کارشناسان دریافته‌اند برخی افزودنی‌های غذایی احتمالا از سد جفت عبور می‌کنند، وارد شیر مادر می‌شوند و ممکن است به ابتلای نوزادان به آلرژی منجر شوند.

ارتباط افزودنی‌های غذایی با خطر ابتلای نوزادان به آلرژی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از روزنامه ایندیپندنت، آلرژی‌ غذایی یک بیماری‌ شایع و بالقوه جدی است و زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن با نشانه‌هایی از خارش خفیف گرفته تا تنگی نفس شدید به اجزای خاصی از غذاها واکنش نشان دهد.

در یک مطالعه جدید که به‌تازگی در نشریه Frontiers in Allergy منتشر شد، کارشناسان آنس (Anses) یا اداره غذای فرانسه دریافتند نانوذرات غیرآلی که به جای افزودنی‌های غذایی استفاده می‌شوند از سد جفت عبور می‌کنند و جنین‌ را در معرض خطر بالاتر ابتلا به آلرژی‌های بالقوه خطرناک در نوزادی قرار می‌دهد.

"کارین ادل‌ــپیشنت" - نویسنده همکار این مطالعه - در بیانیه‌ای گفت: با توجه به خواص ایمونوتوکسیک و مرگبار نانوذرات، قرار گرفتن در معرض آن‌ها ممکن است تبادلات مفید ریزاندامگان [میکروبیوتا] میزبان‌ــ روده را مختل کند و در سد روده و رشد سیستم ایمنی مرتبط با روده در جنین و نوزاد تداخل ایجاد می‌کند.

وی افزود: این با همه‌گیری اختلال‌های مربوط به سیستم ایمنی در کودکان مانند آلرژی‌های غذایی‌ ـ که نگرانی مهمی برای سلامت عمومی است‌ــ ارتباط دارد.

غالبا برخی پروتئین‌های موجود در طیف وسیعی از موادغذایی مانند بادام زمینی، آجیل، شیر، تخم‌مرغ، سویا و گندم به بروز آلرژی‌های غذایی منجر می‌شوند. معمولا چند سال طول می‌کشد تا بدن کودکان مقاومت پیدا کند و بتواند آن پروتئین را بی‌آنکه تهدید بداند، مصرف کند اما چنانچه سیستم ایمنی یا سد روده به مخاطره بیفتد، حساس می‌شود و واکنش آلرژیک نشان می‌دهد.

عوامل محیطی در بروز آلرژی نقشی مهم ایفا می‌کنند و عوامل محیطی اوایل عمر احتمالا کلیدی‌ هستند. مطالعات نشان می‌دهد که عادت‌های غذایی و محیط بر سلامت روده کودکان خردسال تاثیرگذار است و محروم کردن باکتری‌های مفید روده بدن از انواعی از پروتئین‌ها احتمالا بر تحمل برخی غذاها تاثیر می‌گذارد.

مواد افزودنی معمولا با نام مواد تشکیل‌دهنده با عملکردهایی مختلف مثل تامین ایمنی غذا، بهبود طعم و ظاهر، ایجاد بافت یا تضمین دوام محصول به آن‌ها اضافه می‌شوند. به گفته کارشناسان، نانوذرات (NP) موجود در افزودنی‌های غذایی در روده جذب نمی‌شوند بلکه آنجا جمع می‌شوند.

از بین حدود ۳۵۰ افزودنی غذایی مجاز در اتحادیه اروپا، حدود ۱۰ درصد مواد غیرآلی‌ هستند که از نانوذرات تشکیل شده‌اند. این ذرات فرا کوچک با تغییر تعداد گونه‌های [باکتریایی] موجود و نسبت آن‌ها، روی باکتری‌های موجود در روده تاثیر می‌گذارند.

کارشناسان توضیح دادند که این ذرات بر سد روده‌ ـ یکی دیگر از اجزای ضروری واکنش سالم به پروتئین‌های رژیم غذایی‌ــ نیز اثر می‌گذارند.

این کارشناسان گفتند: پیامدهای زودهنگام قرار گرفتن در معرض نانوذرات در ۱۰۰۰ روز اول عمر، مستلزم مطالعات بیشتر است تا مشخص شود آیا قرار گرفتن در معرض نانوذرات در دوران بارداری به غیر از سایر اختلال‌های مربوط به سیستم ایمنی، زمینه‌ساز بروز آلرژی غذایی می‌شود یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha