شنا در آب های آزاد بسیار محبوب است، اما شواهد فزاینده ارتباط بین این فعالیت و وضعیتی به نام اِدم ریوی ناشی از شنا (SIPE) را نشان می دهد.

شناگرها با خطر تجمع آب در ریه ها مواجهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، عارضه SIPE باعث می‌شود که شناگران برای نفس کشیدن تلاش کنند زیرا مایع در کیسه‌های هوایی ریه‌ها جمع می‌شود. تخمین زده می‌شود این عارضه ۱ تا ۲ درصد از شناگران در آب‌های آزاد را تحت تأثیر قرار دهد، اما موارد احتمالی کمتر گزارش می‌شود.

به گفته محققان بیمارستان سلطنتی یونایتد بریتانیا، سن بالاتر، مسافت طولانی، آب سرد، جنسیت زن، فشار خون بالا و بیماری قلبی از جمله عوامل خطر SIPE هستند. با این حال، اغلب حتی در افرادی که در وضعیت خوبی هستند نیز رخ می‌دهد.

به گفته محققان، عود SIPE شایع است و در ۱۳ تا ۲۲ درصد از غواصان و شناگران گزارش شده است که نشان می‌دهد برخی افراد مستعد ابتلاء به این بیماری هستند.

دکتر «جیمز اولدمن»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «هیچ کس مطمئن نیست که چه چیزی باعث SIPE می‌شود، اما احتمالاً ترکیبی از افزایش فشار خون در ریه‌ها، افزایش جریان خون در طول فعالیت بدنی و هوای سرد باعث انقباض عروق خونی می‌شود.»

محققان به افرادی که مستعد ابتلاء به SIPE هستند توصیه می‌کنند که با سرعت کمتری همراه با سایر افراد در آب گرم‌تر شنا کنند. برای به حداقل رساندن خطر، این شناگران باید از پوشیدن لباس‌های آبی تنگ خودداری کنند و از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده نکنند.

کسانی که برای اولین بار علائم را تجربه می‌کنند باید بلافاصله شنا را متوقف کنند و از آب خارج شوند. به صورت عمودی نشسته و در صورت تداوم علائم با پزشک تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha