شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 350056

ویالی فوتبالیست سابق تیم ملی ایتالیا در اثر ابتلا به سرطان پانکراس درگذشت روز گذشته خبری، طرفداران فوتبال را متاثر کرد. «جان‌لوکا ویالی» مهاجم پیشین تیم‌های سامپدوریا، یوونتوس و چلسی که از سال 2017 با سرطان پانکراس دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام  در سن 58 سالگی مغلوب این بیماری شد و درگذشت.به بهانه این خبر تلخ به بررسی این بیماری می‌پردازیم تا افراد بیشتری از آن پیشگیری کنند.

علایم و راه های پیشگیری از سرطان پانکراس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، سرطان پانکراس چیست؟ سرطان پانکراس یا لوزالمعده زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های این عضو بدن به صورت غیرقابل کنترل، رشد بی‌رویه‌ای کرده باشند. در این حالت توده‌ سلولی نامعمولی ایجاد می‌شود که می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. اما علایم عموماً زمانی بروز می‌کنند که سرطان پانکراس در حالت بدخیم است.


علایم و نشانه‌های سرطان پانکراس
علایم و نشانه‌های سرطان پانکراس بیشتر تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، ظاهر نمی‌شود. این علایم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
دل‌درد با انتشار به پشت، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن ناخواسته، زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)، مدفوع روشن، ادرار تیره، خارش پوست، ابتلا به دیابت یا از کنترل خارج شدن دیابت، تشکیل نابجای لخته خون و خستگی


چگونه پیشگیری کنیم؟
ترک سیگار: سیگار کشیدن یکی از عوامل ابتلا به سرطان پانکراس است بنابراین در صورت استعمال سیگار باید سعی کنیم آن را ترک کنیم.
تناسب اندام: اگر وزن مناسبی داریم باید برای حفظ آن تلاش کنیم و در صورت اضافه وزن، برنامه‌ای برای کاهش وزن در نظر بگیریم .
رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ و غلات کامل ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
مشورت با پزشک: در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده بهتر است با یک مشاور ژنتیک مشورت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha