چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 350540

آخر هفته جاری یک توده و هفته اول بهمن‌ماه توده‌ای دیگر از هوای سرد وارد کشور می‌شود. بارش‌ برف در کوهستان‌ها اگرچه برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی مفید است، اما برای حیات‌وحش که غذایشان زیر خروارها برف و یخ پنهان شده است، اتفاق خوشایندی نیست.

حیات‌وحش در فصل سرد گرسنه نماند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، در چنین شرایطی علفخوارها مثل آهو، قوچ، میش، کل و بز مجبورند برای به‌دست آوردن غذا در مناطقی تردد کنند که جانشان را جاده‌ها و شکارچیان متخلف به خطر می‌اندازند. این یک حالت طبیعی و بسیار گذراست، اما محیط‌بانان برای مقابله با ایجاد تعارض و احتمال شکار غیرقانونی گونه‌های حیات‌وحش از چند روز قبل برای علوفه‌رسانی به مناطق حفاظت‌شده رفته‌اند. مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گویند که طبق نقشه بارش و مسیر حرکت توده‌های هوای سرد، غذارسانی به حیات‌وحش به‌صورت روزانه انجام می‌شود.


عبور از گدار؛ غریزه حیات‌وحش منوچهر فلاحی-معاون یگان حفاظت محیط‌زیست:

بخشنامه‌ای را به تمام استان‌ها ارسال کرده‌ایم تا درصورت نیاز اقدام به علوفه‌رسانی به حیات‌وحش کنند. ادامه علوفه‌رسانی بستگی به میزان برف، سرما و خشکسالی مناطق در ماه‌های اخیر دارد. حیات‌وحش عموما به مناطق انسانی نزدیک نمی‌شوند؛ مگر اینکه برای تهیه غذا به روستاها و جاده‌ها نزدیک ‌شوند.

تحرک حیات‌وحش به مناطق پایین‌دست براساس غریزه و از گدار (کریدور) صورت می‌گیرد. در بسیاری از گدارها توسعه شهری و روستایی صورت گرفته و تقابل انسان و حیات‌وحش بروز پیدا می‌کند. جابه‌جایی حیات‌وحش برای دسترسی به غذا آنها را در معرض خطر جاده‌ها و متخلفان قرار می‌دهد. وقتی سمت آفتابگیر کوهستان هم با برف و یخ پوشانده شده باشد، مجبور می‌شوند به‌صورت عمودی به مناطق پایین‌دست بیایند.

برای قوچ و میش‌ها گدار نقش مهم‌تری دارد. محیط‌بانان باتجربه مسیر حرکت این‌گونه‌های شاخص را می‌دانند و علوفه را در مناطقی دور از روستاها و جاده‌ها توزیع می‌کنند. معمولا علوفه‌ها برای یک روز غذای حیات‌وحش است؛ چراکه یخ‌زدگی علوفه می‌تواند باعث بروز بیماری «براکسی» در قوچ و میش‌ها شود؛ آنچنان که در سال 98تعداد 200راس قوچ اوریال در پارک ملی گلستان به‌دلیل مصرف علوفه یخ‌زده تلف شد.

یخبندان پارک‌های ملی اصفهان حسین اکبری-معاون طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست اصفهان:

بارش‌های امسال نویدبخش سالی خوب برای وضعیت زیستگاه‌های حیات‌وحش و پوشش گیاهی و بهبود شرایط مراتع است. تأمین و توزیع علوفه خشک در مناطق پارک‌های ملی کلاه قاضی، قمیشلو و موته به‌دلیل شدت بارش برف و یخبندان و در پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد به‌دلیل استمرار خشکسالی در حال بررسی و عملیاتی شدن است.

نجات آهوان دشت سهرین محمدرضا یافتیان-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان:

استان زنجان از مناطق سردسیر کشور است و احتمال بارش‌های سنگین برف وجود دارد. پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه علوفه صورت گرفته که هنگام بارش برف در بین حیات‌وحش توزیع خواهد شد. طی سال‌های گذشته بیشترین توزیع علوفه در زمان بارش برف برای آهوان مناطق حفاظت‌شده سرخ‌آباد و فیله‌خاصه صورت گرفت. تنها بازماندگان آهوان شمال‌غرب کشور در دشت آهوان سهرین زندگی می‌کنند و این منطقه از مناطق سرد و برفگیر استان است.



علوفه‌رسانی به‌دلیل خشکسالی


جمشید عبدی‌پور-معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد:

تاکنون یک‌ونیم تن علوفه دستی در منطقه حفاظت‌شده دنا برای خوراک کل و بز توزیع شده است. توزیع علوفه ازسوی محیط‌بانان پاسگاه‌های مناطقی مانند میمند، خونگاه، کوه گل، خاریدون و پشت‌گره انجام می‌شود. علوفه دستی توزیع‌شده در مناطق حفاظت‌شده خائیز کهگیلویه و کوه سرخ چرام 4تن بود.



حیات‌وحش را نباید به علوفه وابسته کرد


اسدالله حاتمی-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی:

طی روزهای اخیر ۱۰تن علوفه و دان برای حیات‌وحش خراسان جنوبی توزیع شده است. این توزیع در شهرهای قاین، زیرکوه، سربیشه، درمیان، خوسف (منطقه روبیات)، طبس و سرایان بوده است. البته تلاش ما بر این است که تنها در روزهای برفی و سرد سال علوفه توزیع کنیم و حیات‌وحش را زیاد به علوفه توزیعی وابسته نکنیم.



دست بالای خیرین در خراسان رضوی


مهدی اله‌پور-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی:

۲۱ تن علوفه در مناطق تحت حفاظت توزیع شد که ۱۱تن این میزان از محل مشارکت خیرین و ۱۰تن دیگر از محل اعتبارات این اداره کل تامین شد. همچنین یک تن گندم با مشارکت خیرین برای پرندگان در طبیعت پخش شده است.

غذارسانی دستی ممنوع است
با توجه به برف و سرما سازمان حفاظت محیط‌زیست از مردم خواست از علوفه‌دهی دستی به حیوانات خودداری کنند؛ علوفه‌دهی دستی به‌ویژه پیرامون سکونتگاه‌ها و مزارع باعث می‌شود حیوانات به این شرایط عادت کنند. جوامع محلی لازم است نکات ایمنی نگهداری دام و طیور را افزایش و از حضور کودکان در زمان خلوت در حاشیه‌ها جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha