برای برخورداری از بهداشت روانی باید درست فکر کرد. تا بتوان در مواجهه با مشکلات فردی و اجتماعی بهتر رفتار کنیم.

تاب آوری اجتماعی در سایه بهداشت روانی جامعه ایجاد می شود

بهداشت روانی چیست؟

بهداشت روانی به موضوعاتی مانند درست فکر کردن و درست رفتار کردن می پردازد. با مدیریت افکار و شناخت توانایی های خود میتوان به سلامت و بهداشت روانی رسید. در مواجهه با تنش های فردی و اجتماعی باید بتوانیم با تکیه بر توانمندی های فکری و رفتاری مان، قادر به حل آن باشیم. هر فردی بر اساس شرایط زندگی، شغلی، تحصیلی یا عوامل بیولوژیکی ممکن است با مشکلاتی روبرو شود.

چنانچه با تکیه بر توانمندی ها و افکار صحیح خود بتوانیم این مشکلات را حل کنیم، می توان گفت که از سلامت و بهداشت روان برخوردار هستیم. بیماری، اضطراب، نگرانی، حوادث، ناامیدی، اعتیاد و بلایای طبیعی از عواملی هستند که سلامت روانی فردی را دچار اختلال می کنند. علاوه بر آن اگر فرد از توانایی لازم برای مدیریت رفتار، در برابر مشکلات برخوردار نباشد، سلامت روان خانواده وی هم به خطر می افتد. انسان برای رشد و تعالی خود و خانواده اش باید از روان سالم و صحیح برخوردار باشد.

درباره تاب آوری اجتماعی

بهداشت روانی در برابر بحران ها و مشکلات پیش رو، منجر به تاب آوری اجتماعی می شود. یک فرد با روان سالم باید بتواند با دیگران و محیط اطراف خود، به درستی تعامل داشته باشد. سن، جنس، محل زندگی، شرایط اقتصادی، فقر، غم از دست دادن عزیزان عواملی هستند که می توانند بهداشت و سلامت یک فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

بهداشت روان موجب می شود که انسان در مقابله با مشکلات، مسلط و منطقی رفتار کرده و تاب آوری بیشتر و بهتری داشته باشد.

تاب آوری اجتماعی در سایه بهداشت روانی جامعه ایجاد می شود
بهداشت روانی

تاب آوری اجتماعی در هر فرد و شغلی، متفاوت است، هر صنف و گروهی در اجتماع دارای مشکلات خاص خود می باشد. سازگار بودن با محیط اطراف، نشانی از داشتن یک روان سالم می باشد. فردی که روان سالم دارد، همیشه به جای ناامیدی، به دنبال راه حل مشکلات است. پذیرش منطقی حوادث تلخ و ناگوار، یکی از راههای مقابله با اختلالات روانی است. اعتقادات هر فرد مانند آرمان های دینی هم می تواند در حل مشکلات اجتماعی و بالا رفتن تاب آوری موثر باشد.

راهکارهایی برای سلامت روان

بهداشت روانی با تقویت توانمندی های فردی و اجتماعی، مدیریت هیجان و ارتباطات سازنده بدست می آید. گفتگو، تبادل نظر، حمایت از اعضای خانواده، ارتباطات محترمانه از راهکارهای داشتن افکار و روان سالم است. برای داشتن آرامش ذهنی و روانی باید میزان تاب آوری فردی و اجتماعی را بالا برد. بهداشت روانی به مجموعه ای از رفتارها گفته می شود که بتواند باعث تعادل و شادی بین اعضا خانواده شود. در این نوع خانواده، سلامت روان فرزندان نیز تضمین می شود.

برای داشتن بهداشت و سلامت روان، باید خودآگاهی داشت. بدین معنا که جنبه های گوناگون احساسات، ارزش ها، علائق و اعتقادات فردی را بشناسیم. هر چقدر میزان خود آگاهی بیشتر باشد، پیدا کردن مسیر زندگی هم آسان تر خواهد بود. در مواجهه با شکست ها، منطقی باشید.

ورزش، مراقبه، بخشنده بودن، فعالیت های مفید و سازنده اجتماعی از راهکارهای داشتن سلامت و بهداشت روانی می باشد. با افکار شاد، می توانیم سلامت روان خود را حفظ کنیم.

تاب آوری اجتماعی در سایه بهداشت روانی جامعه ایجاد می شود
سلامت روانی فردی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha