تعداد پایگاه‌های موردنیاز در آنجا بیشتر از استان‌های دیگر است. مرادی‌پور می‌گوید: «مهم‌ترین تاثیر تعدد پایگاه‌های امدادی در کشور، پاسخگویی بهتر و به‌موقع در حوادث است و کوتاه شدن زمان رسیدن به محل حادثه.»

هر حادثه‌ای، بسته به نوع و موقعیت جغرافیایی آن، زمانی طلایی دارد؛ تعریفی که بهترین زمان ممکن برای رسیدن در سوانح و حوادث را به ما می‌گوید. برای مثال زمان طلایی برای رسیدن تیم‌های امدادی به محل حوادث ترافیکی، حدود 5 دقیقه است. با این‌حال کمبود پایگاه‌های امدادی در کشور، تیم‌های امدادی را با چالش‌های زیادی در این مورد مواجه کرده است.

مرادی‌پور می‌گوید: «هم‌اکنون میانگین زمان رسیدن نیروهای امدادی ما به محل تصادف‌های جاده‌ای 10دقیقه است. این در حالی است که زمان طلایی و ایده‌آل برای این موضوع، 5 دقیقه است. درصورت احداث پایگاه‌های امدادی تازه، می‌توان این زمان را کوتاه‌تر کرد. کاهش این زمان تاثیر زیادی در کاهش تلفات در حوادث هم خواهد داشت.»

به‌گفته معاون عملیات سازمان امدادونجات استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، فارس و خراسان‌های جنوبی، شمالی و رضوی، در صدر جدول استان‌هایی قرار دارند که نیاز به احداث پایگاه در آنها به چشم می‌خورد.

تمرکززدایی از پایتخت

خریداری 900خودروی امدادی و به‌روزرسانی تجهیزات و ابزارهای عملیاتی در اولویت‌های هلال‌احمر ایران قرار گرفته است تا این جمعیت را برای گسترش مراکز امدادی آماده کند. با این‌حال جمعیت هلال‌احمر برای این کار نیاز به همراهی دولت و خیران دارد تا زمین و ساختمان‌های موردنیاز در اختیار این جمعیت قرار بگیرد.

«سیدمحمد پاک‌مهر»، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت راه‌اندازی پایگاه‌های جدید الاحداث در هلال‌احمر می‌گوید: «هلال‌احمر با راه‌اندازی خانه‌های هلال در سراسر کشور، گام مهمی برای آموزش و افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث برداشته است. این موضوع سبب شده تا در شهرستان‌هایی که حتی فضای اداری و آموزشی ویژه‌ای وجود ندارد، ما از ظرفیت‌های محلی مثل مساجد و مدارس برای آموزش‌ها استفاده کنیم، اما بحث پایگاه‌های امدادی کمی فرق دارد.

در این مورد خاص، به محلی برای تمرکز تجهیزات امدادی و عملیاتی نیاز داریم. بجنورد یکی از شهرستان‌هایی است که نیاز به گسترش این پایگاه‌ها دارد. در این زمینه ما علاوه بر اینکه نگاه‌مان به سمت حمایت‌های دولتی است، از خیران هم کمک می‌طلبیم تا کار ساخت و تکمیل پایگاه‌های امدادی، مطابق استانداردهای روز، به سرانجام برسد.»

او درباره ضرورت احداث و گسترش این پایگاه‌ها در استان‌های کم‌برخوردار می‌گوید: «دوری از مرکز، باعث می‌شود در زمان بروز حوادثی مثل سیل و زلزله، کمک‌رسانی به استان‌های مرزی و کم‌برخوردار سخت‌تر انجام شود. درحالی‌که ساخت پایگاه‌های امدادی در سراسر کشور، این تمرکز امکانات در پایتخت را از بین می‌برد و سرعت امدادرسانی را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. من و سایر نمایندگان مجلس، از ضرورت توسعه این پایگاه‌ها آگاهیم و تلاش‌مان را برای رسیدن به تعداد پایگاه‌های ایده‌آل در کشور به‌کار می‌گیریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha