درحالیکه کمیته علمی کووید-۱۹ هم توصیه به استفاده از داروی فاویپیراویر برای درمان کرونا ندارد و اکنون داروهایی همانند مولنوپیراویر، پکسلووید و باریسیتینیب بیشتر مورد استفاده است هیچ کدام از مسئولین به واکسن های mRNA و دو ظرفیتی و پکسلووید و … اشاره ای ندارند و ظاهرا کسی هم نیست که از آنها در این موارد سوالی کند. .

داروها و واکسن های بروز نشده جوابگوی پیک هشتم کرونا خواهند بود؟

به گزارش سلامت نیوز محمدی رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت داروهای کرونا مانند رمدسیویر، فاویپیراویر گفت:« درباره رمدسیویر موجودی‌مان خیلی بالاست و ذخیره بالایی داریم. در زمینه فاویپیراویر هم ذخیره خوبی داریم. باتوجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ مصرف‌مان خیلی کم بوده، پیش‌بینی‌مان این است که نسبت به شدیدترین حالت کرونا که در مرداد ماه ۱۴۰۰ بود، موجوی‌مان تا چند ماه جواب می‌دهد و در بدترین حالت بیماری نیز موجودی‌مان بسیار خوب است. به طور کلی در حوزه داروهای کرونا موجودی خوبی داریم و همه این داروها از طریق تولید داخلی تامین می‌شوند.»

محمدی با بیان اینکه در حوزه کرونا هم در زمینه دارو و هم در زمینه واکسن همه از طریق تولید داخلی تامین می‌شوند، گفت: «هم داروهای کرونا و هم واکسن کرونا به وفور وجود دارد و هیچ مشکلی هم نداریم. حتی می‌توانیم در زمینه واکسن‌های کرونای تولید داخلی‌مان، صادرات هم انجام دهیم. البته به جز واکسن‌های کرونای تولید داخلی، مقداری موجودی سینوفارم هم داریم.»

این در حالیست که هیچ کدام از مسئولین به واکسن های mRNA و دو ظرفیتی و پکسلووید و … اشاره ای ندارند و ظاهرا کسی هم نیست که از آنها در این موارد سوالی کند. . کمیته علمی کووید-۱۹ هم توصیه به استفاده از داروی فاویپیراویر برای درمان کرونا ندارد و اکنون داروهایی همانند مولنوپیراویر، پکسلووید و باریسیتینیب بیشتر مورد استفاده است.

با وجودیکه حتی درباره تاریخ مصرف واکسن ها و داروهای موجود ابهامات فراوانی وجود دارد و علاوه بر آن تکنولوژی واکسن برای پیشگیری از کووید-19 هم کاملا تغییر یافته و به روز شده است مسوولین وزارت بهداشت ما همچنان اصرار دارند مساله را با همان فرمول قبلی که کم هزینه تر و کم حاشیه تر است حل کنند و اینکه چقدر این راه حل ها جوابگوی بحران پیش رو خواهد بود بماند.

همین مساله درباره مصرف داروی هیدروکسی کلروکین هم صادق بود. بر اساس مطالعات هیدروکسی کلروکین در درمان بیماران سرپایی کووید-۱۹ نوع خفیف نه در کاهش بستری موثر بوده و نه در کاهش میزان تست PCR وهمان زمان هم که دستورالعمل های WHO و CDC هم توصیه به عدم استفاده از هیدروکسی کلروکین می‌کردند کمیته علمی کرونا در ایران توصیه به استفاده از این دارو می‌کرد.

بنظر می آید مسوولین کشور ما به جای استفاده از کارآزمایی‌های بالینی معتبر و به روز در دنیا کلا متکی به مطالعات گذشته‌نگر هستند. هر چند بعد از این که دستورالعمل کشوری هم اصلاح شد، برخی از تجویز و توصیه این دارو دست برنداشتند در این فقره هم باید مدتی سپری شود هزینه های بی سبب مصرف شود تا در آخر به نتیجه برسند که همان راهی را بروند که مطالعات جدید میگوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha