سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ نیازسنجی ضروری است و معتاد باید حتما متجاهر واقعی باشد، گفت: در برخی از مراکز ماده ۱۶ به دلیل رایگان بودن نگهداری معتادان متجاهر، افرادی براساس شکایت به این مراکز برده می‌شوند.

گلایه از پایین بودن سرانه نگهداری متجاهران در مراکز ماده ۱۶/ وزارت بهداشت در تامین پزشک هیچ کمکی به ما نکرده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «فرهاد اقطار» سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره راه اندازی مراکز ماده ۱۶ در برخی از استان‌ها گفت: از ابتدای سال هر ۴۵ روز کمیسیون ماده ۱۶ تشکیل شده و تمام درخواست‌هایی که ارسال شده بود، پاسخ داده شده است. برای راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ یک آیین‌نامه وجود دارد و در این آیین‌نامه سیر درخواست راه اندازی مرکز ماده ۱۶ و مدارک مورد نیاز جهت ارائه به کمیته ماده ۱۶ مشخص شده است از جمله نیازسنجی در خصوص تعداد معتادان متجاهر در آن منطقه، مکان تعیین شده از نظر استانداردهای آتش نشانی و بهداشتی تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده باشد. اگر چنانچه تعداد معتادان متجاهر به اندازه‌ای نباشد که نیازمند راه اندازی مرکز ۱۶ نباشد رهجویان در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ در مراکز اقامتی میان مدت ماده ۱۵ نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: اما یک مشکلی در این خصوص وجود دارد و آن هم این است که برخی از مسئولان تصور می‌کنند که داشتن مرکز ماده ۱۶ در استان یا در شهر محل خدمت‌شان افتخار است در حالی که اینگونه نیست بلکه حتما در راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ نیازسنجی ضروری است و معتاد باید حتما متجاهر واقعی باشد. متجاهر واقعی هم معتادی است که کف خیابان بوده و بی‌خانمان است و حمایت اجتماعی ندارد. چراکه در برخی از مراکز ماده ۱۶ به دلیل رایگان بودن نگهداری معتادان متجاهر، افرادی براساس شکایت به این مراکز برده می‌شوند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی در کل کشور ۵۲ مرکز ماده ۱۶ دارد. حدود ۲۵ مرکز ماده ۱۶ نیز توسط سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان زندان‌ها، پلیس، سپاه پاسداران و شهرداری تهران و البرز است که خوشبختانه شهرداری تهران به خوبی پای کار آمده است و در این زمینه کمک می‌کند. در مجموع این تعداد مراکزی که در حال حاضر وجود دارد مشکل اصلی ما را حل کرده است. ممکن است در چند استان هنوز فضای مناسب پیدا نشده باشد و یا تعداد معتادان متجاهر به اندازه‌ای نباشد یا امکاناتی که بخواهند فرد را نگهداری کنند وجود نداشته باشند چراکه افرادی که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند نیازمند حکم قضایی هستند و فرد نباید از این مراکز فرار کند. همچنین نباید دچار آسیب شود و پروسه نگهداری باید با امنیت طی شود.

به گفته اقطار ۷۵ درصد متجاهران در مراکز ماده ۱۶ تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و مابقی معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ تحت پوشش سایر ارگان‌ها هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرانه‌ای که برای مراکز ماده ۱۶ در نظر گرفته شده است، باتوجه به تورم کافی است، گفت: ما درخصوص سرانه بارها جلسه داشته‌ایم. با توجه به تورم و هزینه‌هایی که وجود دارد بسیار بالاست و این هزینه صرفا شامل خورد و خوراک نیست بلکه شامل امنیت، اجاره بهای مکان، هزینه آب، برق، گاز، سیستم پزشکی و… است متاسفانه در این زمینه وزارت بهداشت هیچ کمکی به ما نکرده است و مراکز مجبور به بکار گیری پزشک از بخش خصوصی شده‌اند و هزینه این پزشکان و پرسنل درمانی فوق‌العاده سنگین در می‌آید. برخی از این معتادان دچار زخم باز یا عفونت شدید هستند و همچنین اختلالات دیگری که دارند نیازمند درمان هستند و هزینه این موارد بسیار بالاست.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ابتدای سال هزینه‌ای که برای مراکز برآورد شده است ۸۵ هزار تومان با تورم ابتدای سال بوده است اما در حال حاضر هر نفر نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان هزینه برای ما دارد. ستاد براساس بودجه و اعتباری که در اختیار دارد با هزینه غربالگری مبلغ ۴۲ هزار تومان پرداخت می‌کند، در حالی که در سال گذشته بابت هر نفر روز ۳۵ هزار تومان می‌گرفتیم و غربالگری هم هزینه‌اش جداگانه پرداخت می‌شد، اما امسال با غربالگری مبلغ ۴۲ هزار تومان پرداخت می‌شود. برخی از این افراد ممکن است یک ماه در مرکز باشند، برخی‌ها یک دوره ۳ ماهه و برخی‌ها نیز ممکن است با حکم قضایی دو دوره سه ماهه در این مراکز باشند تا آخر شهریور ماه نزدیک به ۴ میلیون نفر روز ما فرد را نگهداری کرده‌ایم و با این سرانه ما بدهی زیادی به مراکز ماده ۱۶ داریم.

اقطار در پاسخ به این سوال که آیا سایر نهادها که مسئولیت مراکز ماده ۱۶ را برعهده دارند با همین مشکلات روبرو هستند، گفت: این دستگاه‌ها با توجه به امکاناتی که خودشان در اختیار دارند کمتر با این مشکلات روبرو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha