تداوم طرح دارویار که با محوریت خروج دارو از سبد ارز ترجیحی و تمرکز بر نظام بیمه‌ای، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران و تسهیل و دسترسی مردم در حال اجراست، برای سال آینده در گرو افزایش بودجه است و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه اساسی به این طرح داشته باشند.

تداوم اجرای طرح ملی «دارویار» در گرو افزایش بودجه برای سال ۱۴۰۲

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دارو یکی از استراتژیک‌ترین اقلام مصرفی در هر کشور است. در واقع دارو را باید مهم‌ترین ارکان نظام سلامت بدانیم که به همین علت، تنظیم بازار دارو از طریق سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات زنجیره تولید، توزیع و عرضه برعهده تولیت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته می‌شود.

در سال‌های گذشته برای تامین مواد اولیه، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌ها تخصیص پیدا می‌کرد که این موضوع در بازه‌های زمانی مختلف با انتقادهایی مواجه شده بود؛ زیرا تخلف‌ها و فاکتورسازی‌هایی در این زمینه رخ می‌داد و مسیری برای فساد در حوزه دارو شده بود.

طرحی موسوم به دارویار در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با محوریت خروج دارو از سبد ارز ترجیحی و تمرکز بر نظام بیمه‌ای، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع و تسهیل دسترسی بیماران به دارو اجرایی شدطرحی موسوم به دارویار در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ با محوریت خروج دارو از سبد ارز ترجیحی و تمرکز بر نظام بیمه‌ای، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع و تسهیل دسترسی بیماران به دارو اجرایی شد.

طرح دارویار بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و با دستور رئیس جمهور به اجرا درآمد که براساس آن، یارانه دارو به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی می‌رسد. هرچند در طرح دارویار نرخ داروها افزایش دارند با این حال قیمت ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و این هزینه را بیمه‌گر پرداخت می کند تا بدین ترتیب میزان پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

از مزایای این طرح می توان به توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این در شمار حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و همچنین حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج اشاره کرد.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای پوشش افراد بدون بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است که سه دهک اول جامعه با جمعیتی حدود ۶ میلیون نفر بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان از سوی سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

کاهش اعتبارات دارویار به ۶۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲

این در حالیست که بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به طرح دارویار به شدت کاهش پیدا کرده و حتی نسبت به اعتبارات امسال هم پایین‌تر بوده است.

حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: میانگین سالانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال اخیر معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده که امسال ۱.۶ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی دریافت کردیم و مابقی آن که بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان است، فقط ۶ هزار میلیارد تومان را مصوب کردند و هنوز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: در عین حال کل اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۱، ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که اکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این اعتبار به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که می‌تواند تامین را دچار مشکل کند. این در حالی است که درخواست ما برای این طرح اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

تداوم اجرای طرح ملی «دارویار» در گرو افزایش بودجه برای سال ۱۴۰۲


محمد پیکان پور مدیرکل دارو و موارد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه گفت: ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع طرح دارویار در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است. این درحالیست که بودجه کمتری از سوی سازمان برنامه و بودجه تایید شده و لازم است در این خصوص مسئولان امر برای پیشگیری از بروز برخی مشکلات، نسبت به این مساله اهتمام داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری بانک ها در تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های دارویی، اظهار کرد: در صورتی که تامین نقدینگی صنعت دارو به خوبی انجام نگیرد ممکن است مشکلاتی در تامین دارو ایجاد شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بر ضرورت انسجام در سیاست های دارویی تاکید کرد و اظهار داشت: در صورتی که خواهان برطرف کردن تمام مشکلات باشیم باید سیاستگذاری واحد مبتنی بر شواهد و همراهی مابین ارگانهای دست اندرکار برقرار شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

پیکان پور تاکید کرد: تقویت صنعت دارویی کشور نیاز به همراهی و همکاری بانک ها دارد که متاسفانه از وعده اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای صنعت داروسازی، کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha